משתמש:Dookla/ ד"ר צביה גרנות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ד"ר צביה גרנות היא סופרת, מדריכה ויועצת זוגית מנוסה וותיקה לזוגות וליחידים.

ד"ר צביה גרנות

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בקיבוץ כפר סאלד שבגליל העליון, ורוב שנותיה עברו עליה בתל אביב. בקריירה הראשונה שלה היתה עיתונאית וחברת מערכת מעריב, מהכותבות הבכירות של העיתון, ואחר כך עורכת במדורים שונים: בחדשות, במגזינים "סגנון" ו"סופשבוע" ובמדור הספרותי. במהלך עבודתה זכתה בפרס לעיתונות על שם שלמה מרץ. במקביל עסקה בכתיבה ספרותית ואף כתבה ספרים לבני הנעורים בנושאים מגוונים: היסטוריה, דמויות היסטוריות, וכן סביב דילמות חברתיות מעולמם של הצעירים. היא גם עסקה בעריכה ובתרגום ספרים, ואף הציעה את כישורי הכתיבה שלה כסופרת צללים של כמה ספרים. היא עזבה את העיתון משום שנמשכה לתחום החברתי, והחלה להדריך זוגות ויחידים במאמציהם להעלות למדרגה גבוהה את איכות חייהם ואיכות היחסים שלהם. בלימודיה האקדמיים בחרה ללמוד מדעי ההתנהגות, והוא גם תחום הדוקטורט שלה. בעיסוקה במקצוע החדש שרכשה היא פיתחה גישה שונה מהמקובל בתחום מטפל-מטופל. לדרכה הייחודית היא נתנה ביטוי באמצעות הרצאות וסדנאות וקורסים בארגונים שונים ובמכללות, וכן באמצעות טורים קבועים בעיתונים שונים וניהול פורומים באינטרנט, וכן באמצעות הספרים שכתבה בנושאים האלה. באתר של ד"ר גרנות יש מאות מאמרים והרצאות מוקלטות שלה, ואלפי חבריה בפייסבוק זוכים מדי בוקר בטיפ יומי פוקח עיניים על יחסים זוגיים הרמוניים.

הגישה המקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגישה הטיפולית המקובלת מתרכזת בשורשי העבר של המטופל, ובהכרת הדגמים הזוגיים שהוא ראה בבית הוריו, כדי לחפש שם את הזרעים לקשיים שמהם הוא סובל בהווה. הגישה של צביה גרנות שונה מהדרך הזאת בשתי נקודות עיקריות:

  • הימנעות מחיפוש הסיבות לקשיים של המטופל בעבר, כדי להתמקד בפתרון הבעיות בהווה.
  • הימנעות מחיפוש הסיבות לקשיים של המטופל בסביבתו, כדי להתמקד באחריות האישית שלו גם לבעיות וגם לפתרונן.

על פי גישה זו מתרכז המפגש הטיפולי בחשיבה של המטופל, באמונות ובתפיסות שלו, כי שם נמצאות גם הסיבות לקשיים שלו וגם הריפוי שלהם. ומכיוון שהכלי העיקרי בעבודתה של ד"ר גרנות הוא שינוי בחשיבה, היא התמחתה בגישה הקוגניטיבית, הפועלת לשיפור השליטה של המטופל בחייו על ידי שינוי בתפיסת המציאות שלו. התהליך מתרכז בזיהוי תבניות חשיבה הגורמות לפירוש שגוי של המציאות: חשיבת מחיצות שלא מאפשרת לאדם לבקר את עצמו, ראייה סלקטיבית שמבחינה רק באינטרסים אישיים, הוצאת דברים מהקשרם, חוסר רלוונטיות, חשיבת דיכוטומיה של הכל או לא כלום, עיוות הקשר בין סיבה ותוצאה, אמון בפרשנויות סובייקטיביות לעובדות, חוסר אבחנה בין עיקר וטפל, ועוד. פעם התחברו מטפלים אל זרם התודעה של אדם באמצעות הקשבה לאסוציאציות החופשיות שלו או פיענוח חלומותיו. ד"ר גרנות נוקטת גישה קצרה וישירה יותר אל מקורות הנפש של המטופל, ואל תבניות החשיבה שמולידות אותן, באמצעות החוליה הלשונית, שמחברת בין החשיבה ובין התנהגותו של האדם. השפה שבה משתמש אדם ליצירת קשר עם סביבתו היא תמליל מפת הנפש שלו, ולכן היא מפתח אל עולמו הפנימי. הקשבה נכונה ושיטתית של איש מקצוע מיומן לאופן שבו אדם מביע את עצמו, מספקת למטפל את כל המידע הדרוש לו כדי לזהות את מחסומי ההגנות, את ההתנגדויות, ואת הציפיות הבלתי ממומשות של המטופל. אבל זאת רק מחציתו של הסיפור. תבניות חשיבה שמפריעות לתפקוד יעיל ניתן לשנות באמצעות השפה, בזכות העובדה שהתנועה בין השפה ובין המחשבות היא דו-כיוונית: כמו שהמחשבות יוצרות את השפה, גם השפה יכולה ליצור את המחשבות. והמפגש הטיפולי מתרכז בלמידת שפה יעילה וחיובית יותר, שתיצור מערך אמונות יעיל חיובי יותר. עד שהמטופל מפתח את הניידות הפנימית הדרושה לראות את הדברים בדרך הרצויה לו. גישה זו הוכיחה את עצמה באמצעות אלפי הצלחות במצבים של התמכרויות לכעסים, לדיכאון, לתלות, לאובססיות ולחרדות. יעילות השיטה הוכחה בתוצאות חיוביות במטופלים רבים מאוד.

ספרי עיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "לסדר את המיטה הזוגית - שביל הזהב לאהבה אינטליגנטית", הוצאת זמורה ביתן (2001).
  2. "לחשוב חכם - דרך אחרת לשימוש באינטליגנציה", הוצאת גל (2004).
  3. "אישה מפסידה אישה מרוויחה", על מעבר האישה לצד הנכון של החיים, מהדורה אלקטרונית בהוצאת מנדלי (2011).
  4. "האגו: מאויב לידיד", על דרך להתיידד עם החלק בתוכנו שאי אפשר לחיות אתו ואי אפשר להרוג אותו, מהדורה אלקטרונית בהוצאת מנדלי (2011).
  5. "נקודה למחשבה", אוסף קטעים קצרים וקולעים שמטלטלים את המחשבה, מהדורה אלקטרונית בהוצאת מנדלי (2012).

ספרים לבני הנעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "גבורה באדום", על עמידת הגבורה של עולה הגרדום דב גרונר במלחמת המחתרת נגד הכובש הבריטי, הוצאת יוסף שרברק (1972).
  2. "ילדי השכונה והבקתה על שפת הים", על התבגרותם המוקדמת של ילדים שנפלטו לרחוב, הוצאת עם עובד (1970).
  3. "הכל התחיל בנשיקה", קומדיה של טעויות על ילדים שלגמרי במקרה לומדים את עובדות החיים, הוצאת קרני (1973).
  4. "תעלומת המטמון במצדה", סיפור הגבורה של נצורי מצדה ממבט של נערים בני ימינו, הוצאת "הדר" (1977).
  5. "בחבלי אהבה ראשונה", התמודדותה של ילדה עם טלטלת גירושין בבית, הוצאת קרני (1977).
  6. סדרת המתח "חבורת נחשון", הוצאת קרני (1975).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • עמוד הבית של ד"ר צביה גרנות - אתר הבית העוסק בזוגיות ויחסים, טיפול זוגי ייעוץ זוגי ועוד אשר מושך אליו מאות גולשים ביום, בזכות שיחות וידיאו מוקלטות, וספריה גדולה של מאמרים מעוררי מחשבה מפרי עטה של ד"ר גרנות בנושאים שנוגעים לכל אחד, וכן פורום בנושאים הקשורים לזוגיות.
  • עמוד הפייסבוק הרשמי - הפוסט היומי שד"ר צביה גרנות מפרסמת בו מהווה מקום מפגש קבוע של אלפי חברים, ומוקד להחלפת רעיונות, ויכוחים ודיונים של קהל האוהדים.
  • ערוץ היוטיוב הרשמי - האוסף המלא של שיחות הווידיאו המוקלטות של גרנות, שכל אחת מהן יש בה שיעור קצר וקולע בנושאים הקשורים ליחסי זוגיות.