משתמש:אייל מוגילבסקי 2/טוביאס האסלינגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


טוביאס האסלינגר (באנגלית:Tobias Haslinger) ה-1 במרץ 1787 בזל ביי זלהוף, אוברסטרריך - 18 ביוני 1842 בווינה. הוא מוציא לאור ומלחין אוסטרי, מהתקופה הקלאסית והרומנטית.[1]

טוביאס האסלינגר

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוביאס האסלינגר נולד ב -1 במרץ 1787 בזל ליד צלוף (עיריית באד זל, אוסטריה עילית). התחיל בלינץ בהוצאת הספרים של F. Glöggl, ועבד לצד הקפלמייסטר פרנץ זאבר גלגל. משנת 1810, הוא התגורר לראשונה בווינה כמנהל חשבונות ויותר כשותף בחנות אמנות של זיגמונד אנטון שטיינר, שעליה השתלט על המניות בשנת 1826. הוא ניהל את ההוצאה לאור, את הדפוס ואת חריטה והפכה אותו לעסק בינלאומי. הוא פרסם יצירות מאת בטהובן, פרנץ שוברט (מחזור לידר וינטרייז, שהולחן בשנת 1827, שהוצא מהאסלינגר במהלך שנת 1828), לואי ספר, יוהן נפומוק הומל, יוזף מייסדר, איגנז מוששלס, קרל מריה פון וובר, מוצרט, קרל צ'רני, מוזיו קלמנטי וכן יצירותיו המלאות של יוהאן שטראוס האב. בשנת 1821 הקדיש לו לודוויג ואן בטהובן את הבדיחה המוזיקלית "הו טוביאס! »WoO (Werk ohne Opus) 182, קנון עם שלושה קולות.

טוביאס הסלינגר פעיל גם כמלחין. והוא ידוע ביצירתו המפורסמת: סונטינה בסי מז'ור.

לאחר מותו, ניהל בנו קרל האסלינגר, ניהל בהצלחה את הוצאת הספרים בשם קרל האסלינגר קווונדם טוביאס. הוא פרסם בעיקר את עבודותיהם של האחים יוהן ויוזף שטראוס.

מאז שנת 1894 זכה טוביאס האסלינגר לכבוד על ידי סמטה ברובע 16 ו -17 של וינה בשם הסלינגרגאסה.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלך פרוסיה פרידריך וילהלם השלישי. העניק את k. k. סוחרי אמנות ומוזיקה פרטיים וחצריים מקבלים את מדליית הזהב הגדולה לאמנות ולמדע. שגרירות פרוסיה בווינה העניקה למקבל את סימן הכשרון. סוחר המוזיקה הקדיש למונרך הפרוסי עותק של החזנה של בטהובן שכותרתה "הרגע המפואר" ושלח לו את עותק ההקדשה.

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

3 המונים למקהלה גברית

קריאות קטנות לבני הנוער

דלת הכנסייה לקול ופסנתר

יצירות תזמורות

חגיגת הניצחון של אירופה לתזמורת נשיפה

חדר מוזיקה

רביעיית חליל, כינור, ויונצ'לו ופסנתר

קונצ'נט טריו לחליל, ויולה וגיטרה, אופ.9

סונטה לכינור קונצ'לו ופסנתר

סונטות וסונטיות לכינור ופסנתר

פסנתר עובד

סונטות

סונטיות

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    {{{מחבר}}}, Tobias Haslinger, Wikipedia, 2020-07-04