משתמש:אסף טל דורון 317/צ'וי קיו-הה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לא ידועלא ידוע זהו שם קוריאני; שם המשפחה הוא צוי.
צ'וי קיו-הה
최규하
לידה 16 ביולי 1919
מחוז גואנג-וו, הכיבוש היפני בקוריאה, האימפריה היפנית האימפריה היפניתהאימפריה היפנית
פטירה 22 באוקטובר 2006 (בגיל 87)
סיאול, קוריאה הדרומית קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית
מדינה קוריאה הדרומית
בת זוג הונג קי
ראש ממשלת קוריאה הדרומית
18 בדצמבר 197512 בדצמבר 1979
(4 שנים)
נשיא קוריאה הדרומית ה־4
26 באוקטובר 197916 באוגוסט 1980
(42 שבועות ויומיים)
חתימה

צ'וֹי קְיוּ-הָהּ (קוריאנית: 최규하) היה פוליטיקאי ודיפלומט דרום קוריאני. צ'וי שירת מאז שנת 1975 בתור ראש ממשלה ולאחר ההתנקשות הפוליטית בפאק צ'ונג-הי בשנת 1979, הפך לנשיא קוריאה הדרומית למשך שנה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'וי נולד בשנת 1919, הכיבוש היפני בקוריאה. צ'וי התחנך בסיאול ובאוניברסיטאות באימפריה היפנית ובמנצ'וקוו (מדינת חסות יפנית בצפון-מזרח סין) איפה שלמד על יחסים בין-לאומיים. לאחר שנתיים ששירת כפרופסור באוניברסיטה הלאומית בסיאול, נכנס צ'וי לשירות החוץ בדרום קוריאה שהייתה תחת ממשל ארצות הברית מאז כניעת האימפריה היפנית, שם שימש כסגן שר לענייני חוץ בפיקודו של נשיא המדינה, לי סינג-מן.

לאחר שפאק צ'ונג-הי עלה לשלטון והפך בממשל אוטוקרטי, צ'וי תמך בנאמנות במדיניותו. תחת פאק שימש כשגריר בפדרציית מלזיה, כשר לענייני חוץ, ולאחר מכן כעוזר מיוחד של הנשיא לענייני חוץ. ב-19 בדצמבר 1975 מונה צ'וי בידי פאק לראש ממשלת קוריאה הדרומית - תפקיד טקסי בלבד תחת פיקודו של פאק, ששלטונו נעשה עם הזמן יותר ויותר סמכותי. צ'וי הפך לנשיא בפועל עם רצח פאק, והוא ניצח בבחירות בדצמבר 1979. צ'וי התמודד עם מצב מדיני לא יציב ומסוכן שבו דרישות פופולריות לדמוקרטיה התנגשו בשאיפות האליטה הצבאית, שניסתה להתקין מחדש את הסמכותנות הצבאית.

צ'וי מעולם לא החזיק בכוח אמיתי; היה דיפלומט, אך לא היו לו שום עקבות פוליטיות ולא היה בסיס כוח לא בצבא ולא בקהילת המודיעין במדינה. הוא ביצע מספר ניסיונות לליברליזציה פוליטית והעניק חנינה ליותר מ-680 אסירים פוליטיים שנכלאו בהוראת פאק, אך מאמצי הליברליזציה שלו הכעיסו את הריאקציונרים בקרב הצבא וונראו איטיים מדי עבור סטודנטים ופוליטיקאים ליברלים.

ההתלהבות העממית הראשונית לדמוקרטיה לאחר ההתנקשות בפאק, שכונתה "אביב סיאול", פינתה את מקומה לפרעות ומרידות נרחבים. הכוח הפוליטי עבר במהירות לידי הצבא בהנהגת הגנרל צ'ון דו-הוואן וצ'וי התפטר מהנשיאות ב-16 באוגוסט 1980.

בחייו המתבודדים שלאחר הנשיאות הוא נשאר בעיקר בביתו, והתגורר עם אשתו הונג קי, שסבלה מאלצהיימר במשך כשמונה שנים. לאחר שנפטרה ביולי 2004, גם מצבו של צ'וי החל מחמיר והוא נפטר ב-22 באוקטובר 2006.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]