משתמש:רועי דמרי/נחל שחורת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

נחל שחורת הוא נחל אשר נשפך אל הערבה הצפונית לאילת, שטחו של נחל שחורת הוא כ-200 דונם, אורך הנחל הוא כ-12 ק"מ. ראשית הנחל הוא במערכת של ערוצים. מקור שמו הוא ברכס של סלעי גרניט כהים שהנחל חוצה בדרכו, שמו הנוסף של נחל שחורת הוא האגם הנעלם, הוא נוצר בעקבות השיטפונות הרבים באזור אילת, קיימים חששות רבים לגבי הישרדות נחל שחורת מצדדים כמו עריית אילת, משרד התיירות, הקרן לשיקום מחצבות, ומינהל מקרקעי ישראל. מחצבת נחל שחורת הינה מחצבה נטושה שפעלה בכניסה הצפונית לאילת, במשך שנות פעילותיה נמכרו כמויות אדירות של חומר ואדי, אשר שימש למילוי בפרויקטי בנייה.

פרויקט שיקום מחצבת נחל שחורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרייה הנרחבת במחצבה הביאה למצב שנוצר בורות רבים בסמוך לכביש הקרוב לנחל שחורת, לאחר תום פעילות החציבה נוצר חשש ליציבות הכביש בקרב עיריית אילת, משרד התיירות, הקרן לשיקום מחצבות, ומנהל מקרקעי ישראל, בעקבות החששות הרבות יזמה הקרן לשיקום מחצבות תכנית שיקום למחצבה. בשלב הראשון לשיקום המחצבה בוצעה הסדרה טופוגרפית של בור הכרייה הסמוך לכביש. בהמשך יזמה הקרן לשיקום מחצבות תכנית שמטרתה לשקם נופית את שטחי המחצבה, כולל הסדרת אפיק זרימת המים כתכנית ניקוז. התכנית מציעה שימוש בטכניקות אשר הוגדרו על ידי השם "חוות מי נגר", להקטנת סחף הקרקע והגברת חלחול מי שיטפונות באזור אל מי התהום, האמצעים כוללים שימוש בסכר, ושימוש בסוללות עפר נמוכות להכוונת המים במדרונות. תכנון הטופוגרפיה נעשה על פי עיקרון שימוש בחומרים מן האתר עצמו כדי למנוע מצב של חציבה באתרים חדשים.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה, בעונת האביב, תיירים מכל מדינות העולם באים לטייל בעיר אילת ובייחוד בנחל שחורת. החלק האטרקטיבי ביותר לטיול בנחל שחורת הוא חלקו התחתון של הנחל, שבו נמצא קניון חתור בסלעי יסוד כהים ובו מגוון תופעות ייחודיות לסלעים אלו. דרך המתאימה לכל כלי רכב מובילה מכביש הערבה אל פתח הקניון. לאחר המעבר בקניון פונים ימינה בשביל גמלים המקיף מצפון את הגוש ההררי בו חתור הקניון. בקטע זה של המסלול, תצפיות מרהיבות אל הר אמיר וצוקי אבן החול הבונים אותו בצפון ואל הערבה והרי אדום במזרח. השביל המסומן מוביל אותנו חזרה לפתח הקניון ולראשית המסלול. אורך המסלול הרגלי כשעתיים - שעתיים וחצי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. רכס-רכס הרים הוא קבוצת הרים התחומה על ידי אובייקטים גאוגרפיים כגון עמקים או ערוצי נחל, המפרידים בינו לבין הרים נוספים.
  2. אפיק-תוואי הזרימה של נחל או נהר.
  3. טופוגרפיה-תחום בגיאוגרפיה העוסק בחקר צורות פני השטח של כדור הארץ, תיאורן ומיפויים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]