משתמש:נדב ס/יחס סיכויים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יחס סיכוייםאנגלית: odds ratio, או בקיצור: OR) הוא סטטיסטי המכמת את עוצמת הקשר בין שני מאורעות, להלן A ו-B. יחס הסיכויים מוגדר כיחס בין הסיכוי (יחס הסתברויות, odds) ל-A בנוכחות B לבין הסיכוי ל-A בהיעדר B. באופן שווה ערך (מסימטריה), זהו גם היחס בין הסיכוי ל-B בנוכחות A לבין הסיכוי ל-B בהיעדר A.

שני אירועים הם בלתי תלויים אם ורק אם יחס הסיכויים שווה ל-1, כלומר, הסיכוי למאורע האחד זהה בין המאורע האחר נוכח או נעדר. אם יחס הסיכויים גדול מ-1, אזי A ו-B קשורים (מתואמים) במובן שנוכחותו של B מעלה את הסיכוי ל-A ביחס למצב שבו B נעדר, ובאופן סימטרי נוכחותו של A מעלה את הסיכוי ל-B. לעומת זאת, אם יחס הסיכויים קטן מ-1, אז המתאם בין A ל-B שלילי, ונוכחותו של מאורע אחד מקטינה את הסיכוי למאורע האחר.

מאחר שיחס הסיכויים הוא סימטרי להחלפה בין שני המאורעות, לא משתמעת ממנו סיבתיות (להרחבה, ניתן לקרוא על הכשל הלוגי קום הוק ארגו פרופטר הוק): יחס סיכויים גדול מ-1 אינו קובע ש-B גורם ל-A, או ש-A גורם ל-B.[1]

שני סטטיסטיים דומים המשמשים לעתים קרובות לכימות מתאם הם הסיכון היחסי (RR) והפחתת הסיכון המוחלטת (ARR). לעתים קרובות, הפרמטר המעניין ביותר הוא דווקא הסיכון היחסי, שהוא היחס בין ההסתברויות המקבילות לסיכויים המשמשים ב-OR. עם זאת, נתונים זמינים לעתים קרובות אינם מאפשרים חישוב של RR או של ARR אך כן מאפשרים חישוב של OR, כמו במחקרי מקרה-ביקורת, כפי שיוסבר להלן. מצד שני, אם אחת התכונות (A או B) נדירה מספיק (באפידמיולוגיה, הנחה זו נקראת הנחת המחלה הנדירה), אז יחס הסיכויים שווה בערך לסיכון היחסי התואם לו.

יחס הסיכויים ממלא תפקיד חשוב במודל הלוגיסטי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Szumilas, Magdalena (באוגוסט 2010). "Explaining Odds Ratios". Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 19 (3): 227–229. ISSN 1719-8429. PMC 2938757. PMID 20842279. {{cite journal}}: (עזרה)

[[קטגוריה:סטטיסטיקה בייסיאנית]] [[קטגוריה:אפידמיולוגיה]] [[קטגוריה:מדדי קשר]] [[קטגוריה:ניתוח נתונים איכותיים]]