משתמש:בנצי/ארגז חול 20: ראול ז'ורנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראול ז'ורנו - אחד הזמרים האהודים ביותר בהיסטוריה של תוניסיה ושל תרבות המגרב בצרפת. ז'ורנו נולד בטוניס ב1907 ועקר לצרפת ב1967. ב1984 זכה במדליית החבר כאביר במסדר האומנות והספרות הצרפתית. ב1983 הוזמן לארמונו של המנהיג חביב בורגיבה וקיבל מידיו את מדליית הכבוד המכובדת ביותר המוענקת בתוניסיה. ראול ז'ורנו היה זמר ופייטן עוד מגיל צעיר. בגדלותו היה גם שר בבתי קפה ומקומות ציבוריים והפך לכוכב עוד לפני גיל 18. ז'ורנו היה שר שירי אהבה ותרבות ומהלל את ארצו ומחמדיה וכך צבר עשרות אלפי מעריצים בכל צפון אפריקה והפך לאחד הזמרים הטוניסאיים הגדולים בהיסטוריה של טוניסיה.

ראול ז'ורנו (1907-), זמר ופייטן יהודי תוניסאי, אחד האהודים ביותר על יוצאי תוניסיה, בעיקר, בצרפת ובישראל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'ורנו נולד בטוניס (?). עקר לצרפת ב-1967. זכה במדליית הכבוד בהענקה אישית מידי חביב בורגיבה, נשיאה של תוניסיה, ב1983.

אשר שמעון מזרחי (1890 - 1967), משורר ומלחין, מגדולי הפייטנים-חזנים של החזנות הספרדית-ירושלמית במאה ה-20. כתב והלחין מעל 200 פיוטים בעברית כ- 300 שירים בערבית, ומספר לא ידוע של שירים בלדינו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזרחי נולד ברובע היהודי של ירושלים העתיקה. בתחילת המאה ה- 20 עברה משפחתו להתגורר מחוץ לחומות בשכונת ימין משה. בזמן מלחמת הבלקן הראשונה, בעקבות גיוס יהודים לשורות הצבא העות'מאני, עזב מזרחי את הארץ למלטה במסווה של עובד על ספינת משא, ומשם המשיך לתוניסיה. אשתו ושתי בנותיו הצטרפו אליו שנה מאוחר יותר. בשנת 1919 חזר לירושלים.

בשנת 1926 הוזמן לאלכסנדריה על ידי הקהילה של בית הכנסת הגדול, והוצע לו להשתקע שם בתור חזן ושוחט אך הוא סירב. באוקטובר 1929 חזר מזרחי לתוניסיה.

במהלך שנים בהן חי בתונסיה כתב והלחין מזרחי, מלבד פיוטים ושירי קודש, שירים רבים לגדולי הזמרים הערביים וזכה להכרה בקרב האוכלוסייה הכללית בתוניסיה. הוא אף שידר תוכנית שבועית בעברית ברדיו תוניס במשך תקופה מסוימת. במהלך שנות השלושים התקבל כחבר באיגוד הכותבים והמלחינים הצרפתי.

בשנת 1946 יצא לאור הספר "מעדני מלך", שבו ריכז מזרחי חלק מהפיוטים שכתב.

ביולי 1967 עזב אשר מזרחי את תונסיה לצרפת עקב מחלה. שלושה חודשים לאחר מכן חזר לירושלים, וזמן קצר לאחר מכן נפטר.

"אל חביבי", "נגילה הללויה", "חביבי יה חביבי", "אנא בחסדך תרוממני" ופיוטים רבים אחרים שכתב מפורסמים ושגורים בפיהם של רבים מבני עדות ספרד והמזרח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.



קטגוריה:אנשי היישוב ילידי הארץ קטגוריה: חזנים קטגוריה:מלחינים יהודים קטגוריה:מוזיקאים תוניסאים

[[fr:::Acher Mizrahi]]

חביבה מסיקה - דמות אגדתית תוניסאית שסיפור חייה הטרגי הפך עממי בקרב יהודי תוניסיה. היא נולדה ב1899 וגדלה בבית דודתה הזמרת. בזכות חייה בסביבה אומנותית ובזכות יופיה וכשרונה הנדירים, החלה להופיע במועדונים ותיאטראות שונים וכונתה "חביבת אל כול" (חביבת כולם). היא התקדמה בקריירת התיאטרון והפכה לתקופה לשחקנית המפורסמת והיקרה ביותר בטוניס. במעמד זה, העיזה לחצות את גבולות השמרנות במדינתה ולשחק דמויות של גברים ערבים בהצגות ואף להשמיע את דעותיה הנחרצות תוך תמיכה בעמדתם של החלשים, העשוקים והנשים. מעריציה היו רבים, יהודים ומוסלמים כאחד. גל ההצלחה האדיר שעליו היתה נפסק לאחר שנרצחה על ידי יהודי זקן עשיר שחיזר אחריה באופן כרוני, ולאחר שסירבה לחיזוריו, הצית אותה למוות בתוך ביתה.