משתמש:אברהם רשל לוין/צביקה נתן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צביקה נתן, (נולד ב-6 ביוני 1961, כ"ב בסיון ה'תשכ"א) הוא שחקן, מפיק ואיש עסקים ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתן נולד וגדל בשכונת רחביה בירושלים. הוא בנם של הגיאולוג, הפרופסור יעקב נתן, שעלה ממצריים בשנת 1951 ורות נתן, מורה לפסנתר שעלתה מליטא בשנת 1939 ולמדה פסנתר אצל עליזה הרץ-זומר. רות לימדה באקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בירושלים ובין תלמידותיה ותלמידיה היו הזמרת רוחמה רז והמלחין אבנר חנני.

דרך מוסיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 5 החל ללמוד לנגן בפסנתר, בגיל 9 הוסיף גם לימודי צ'לו, ובהמשך הצטרף לתזמורת הנוער הייצוגית של תל אביב-יפו, בה ניגן עד גיל 14.

בגיל 15, בעודו לומד בבית הספר התיכון שליד האוניברסיטה בירושלים, עבר לנגן על גיטרה חשמלית והחל ללוות את ג'קי מלכה בהופעות במועדוני המוזיקה המזרחית. השניים הופיעו במועדונים שונים וביניהם מועדון הקליפסו ברמלה.

חיבתו לג'אז, חיברה אותו לאנסמבלים שונים עימם ניגן במועדוני ג'אז כגון פרגוד ובר-ברים. בין השאר ניגן עם הסקסופוניסט בוריס גמר, הפסנתרן אבי אדריאן, דני גוטפריד ואהרלה קמינסקי.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1979, התגייס לצה"ל והתקבל לשרת בלהקה צבאית. מכיוון שהרמטכ"ל דאז, רפאל איתן פירק את הלהקות הצבאיות, הפכו כל הלהקות בצה"ל לצוותי הווי. עם נתן שירתו באותה תקופה דן תורן, שרון ליפשיץ, הפנטומימאי חנוך רוזן ואחרים. במסגרת שירותו הקים נתן את "צוות חרוב", להקה עם נגנים שרובם הגיעו מאזור רמלה בניהולו המוזיקלי של מיקי גבריאלוב. הייתה זו הפעם הראשונה שבה להקה צבאית ביצעה להיטים מזרחיים.

לימודים אקדמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982, לאחר שחרורו מצה"ל, החל נתן בלימודי תיאטרון באוניברסיטת תל-אביב במגמת משחק אצל המורה נולה צ'לטון. במקביל שיחק בסרטים, ביניהם "מכת שמש" עם יובל בנאי וענת עצמון בבימויו של יקי יושע, ו"תל אביב לוס אנג'לס" בכיכובו של דודו טופז ובבימוי שמואל אימברמן.

כדי לממן את לימודיו ניגן והופיע במועדונים כגון פינגווין וליקוויד, בהרכבים שונים שכללו את הגיטריסטים עופר זינגר ויאיר מיכאל והמתופפים אורן בלבן ואלי בן שושן. בתקופה זו הקליט נתן מספר שירים מקוריים עם המפיק המוסיקלי גרי אקשטיין.

במקביל ללימודי התואר הראשון למד קומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין, שם פגש את המוסיקאי אילן שס, עמו הופיע בחתונות ובבתי מלון, ומאוחר יותר שיתף פעולה בכתיבת השירים לסרט המחשמלים ולסדרת הילדים אלי החתול.

בשנת 2004 סיים לימודי תואר שני במנהל עסקים במסלול קלוג רקנאטי של אוניברסיטת תל-אביב.

בשנת 2012 החל בלימודי קולנוע לתואר שני בבימוי והפקה. במסגרת זו כתב תסריט לסרט קצר בשם "המחשמלים", שהפך לאחר מכן לסרט עלילתי באורך מלא.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 28 הקים עם אשתו מירי, עובדת סוציאלית במקצועה, את חברת "נתן רפואה שיקום וסיעוד", העוסקת בטיפול בקשישים, חולים ונכים בבתיהם, ואת חברת Nathan Holdings העוסקת בהשקעות נדל"ן בארצות הברית.

קריירה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"המחשמלים"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019 הפיק בסיוע קרן רבינוביץ לאמנויות את הסרט "המחשמלים", בו גם שיחק בתפקיד הראשי. עלילת הסרט מבוססת בחלקה על חייו האישיים, ומציגה תרחיש אלטרנטיבי בו ויתר על המעבר לעולם העסקי ונשאר זמר חתונות. בן דמותו בסרט הוא מיקי תבל, סולן הלהקה הכושלת "המחשמלים", אשר הלהיט היחיד שלה הוא שיר הילדים המונוטוני "יומולדת לאלי החתול" שנכתב בתור בדיחה אך זכה להצלחה כבירה. מיקי מתבייש לשלב את השיר בהופעותיו למרות דרישת הקהל.

"אלי החתול"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך העבודה על "המחשמלים" עלה הרעיון להקליט את השיר "יומולדת לאלי החתול" ולהעלות אותו ליוטיוב כצעד שיווקי. למרבה ההפתעה, השיר זכה להצלחה אמיתית וצבר למעלה מ-30 מיליון צפיות. בעקבות הצלחת השיר קיבל נתן פניות מחברות הפקה שונות, שרצו לפתח את הקונספט של "אלי החתול" לתחומים נוספים. פניות אלו הובילו אותו להקמת חברת ההפקות "Nathan Entertainmemt", שעוסקת בתכנים ובהפקות מקור.

במסגרת חברה זו, הפיק נתן ביחד עם אילן שס את אלבום שירי הילדים "אלי החתול והחברים", ולאחריו יצר את סדרת הטלוויזיה "אלי החתול", בבימויו של בובי לקס עם התסריטאית שחר סיטנר והפזמונאית מיכל חזון. הסדרה מגוללת את סיפורו של צביקה, חקלאי שאימץ ארבע חיות, שכל אחת מגולמת על ידי בובה שיוצאים איתו להרפתקאות שונות. הסדרה מיועדת לגילאי 2-6 ומשודרת בערוצי ילדים שונים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צביקה מתגורר ברמת גן, נשוי למירי, אב לשני ילדים וסב לשני נכדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]