משתמש:אפק7/Virtue signalling

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איתות סגולות (מאנגלית: Virtue Signalling) הוא מונח המתאר איתות של מעלות על ידי אורגניזמים.שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכן בעבר השימוש במונח היה בעיקר במחקר כלכלי ובביולוגיה אבולוציונית, אך בשנים האחרונות, המונח הפך נפוץ בתור כינוי גנאי להבעת תמיכה ברעיונות פוליטיים. הביקורת היא על כך שהשמעת הדעת היא רק כדי להתהדר באיתות שכזה, ללא כל פעילות ממשית העומדת מאחורי הדברים.שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכןשגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכן

שימוש בתיאוריית הסיגנל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביולוגיה אבולוציונית קיים ענף תיאורטי הבוחן תקשורת בין אורגניזמים. בין השאר, בוחנת תיאוריה זו את רמת האמינות של האותות. למשל, אורך זנבו של הטווס נחשב כאיתות אמין, כיוון שזנב פחות מרשים אכן מאותת על טווס חלש יותר.

בדומה לכך, איתות הוא גם גורם משפיע בכלכלה ובקבלת החלטות כלכליות. מבנה מרשים של בנק עשוי לשמש אות לאיתנות פיננסית, שכן ללא איתנות זו לא יכול היה הבנק להרשות לעצמו לבנות מבנה כה מרשים, לכאורה. תארים והסמכות יכולים למעסיק על מעלותיו של העובד, גם אם בעבודה הספציפית אליה הוא גויס מעלות אלה  אינן הכרחיות.שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכן

בדומה לכך, ניתן להסביר טקסים דתיים באמצעות תיאוריית האיתות. דתות קמו כדי להחזיק ולעודד את הלכידות והתיאום בתוך קבוצות גדולות,[1] ומסורות דתיות הכוללות טקסים רבי רושם, שקשה להשתתף בהם ללא מחויבות עמוקה.[2] התנהגות כזו מתואר לעיתים כ"איתות סגולות".

ככינוי גנאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות האלפיים, משתמשים רבים באינטרנט, בפורומים, ורשתות חברתית, החלו להשתמש במונח באופן שונה מהשימוש המקובל באקדמיה, והפכו אותו לכינוי גנאי, המתאר הבעת דעה רק לשם 'איתות מעלה' ולא כמחויבות ומעורבות מעשית למען רעיון. דוגמאות נפוצות לאיתותים שכאלו: שינוי תמונת הפרופיל כאקט של סולידריות, השתתפות ב'אתגר דלי קרח', הודעות על "תפילותי ומחשבותי עם X" אחרי אירוע טראגי כלשהו, נאומים ידוענים במהלך טקסי קבלת פרסים, ופוליטקאים שמצהירים הצהרות ללא כל משמעות מעשית.

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

23.05.18, אבישי עברי, כאן דעה - מוסריים ונהנים

אורי כץ, ההשכלה הגבוהה צריכה לעבור דיאטה (על השכלה גבוה כאיתות)

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Steadman, L.; Palmer, C. (2008). The Supernatural and Natural Selection: Religion and Evolutionary Success. Paradigm.
  2. ^ Irons, W. (2001) Religion as a hard-to-fake sign of commitment, in The Evolution of Commitment, Randolph Nesse (ed.) New York: Russell Sage Foundation, 292–309.