משתמש:אליזבט/איראן/תוכנית הגרעין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל איראן
ערך זה הוא חלק מסדרת
ממשל ופוליטיקה של איראן

פורטל איראן

פיתוחה של תוכנית הגרעין האיראנית החל עוד בשנות ה-60. בתקופת השאה מוחמד רזא פהלווי זכתה איראן לסיוע אמריקני, צרפתי וגרמני בפיתוח תוכנית גרעין אזרחית. לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979 פסק הסיוע המערבי לתוכנית ואיראן הסתפקה בשותפות עם ארגנטינה, רוסיה וסין, כל זאת בפיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). באוגוסט 2002 חשפה קבוצת אופוזיציה איראנית מידע על כורים גרעיניים חשאיים בנתאנז ואראכ שאיראן לא הכריזה עליהם. למרות שהיה מדובר בהפרת[1] ההסכם הדו-צדדי בין איראן לסבא"א ליישום האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני[2] עליה איראן חתומה, הסוגיה לא הופנתה למועצת הביטחון של האו"ם כמקובל בשל התנגדות רוסיה וסין, עד פברואר 2006. לאחר חודשים של דיונים, החלטות סנקציות מרוככות[3] התקבלו במועצת הביטחון ב-23 בדצמבר (מספר 1737) וב-24 במרץ 2007 (מספר 1747) לאור סירובה של איראן לחדול מהעשרת אורניום. בכירי המשטר האיראני טוענים כי מטרת תוכנית הגרעין היא הפקת אנרגיה בלבד, מנהיגי אירופה, ארצות הברית וישראל הביעו ביטחון כי איראן חותרת לפצצה גרעינית. הערכות המודיעין נחלקות בנוגע למועד בו איראן תצליח לייצר מתקן נפץ גרעיני, החל מההערכה הישראלית המחמירה של שנים ספורות וכלה בהערכות אמריקניות הדוחות את השגת הפצצה למועד כלשהו בין 2010-2015.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו דו"ח מנכ"ל סבא"א מוחמד אל-בראדעי למועצת הנגידים של סבא"א מה-6 ביוני 2003 בו כתב כי "איראן כשלה לעמוד בהתחיבויותיה תחת הסכם אמצעי הביטחון (Safeguard Agreement) עימה בכך שלא דיווחה על חומר גרעיני, העיבוד והשימוש בחומר זה והצהרה על מתקנים בהם החומר אוכסן ועובד." ראו את הדו"ח המלא באנגלית באתר סבא"א Implementation of the NPT safeguards agreement in the Islamic Republic of Iran, GOV/2003/40קובץ PDF‏.
  2. ^ ראו את ההסכם במלואו באתר סבא"א, The text of the agreement between Iran and the Agency for the application of safeguards in connection with the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons, INFCIRC/214 קובץ PDF,‏ 13 בדצמבר 1974.
  3. ^ ראו כתבת הניו יורק טיימס מה-29 בנובמבר 2006: Iran Resolution, Still Not Final, Drops Mention of Sanctions.
  4. ^ הערכת המודיעין הלאומית האמריקנית (NIE) הכוללת את הערכת 16 סוכנויות המודיעין של ארצות הברית מדצמבר 2007. ה-INR (סוכנות המודיעין של מחלקת המדינה) העריך כי איראן לא תצליח להשיג פצצה במסלול העשרת האורניום עד 2013 בשל קשיים טכניים. כל הסוכנויות העריכו כי איראן לא תצליח לייצר מספיק חומר בקיע על בסיס מסלול הפלוטוניום בשביל פצצה גרעינית לפני 2015. ראו את המסקנות של הערכת המודיעין הלאומית בIran: Nuclear Intentions and Capabilities קובץ PDF

קישורים שמצאתי להרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קלאיה אלקטריק, מהאתר של ISIS
  • גלובל סקיוריטי על האתר בנתאנז
  • NYT4 בפברואר 2008, אולי היינונן עושה מצגת לחברות מועצת הנגידים, מציג מודיעין. היינונן: איראן לא משתפת פעולה באופן מלא. מוסיף מידע על המלח הירוק, גיבוש השינוי ב-NIE. וידאו שמתאר ניסויים להתאמת רש"ק נה"ה לשאהב 3.
  • NYT מה-6 בדצמבר 2007 המודיעין שהביא לשינוי ב-NIE.

היה ריכוך בטיוטה להחלטה השלישית שהוצגה ב-22 בינואר בברלין. שתי כתבות בנושא:

שיטת הסלאמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג'מין ויינטל, עם קצת עזרה מגרמניה, באתר הארץ, 22 בנובמבר 2007