משתמש:עמנואל גרטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערכים שהוספתי לויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהיגות יהודית לכתחילה בת עין תאגיד חסידות ברסלב זו ארצנו מרי אזרחי

ערכים שתרמתי להם[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרור יהודי משה פייגלין סרבנות בישראל (מעט)

ערכים שלדעתי כתובים באופן שגוי או מוטה ומונעים ממני כאן לערוך אותם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן חלוץ - חלק גדול מהערך מוקדש לביקורת השמאל על דן חלוץ ולבג"צ נגדו במקום לאיש עצמו. באופן מוזר מתרחב הערך עד לציטוט קטעים מראיונות שנעשו עם דן חלוץ ואשר שימשו מאוחר יותר כנגדו. הכתוב משקף מסע שיסוי של השמאל שנועד למנוע מדן חלוץ מלכהן כרמטכ"ל, בהנחה שהוא ימני בדיעותיו ולפיכך כדאי לחסום אותו מבחינה פוליטית עוד לפני שיתמנה לרמטכ"ל. כל הכוחות המזוהים עם השמאל התגייסו למאבק. ניתנה במה רחבה מאוד בתקשורת לראיון איתו ולדוברים נגד דן חלוץ. נערך מסע שיכנוע מצד מפלגת 'יחד' וחברים במפלגת העבודה ובמפלגות הערביות. אפילו הבג"צ גוייס למשימה. בעתירה שהוגשה לבג"צ קבלו העותרים על דיעותיו ומחשבותיו של דן חלוץ. הבג"צ, במקום שיזרוק את העותרים מכל המדרגות שם עצמו גם אחראי לשיפוט דעות ומחשבות ושאל את דן חלוץ למחשבותיו, דיעותיו והשקפותיו האישיות. הבג"צ נזהר שלא להגזים עם הפגיעה לכאורה בחופש הביטוי של דן חלוץ ודחה את העתירה. אבל, דן חלוץ הבין אצל מי נמצא הכוח האמיתי והשלטון האמיתי. השמאל הובס וקיבל מכה כואבת להרתעה שהצליחה לו בדחיית המינוי של אפי איתם למשל. אצל אפי איתם זה הצליח, אצל דן חלוץ כבר לא. הכיתוב בויקיפדיה המפרט באופן מתמיה את הראיונות עם דן חלוץ (אין לכך דוגמה בשום ערך אחר) מהווה לכאורה המשך למסע השיסוי נגד אחד מהקצינים שנראו בתחילה כאילו הם מהטובים שהיו מעולם לצה"ל, אבל לאחר השיעור שקיבלו מהבג"צ, יודעים כיום יותר טוב באיזה צד מרוחה החמאה. יוסי ביילין - האיש נמנה על השמאל הקיצוני, שנוי ביותר במחלוקת, פרש ממפלגתו העבודה לאחר שלא נמצא מי שיתמוך בו שם, עבר על חוק האיסור למפגשים עם אש"ף ולא נשפט על כך בנוסף, יוסי ביילין נתמך ע"י קרנות אירופאיות ובאחד המקרים הודה שנסיעותיו לחו"ל ממומנות שלא על ידיו. את כל זה היה אסור בויקיפדיה לכתוב לא בערך שלו ולא בשיחה על הערך אבל דומה שבאחרונה חל שינוי קל בענין.

הערך מרי אזרחי נחסם בפני עריכה וכל תוכנו הוחלף ע"י גילגמש לקצרמר. גילגמש מיתמם וכדי להצדיק את מחיקת כל הערך (!) הוא נתלה בתירוץ של ויקיפד אחר בשם יפתח. גילגמש שונא את פייגלין ומוכן לשבור כל כלל של ויקיפדיה כדי להכפיש את פייגלין. אחד הכותבים אף תבע למנוע מגיגמש לכתוב על הערך 'פייגלין'. עד היום לא נערך דיון על כך.

הנה הטקסט שהצבתי בערך בכוונה שיפותח ע"י משתמשים אחרים (היה בוקר ואני מיהרתי לעבודה): מרי אזרחי הוא אמצעי ביטוי או מחאה של אזרחים כנגד השלטון או ההנהגה. מרי אזרחי יכול להתבצע תוך כדי הפרת החוק הקיים או בהתאמה לו. המרי האזרחי בישראל אינו נפוץ אך בכל זאת אפשר לציין מספר דוגמאות: 1.מרי תשלום המיסים של אוהד קמין, תושב גבעתיים. 2. פעולות זו ארצנו 3. הפעולות נגד ההתנתקות מהנגב המערבי וגוש קטיף.

מרי אזרחי בהיסטוריה של העם היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרי האזרחי הראשון הידוע לנו הוא של בני ישראל כנגד משה רבנו בזמן עליית מצרים. מרי אזרחי יהודי נוסף הידוע לנו הוא כנגד כוונת השלטון הרומאי. כפי המסופר, התכופפו היהודים קדימה ו"פשטו את צווארם" לשחיטה.


מרי אזרחי בהיסטוריה של העולם החדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין לותר קינג מהטמה גנדי ילצין כנגד מהפיכת הקצינים בבריה"מ המחאה כנגד זיוף הבחירות באוקראינה

היבטים חוקיים, ערכיים ומוסריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיבטים של מימשל, חוק ומוסר, התגלה המרי האזרחי כאמצעי שבסופו של דבר הוביל לחיזוק הדמוקרטיה ושיפור המוסר השלטוני. כך למשל, יום הולדתו של מנהיג המרי האזרחי של השחורים בארה"ב, מרטין לותר קינג, נחוג בארה"ב מדי שנה כיום חג לאומי.~