משתמש:אסף טל דורון 317/המלחמות ההוסיטיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המלחמות ההוסיטיות
Husitské války
המלחמות ההוסיטיות, איור מהמאה ה-15
המלחמות ההוסיטיות, איור מהמאה ה-15
המלחמות ההוסיטיות, איור מהמאה ה-15
מלחמה: מלחמות הדת באירופה
תאריכי הסכסוך 30 ביולי 141930 במאי 1434 (14 שנים)
מקום ארצות כתר בוהמיה, האימפריה הרומית הקדושה
עילה מאבק דתי בין התנועה ההוסיטית והכנסייה הקתולית
תוצאה

תבוסת ההוסיטים הרדיקלים

  • הסדר בין ההוסיטים המתונים והכנסייה הקתולית
  • השבת הקיסרות הרומית הקדושה לשליטה על בוהמיה
הצדדים הלוחמים
מפקדים

המלחמות ההוסיטיות (צ'כית: Husitské války) ידועות גם בתור המלחמות הבוהמיות או המהפכה ההוסיטית, היו סדרה של מאבקים מזוינים במהלך המאה ה-15 המוקדמת. המאבק התרחש בין התנועה ההוסיטית אשר מקורה בארצות כתר בוהמיה, לבין הכנסייה הקתולית אשר הקימה קואליציה צלבנית בראשות מדינת האפיפיור נגד ההוסיטים, קואליציה אשר כללה את האימפריה הרומית הקדושה, ממלכת הונגריה, המסדר הטבטוני, הוספיטלרים, ממלכת אנגליה, קתולים בוהמים, שכירי חרב, מתנדבים מממלכת פולין ועוד רבים אחרים.

מאז היווצרותה היו ניסיונות רבים שבוצעו בידי מנהיגים קתולים לעצור את התפשטות התנועה ההוסיטית אותה החשיבו ככופרת אך ללא כל הצלחה, ניסיונות אלו כללו את פעולות הדיכוי של ונצל, מלך גרמניה, את העלאתו על מוקד של יאן הוס, אבי התנועה, באשמת כפירה ולבסוף תחילתם של מסעות צלב בהסכמת האפיפיור והנהגת זיגיסמונד, קיסר האימפריה הרומית הקדושה בשנת 1419, מה שהחל רשמית את המלחמות ההוסיטיות. בצד ההוסיטים היה המצביא יאן ז'יז'קה, מבין המנהיגים האירופאים הראשונים להשתמש בנשק חם בצבאו. יאן הביס פעמים רבות את הפלישות הצלבניות והמאבק המשיך שנים רבות גם אחרי מותו.

המלחמות הסתיימו בשנת 1434, כאשר הפלג המתון בתנועה ההוסיטית, ה"אולטרקויס", לקחו את הכוח מידי פלג ה"טבוריטים" הרדיקלי. בלקיחת הכוח הסדירו ה"אולטרקויס" מחדש את יחסיהם עם המלוכה הבוהמית כמו גם עם הכנסייה הקתולית. ההוסיטים בשיאם היוו את רוב האוכלוסייה הצ'כית של ארצות הכתר הבוהמיות והרכיבו צבא דתי אמיד שעצר פלישות של חמישה מסעות צלב.