משתמשת:Hanay/התנועה לגבריות חדשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Hanay.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Hanay.
קובץ:NewManhood LOGO.jpg
לוגו התנועה

התנועה לגבריות חדשה הייתה עמותה ישראלית, שעסקה בשוויון בין גברים ונשים בחברה. התנועה נועדה במקור להתמודד עם אתגר מניעת אלימות גברית במשפחה ובחברה, אך עסקה באופן רחב יותר בנורמות החברתיות הגבריות המתקשרות לתפקידי המגדר המקובלים בחברה.

התנועה פעלה לשינוי חברתי שיאפשר לגברים לממש את החופש האישי שלהם להיות מי שהם רוצים ויכולים להיות, ולא רק מה שהם נאלצים להיות בגלל ציפיות החברה מהם בשל היותם גברים. התנועה פעלה לפיתוח מערכות תמיכה וסיוע לגברים, תוך מתן דגש ליחסים המבוססים על שוויון וכבוד הדדי בין גברים לנשים.

בשנת 2016 נמחקה התנועה מרשם החברות[1].

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה הוקמה בשלהי 1993 על ידי ד"ר חן נרדי, ונרשמה אצל רשם העמותות בשם "תנועת גברים נגד אלימות". בשנת 1999, בעקבות הנהגת שוויון ייצוג נשים בהנהלה ובראשות התנועה, שונה השם ל"התנועה לגבריות חדשה".

בשנת 2004 יזמה התנועה לגבריות חדשה, בשיתוף תנועת ש.י.ן. (שוויון ייצוג נשים) ושדולת הנשים, את הקמת התנועה לשוויון ולשלום בין המינים (שוש"ן). כיום חלק מחברי התנועה לגבריות החדשה הם גם חברי שוש"ן.

"גבריות חדשה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפיסת הגבריות החדשה מבוססת על שוויון בין נשים וגברים ועל האמונה שגבריות ונשיות אינן שני הפכים המבטלים זה את זה, אלא שתי פנים של האדם השלם.

הגבריות החדשה היא רעיון חברתי המציע לגברים תפיסת תפקיד גמישה בחברה בכלל, ובמסגרת מערכות היחסים אותן הם מקיימים ברמה האישית בפרט. על פי הגבריות החדשה, יש להתנגד להגדרות נוקשות של תפקידי מגדר ולעודד גברים להיות מה שהם - ולא מה שהם אמורים להיות על פי מודל פמיניסטי או מאצ'ואיסטי או כל הכתבה אחרת.

הגבריות החדשה שוללת דיכוי רגשות של בנים וגברים על ידי החברה ואת ההתניות המופעלות עליהם באמצעות סטריאוטיפים ונורמות חברתיות ותרבותיות. רעיון הגבריות החדשה מדגיש את יכולתם של גברים להתמודד עם מצוקה נפשית באופן ישיר, לבד או באמצעות שיתוף אחרים ובקשת עזרה. על פי רעיון הגבריות החדשה, אחד מאמצעי הדיכוי הרגשיים המופעלים על גברים מגיל צעיר הוא הלחץ החברתי "להיות גבר" ולעמוד במבחני גבריות קשים ומשפילים; גברים שאינם יכולים או אינם רוצים להתיישר על פי מבחני הגבריות הללו והסטריאוטיפים המקובלים, עלולים למצוא את עצמם מנודים על ידי גברים ונשים כאחד כ"לא גברים". התנועה מתנגדת לדיכוי רגשי זה.

עקרונות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. חופש אישי לגבר וזכות מימוש עצמי.
  2. שחרור הגבר מתבנית התפקיד המסורתית כמפרנס.
  3. הפעילות הפמיניסטית לשוויון בין המינים היא אינטרס של הגבר לא פחות מאשר של האישה.
  4. עידוד הגבר להשתחרר מהדפוס המצופה ממנו של היותו קשוח, עידודו לבטא את רגשותיו בגלוי.
  5. מימוש הפוטנציאל ההורי של הגבר כאבא.
  6. הקשבה וגילוי אמפתיה לגברים באשר הם, ללא שיפוטם במונחים של התנהגות סטריאוטיפית.

פעילויות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:ארגונים חברתיים בישראל קטגוריה:ארגוני גברים קטגוריה:ישראל: עמותות