משתמשת:Hebaamer/מיומנויות המאה ה-21

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה
Framework for 21st Century Learning

מיומנויות המאה ה-21

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיומנויות המאה ה-21 (21st century skills) הינן אינטגרציה בין מידע ובין מיומנויות של למידה אוטנומית שמאפשרת לתלמיד להיות לומד עצמאי בכל שלב ולדעת לתכנן ולפעול תוך הפעלה שיקול דעת לגבי פעולותיו. העידן הטכנולוגי בו אנו חיים מוביל להכנסת שינויים המשפיעים על אורח חיינו. במערכת החינוך בארץ הובילה תהליך שינוי על מנת להתאים את עצמה למאה ה- 21 במסגרת התוכנית הלאומית המורים מקבלים כלים טכנולוגים בהדרכה פדגוגית שתסייע להם שימוש מושכל בכלים של היום. ללומדים במאה ה-21 נחוצות מיומנויות חדשות המאפשרות להשתלב בחברה בעידן הדיגיטאלי. מיומנויות המאה ה-21 מתייחסות לכישורים שמערכת החינוך צריכה להקנות לבוגריה לצורך פיתוח רמת התעסוקתיות ועידוד השתלבות מיטבית בחברה ובעולם העבודה העבודה של המאה ה- 21 לאור ההתפתחויות הרבות בטכנולוגיות מידע ותקשורת.טכנולוגיות המידע והתקשורת הציפו את העולם בים של מידע. באמצעות האינטרנט מידע זה נגיש לכול וזמין בכל עת. הוא פתוח, חשוף אך גם פרוץ ובלתי מבוקר‏.במצב של היצף מידע הכמות העודפת של המידע מפריעה לקבלת החלטה וליכולת להתעדכן. אחד היעדים החשובים של מערכת החינוך הוא להכשיר את התלמידים לחיים בחברה תקשורתית ועתירת מידע, כך שיוכלו להפיק תועלת מן המידע הנגיש להם באופן בטוח‏.

תחומים עיקריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיומנויות המאה ה-21 כוללת ארבעה מרכיבים עיקריים:

השתלבות בחיים המודרניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח אחריות אישית וחברתית, מודעות וגמישות רב תרבותית ותכנון חיים וקריירה.

רכישת אוריינות תקשוב ICT[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטכנולוגיה במאה ה-21 היא דרך חיים עבור הדור הצעיר והיא יוצרת אוריינות חדשה שהיא אוריינות חזותית וקולית לעומת אוריינות טקסטואלית, ריבוי ייצוגי מידע לעומת מקור מידע אחד ואינטגרציה ועיבוד של סוגי מידע שונים לעומת מידע ממוקד. שילוב התקשוב בהוראה דבר חדש שגורם לחדשנות מלמידה מסורתית ללמידה משמעותית טכנולוגית ומעניינת לתלמיד ומחזקת את המוטיבציה שלו ללמידה," מעבר מלמידה כחיקוי ורכישת ידע, ללמידה כהבניית ידע קונסטרוקטיביסטית (ברונר, 2001). שימוש בטכנולוגיה דיגיטלית, בכלי תקשורת ו/או ברשתות כדי לגשת, לנהל, לשלב, להעריך וליצור מידע במטרה לתפקד בחברת המידע(ETS,2002).

מיומנויות חשיבה מסדר גבוה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית יש הרואים בחשיבה ביקורתית חשיבה מעריכה ואילו בחשיבה יצירתית חשיבה מחוללת, יוצרת. אך שני סוגי החשיבה אינם הפכים אלא משלימים ויש ביניהם הרבה מן המשותף. בכל חשיבה טובה יש מרכיב של ביקורת והערכה איכותית ומרכיב של יצירתיות וחדשנות. אדם בעל חשיבה ביקורתית יוצר דרכים חדשות כדי לבחון טיעונים. אדם בעל חשיבה יצירתית משתמש בביקורת כדי להעריך את עשייתו.

פתרון בעיות וקבלת החלטות. התמודדות עם שאלות פתוחות.

מיומנויות למידה ועבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למידה שיתופית, יכולת לשתף פעולה בצוות,יכולת תקשורת טובה ויכולת הצגה אפקטיבית. לומד עצמאי, יצירתי, סקרן, יוזם. אתיקה, רכישת כללי התנהגות.

תוכנית התקשוב הלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תוכנית התקשוב הלאומית

תוכנית התקשוב הלאומית היא תוכנית שגובשה על ידי משרד החינוך במטרה לקדם פדגוגיה ולמידה בבת הספרתוך שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת והטמעתן בתוכנית הלימודים. המטרה המרכזית היא לקדם פדגוגיה חדשנית. פדגוגיה חדשנית היא שיטת הוראה ולמידה שבה התכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה. במקביל לידע, התלמידים רוכשים מיומנויות שרלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21. מערכת החינוך תכין את התלמידים לאתגרי המאה ה-21 ותשפר את היכולת המדעית והטכנולוגית של מדינת ישראל.


התאמת מערכת החינוך למאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטרות המרכזיות של התכנית הן הטמעת פדגוגיה חדשנית והקניית מיומנויות המאה ה-21 באמצעות טכנולוגיית המידע ICT) -Information and Communication Technology ). הפדגוגיה חדשנית מדגישה את הלמידה האוטונומית, מעודדת יצירתיות, יוזמה ואחריות אישית, מפתחת חשיבה ביקורתית, מזמנת תנאים של שיתוף מאפשרת גמישות של תכנים, זמן ומקום, מאפשרת לכל תלמיד להתפתח לפי נטיותיו. בפדגוגיה החדשנית המורה אינו משמש מקור ידע אלא מנחה את התלמיד:לאתר ידע בעצמו, להעריך את הידע ולנתח אותו וליצור ידע חדש. במקביל לידע, התלמידים רוכשים מיומנויות רלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21 (מיומנויות המאה ה-21). ההוראה מותאמת לשונות התלמידים, שוברת מחיצות בין העולם מחוץ לבית הספר לעולם בתוך בית הספר, עושה שימוש ככל שניתן בטכנולוגיה כדי לקדם את תהליכי ההוראה. להלן מיומנויות המאה ה-21 כפי שהוגדרו בתוכנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה21:

  1. שימוש בכלי תקשוב.
  2. אוריינות מידע.
  3. חשיבה ביקורתית ויכולת לפתור בעיות.
  4. תקשורת שיתוף ועבודת צוות.
  5. לומד עצמאי.
  6. אתיקה ומיומנות ברשת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מערכת החינוך
  2. פורטל השירותים והמידע הממשלתי http://www.shituf.gov.il/discussion/519
  3. ההשתלמויות של ד"ר תמר ענבל http://sites.tzafonet.org.il/tamar-courses/home/tikshoov/mechvan
  4. מכון מופ"ת
  5. http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=7965
  6. מובילים את החינוך במאה ה-21 http://storage.cet.ac.il/eval/blog/booklet_full3.pdf
  7. http://www.kaye7.org.il/hinuch_change.htm -מת"ל המרכז לתכנון לימודים
  8. https://sites.google.com/site/iwdhaifa/pgiedogy/online -מיומנויות הלומד במאה ה-21
  9. השפעת תוכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורה http://www.openu.ac.il/innovation/chais2014/download/A2-1.pdf
  10. עמלנט - http://yeda.amalnet.k12.il/AmalNewsLetter/Letters/26.02.2009/21.htm
  11. 21st century skills http://edglossary.org/ 21st-century-skills/

[[קטגוריה:המאה ה-21]]