משמר הלילה (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משמר הלילה
Ночной дозор
מידע כללי
מאת סרגיי לוקיאננקו
שפת המקור רוסית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה ACT
תאריך הוצאה 30 ביוני 1998
מספר עמודים 381
סדרה
סדרת ספרים "המשמרים"
הספר הבא משמר היום
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 5-237-01511-5 (המהדורה הראשונה ברוסית)
הספרייה הלאומית 001988265
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משמר הלילהרוסית: Ночной дозор) הוא הספר הראשון בסדרת הספרים ה"משמרים" מאת הסופר הרוסי סרגיי לוקיאננקו, אשר יצא לאור ב-1998 והיה לרב-מכר ברוסיה ובמדינות הדוברות אנגלית. ב-2004 יצא סרט קולנוע המבוסס על הספר, אשר נושא את אותו השם - "משמר הלילה".

בעקבותיו יצאו הספרים "משמר היום", "משמר הדמדומים", "המשמר הסופי", "המשמר האחרון" ו"המשמר הששי".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

העולם הפנטזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הרומן מתרחשת במוסקבה, בשנת 1998. המציאות המתוארת דומה מאוד למציאות המודרנית, אך נוסף אליה קונספט נוסף: ה"אחרים" (ברוסית: Иные). האחרים הם אנשים בעלי יכולות על-טבעיות (כגון ערפדים, קוסמים, משני צורה וכדומה). הם חיים בין בני האדם הרגילים בלי למשוך אל עצמם תשומת לב והאנשים הרגילים לא מודעים לקיומם. כל אחר משתייך לאחת הקבוצות: אור או אפלה, המייצגים את הטוב או הרע בהתאמה, על אף שמספר פעמים בסדרה תוהה הגיבור אם שיטות העבודה של האור הן באמת "טוב". ההבדל המהותי בין האור לחשכה הוא במוטיבים - קוסמי האור שואפים לעזור לאחר בעוד שקוסמי האפלה שואפים לעזור לעצמם.

בין שתי הקבוצות ישנה יריבות בלתי פוסקת, בה כל אחת מהקבוצות מגבילה את כוחה של השנייה. לצורך הבטחת מאזן הכוחות קיימים שני ארגונים: "משמר היום" ו"משמר הלילה". משמר הלילה פועל בלילות והחברים בו הם קוסמי אור שתפקידם הוא להשגיח על פעילות קוסמי האפלה ולמנוע במידת הצורך את ההשפעה שלהם על האנשים הרגילים. בסמכויות המשמר לעצור את מפרי החוק ואף להרוג אותם במקרה של התנגדות למעצר. ביום לעומת זאת פועל משמר היום, המורכב מקוסמי האפלה, תפקידו וסמכויותיו זהים לאלו של משמר הלילה, רק בכיוון ההפוך.

בנוסף למציאות הרגילה, שונים יכולים להיכנס לרובד נוסף המכונה "דמדומים" (Сумрак). בדמדומים הזמן נע בקצב שונה וניתן לראות בו "הילה" של האחרים.

מבנה הספר והעלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחלק לשלושה סיפורים עם הפרשי זמן לא ארוכים בין האחד לשני. כולם כתובים בגוף ראשון על ידי אותו גיבור: אנטון גורודצקי (Антон Городецкий) ממשמר הלילה.

חלק ראשון: הגורל (Своя судьба)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת החלק הראשון מתארת את תחילת דרכו של אנטון ב"עבודה מבצעית". הוא מנסה לאתר ערפד עבריין שהורג אנשים ללא רישיון (ערפדים חייבים ברישיונות לציד אנשים). במהלך החיפושים הוא פוגש שני אנשים שישחקו תפקיד חשוב בהמשך: אישה צעירה (סבטלנה) עליה הוטלה קללה כבדה (אנטון מנסה ללא הצלחה להסיר את הקללה) וילד (איגור) שנראה כמהופנט. אנטון הולך בעקבות הילד ופגש בזוג ערפדים (גבר ואישה) שזימנו את הילד כקרבן. בקרב ביניהם נהרג הערפד הגבר נהרג והאישה נמלטת.

אנטון חוזר למטה של משמר הלילה ומקבל נזיפה מהבוס שלו (בוריס איגנייביץ') על כך שהוא לא שם לב לכוחו של הילד שהצליח להתנגד לערפדים ומספר שמדובר ב"שונה" בעל כוח רב. בוריס איגנייביץ' אומר שאנטון יכול להיות בסכנה כי משמר היום ירצה להתנקם בו על כך שהרג את הערפד, ונותן לו שותפה בדמות של ינשופה לבנה, שמתגלה כאישה בשם אולגה שהפכה לינשופה כעונש.

במהלך חיפושיו אחר סבטלנה או אחרי מי שהטיל עליה את הקללה מעוכב אנטון על ידי מכשפה ממשמר היום, אליסה דניקובה, על שימוש לא חוקי בקסם, לאחר שאנטון מפעיל "רמורליזציה" על נוכל במטרה לגרום לו להפוך לאדם מוסרי יותר. אנטון ואליסה מגיעים לפשרה שלפיה היא מוותרת לו על העבירה, אך בתמורה הוא יהיה חייב לוותר לה בהמשך על עבירה דומה. הסכם זה מביא לכעסה של אולגה שמספרת שהיא הפכה לינשופה בעקבות הסכם דומה.

בהמשך, מגיעים אנטון ואולגה לביתו של איגור, במטרה להגן עליו מפני ערפדה שצפויה לחזור ולנסות לנשוך אותו. אנטון מסביר לאיגור על השונים ומבטיח לו הגנה מפני ערפדים. בהמשך שיחתם, מחליק איגור בטעות לדמדומים וכמעט שמתעלף שם, אך אנטון מצליח להציל אותו. באופן מפתיע, איגור לא בוחר אף צד ונשאר נייטרלי (בדרך כלל אחרי הביקור הראשון בדמדומים שונה מגיע לאור או אפלה). שני סוכנים אחרים של משמר הלילה באים להחליף את אנטון ואולגה בשמירתם על איגור, ואנטון נשלח במקום זה למשימה אחרת - להציל את סבטלנה מפני הקללה.

אנטון מגיע לביתה של סבטלנה ומתחיל בשיחה איתה, שבמהלכה הקללה הולכת וקטנה. אנטון מגלה שסבטלנה היא שונה בעלת עוצמה גדולה מאוד שבטעות הטילה קללה על עצמה בגלל רגשות אשם, בעקבות כך שגרמה לאימה לסרב לקבל ממנה תרומת כליה להשתלה.

למרות השגחתם של סוכני משמר הלילה, הערפדה מצליחה לחטוף את איגור ומחזיקה אותו כבן ערובה ודורשת לקרוא לאנטון. אנטון עוזב את ביתה של סבטלנה ומגיע לגג הבניין בו גר איגור. על גג הבניין מתנהל קרב בין קוסמי האור לבין קוסמי האפלה, בסופו נעצרת הערפדה ואליסה מנצלת את ההסכם בינה לבין אנטון בשביל לחשוף עבורו שהוא ואיגור בסך הכול נוצלו על ידי משמר היום ומשמר הלילה לאינטריגות שלהם. איגור, שנראה תחילה כרוצה לבחור את הצד של האור, נשאר נייטרלי לאחר הגילוי. אנטון עוזב את המקום בתחושת ניצול וכעס.

חלק שני: שייך בין שייכים (Свой среди своих)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק השני מתאר מצוד אחר קוסם אור שהוא רוצח סדרתי של האפלים. הרוצח (מקסים) הוא קוסם "פראי" שאינו יודע על ההסכם בין האור לחשכה ועל המשמרים, ויכולותיו מוגבלות מאוד (הוא יכול לחוש קוסמי אופל אך לא יכול לחוש קוסמי אור) והוא הורג את קרבנותיו עם סכין עץ מכושפת. משמר היום מגנה את משמר הלילה ודורש מהם חקירה פנימית. מתגלה שלאנטון אין שום אליבי לאותם הזמנים בהם נרצחו האפלים ולכן הוא הופך לחשוד המרכזי. בוריס איגנטייביץ', שמאמין שאנטון חף מפשע, מחליף בין גופה של אולגה (שקיבלה גוף אנושי בחזרה והתגלתה כמאהבת של בוריס) לבין גופו של אנטון, ונותן לאנטון משימה להישאר ליד סבטלנה (שהפכה לחברה במשמר הלילה) באופן קבוע. סבטלנה מספרת לאנטון (שהיא חושבת שהוא אולגה) על אהבתה אליו וכועסת עליו מאוד כשמגלה שזה הוא. השניים מגיעים למסעדה, בה אנטון הולך לבד לשירותים ומגלה גופת מכשף אפל שנהרג לפני מספר רגעים על ידי מקסים שהיה באותה המסעדה עם משפחתו. בוריס איגנטייביץ' מגיע באופן בהול למסעדה ודורש מסבטלנה לשלוח לו טלפתית את המידע על אשתו של הרוצח. מיד אחריו מגיע זבולון, ראש משמר היום ודורש את הסגרתו של אנטון שנמצא בגופה של אולגה. אנטון נמלט מהמקום ועולה על טרמפ שמתגלה בהמשך כרכב בו עזבו מקסים ואשתו את המסעדה. אנטון נפגש עם אולגה ומחליף איתה גופות בחזרה, ובדרך לנקודת הפגישה פוגש במקרה באיגור. בשיחה עם אולגה, מגלה אנטון שהוא בסך הכל פיתיון ושמשמר היום מחפש אותו רק בשביל לגרום לסבטלנה להפר את ההסכם ואחר מכן לעצור אותה.

בהמשך בריחתו הורג אנטון קוסם אפל שרודף אחריו ולוקח את מראהו. הוא מגיע למטה זמני של משמר היום המחפש אחריו, שנמצא במגדל אוסטנקינו. אנטון מבין שהמטה אינו אמיתי, מכיוון שכל האפלים שיושבים בו הם בעלי כוח בינוני עד נמוך. אנטון מבין שפגישתו עם איגור לא הייתה מקרית ועליו להגיע לביתו.

באותו הזמן, מרגיש מקסים בנוכחות של קוסם אפל ומגיע לביתו של איגור במטרה להורגו. הוא מופתע מאוד לגלות במקום מכשף, ילד שאינו מפחד ממנו כלל ושמזהה אותו כקוסם אור. עם זאת הוא עומד על רצונו להרוג אותו ורק הגעתו של אנטון מצילה את איגור מפני מקסים. במהלך המאבק ביניהם, מנסה אנטון להסביר למקסים שאיגור אינו אפל אלא נייטרלי, ויש הסכם לפיו אסור להרוג כל קוסם אפלה שמקסים פוגש בדרכו, אך האחרון לא מוכן להקשיב. אנטון נפצע קל מסכינו של מקסים, אך מציל בכך את איגור. בוריס איגנטייביץ' מגיע למקום האירוע, עוצר את מקסים וטוען שהוא הצטרף לארגון אחר בשם "אינקוויזיציה" שנמצא מעבר לטוב ורע. בוריס מגלה לאנטון שכל המהלך היה מתוכנן מראש על ידי משמר הלילה לצורך לימוד והעלאה של סבטלנה בדרגה, דבר שגורם לאנטון לכעוס פעם נוספת על הניצול.

חלק שלישי: לשייכים בלבד (Исключительно для своих)[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק פותח בקרב בין קוסם אור המגיע מאוזבקיסטן לבין אליסה ושני מכשפים אחרים ממשמר היום. במהלך הקרב הורג קוסם האור את אחד מקוסמי האפלה, נהרג בעצמו ומאפשר לקוסם אור אחר להביא חפץ נדיר - "גיר הגורל", למשמר הלילה של מוסקבה.

סוכני משמר הלילה מגיעים לביתה של אחת הסוכנות לצורך בילוי, אך אנטון לא מצליח ליהנות כלל מפני שהוא שקוע במחשבות על כך שסבטלנה חזקה ממנו בהרבה וגם אם הם היו ביחד, בסופו של דבר הם היו חייבים להיפרד. הוא כועס על כך שבוריס איגנטייביץ' מנסה לזווג בינם לצורך התוכניות שלו ובכך מנצל אותו. בסופו של דבר מבקש אנטון לחזור לביתו ומגלה את זבולון יושב בדירתו ומחכה לו. זבולון מספר לאנטון על כך שמשמר הלילה קיבל כמשלוח את גיר הגורל, חפץ רב עוצמה שבעזרתו יכולה קוסמת אור חזקה לשנות את הגורל עצמו ואף ליצור סדר עולמי חדש. אנטון פונה לבוריס איגנטייביץ', שמאפר את הדבר ומספר שהוא מתכנן לתת לסבטלנה את הגיר בשביל לשכתב את הגורל.

אנטון יוצא לרחוב ומתחיל לקחת מעוברי אורח את שמחתם, דבר שפוגע בהם, אבל מגדיל באופן זמני את כוחו של אנטון. במהלך הליכתו, הוא פוגש באליסה המנסה להפעיל קסם אפל על אנשים ומעכב אותה. היא מזמנת את זבולון שעושה עמו הסכם, לפיו אנטון מוותר על עבירה זו, אך בהמשך יהיה לו זכות לעשות קסם חזק בהרבה. אנטון תוהה מדוע זבולון מסכים לתנאים כאלה, והאחרון מסביר לו שאליסה היא אהובתו ולכן אנטון מסכים. אנטון שממלא את כוחו מעל ומעבר מגיע לגג הבניין בו גר איגור, ופוגש שם את מקסים (שהפך לאינקזווזיטור), בוריס, סבטלנה, איגור וזבולון במהלך קסם שבו סבטלנה מקבלת את האפשרות להשתמש בגיר הגורל בשביל לכתוב בספר הגורל ולהפוך את איגור לקוסם אור. סערה חזקה משתוללת סביבם ובוריס מציע שאנטון ישתמש בזכות לקסם שהוא קיבל בשביל להרגיע את הסופה, אך במפתיע מפעיל אנטון קסם רמורליזציה על עצמו בשביל לא לעשות טעות. סבטלנה מבקשת מאנטון עצה לגבי איך לשנות את הגורל, אך אנטון משיב לה שעליה להחליט לבד. סבטלנה סוגרת את ספר הגורל בלי להוסיף דבר, אך מוחקת ממנו דבר-מה ואיגור הופך מקוסם אפלה פוטנציאלי למצב לא ידוע. זבולון עוזב את המקום מרוצה מכישלונו של בוריס לשנות את הגורל לטובתו. לאחר עזיבתו, מבחין אנטון שהגיר שבור ובוריס איגנטייביץ' מגלה לו שכל הטקס היה הצגה בלבד, על מנת לאפשר לאולגה להשתמש בחצי הגיר השני ולשנות את הגורל של אדם אחר לגמרי. הוא מגלה שמטרת המבצע כולו היה החזרת כוחותיה של אולגה ושמירה על האהבה בינה לבין בוריס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]