משתמש:Eman/ארגז חול/בעבודה1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רוברט מנזיס נולד בג'פריט שבצפון מערב ויקטוריה ב-20 בדצמבר 1894. משפחת אביו היגרה מסקוטלנד ומשפחת אמו מקורנוול בתקופת הבהלה לזהב בשנות ה-50 של המאה ה-19, ומשפחתו ניהלה חנות בעיירה. בזכות זכיות במלגות קיבל חינוך בבתי ספר פרטיים, ובאוניברסיטת מלבורן בה סיים את לימודי המשפטים ב-1916. בניגוד לרבים אחרים הוא לא התגייס לצבא עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. ב-1918 הוסמך כעורך דין, התמחה במשפט חוקתי ועד מהרה הפך לאחד מעורכי הדין המצליחים במלבורן. הוא התפרסם ב-1920 כשזכה בערעור בפני בית המשפט העליון של אוסטרליה בדיון תקדימי על סמכות הממשל הפדרלי מול מדינות אוסטרליה. [1] באותה שנה נישא לפטי לקי, בתו של חבר הפרלמנט האוסטרלי מטעם המפלגה הלאומנית.

ב-1928 נכנס לפוליטיקה ונבחר מטעם המפלגה הלאומנית לפרלמנט של ויקטוריה. בשנים 1932 - 1934 היה סגן ראש ממשלת המדינה. בעת המשבר הכלכלי העולמי קרא לאימוץ קו שמרני של שמירה על איזון תקציבי. ב-1931 היה חלק מהמהלך של הקמת מפלגת אוסטרליה המאוחדת (UAP), שהיוותה מיזוג של המפלגה הלאומנית עם פורשים מהאגף הימני של מפלגת הלייבור האוסטרלית בראשות ג'וזף ליונז שהתפטר מהממשלה ועזב את המפלגה בשל התנגדותו למדיניות הכלכלית הקיינסיאנית שלה. ליונז הועמד בראש מפלגת אוסטרליה המאוחדת, ניצח בבחירות של 1931 ומונה לראש הממשלה.

בבחירות הכלליות של 1934 נבחר מנזיס לפרלמנט הפדראלי האוסטרלי, מונה לתובע הכללי (שר המשפטים) ולשר התעשיה בממשלתו השניה של ליונז, ונתפס כיורשו הצפוי. ב-1935 נבחר כסגן יושב ראש המפלגה.

כתובע הכללי ניסה למנוע את ביקורו באוסטרליה של הפעיל הקומוניסטי והאנטי-נאצי הצ'כי אגון קיש, וייצג את הממשלה בפני בית המשפט העליון שלבסוף אישר את כניסתו למדינה. כמו רוב רוב הפוליטיקאים האוסטרלים בתקופה תמך במדיניות הפיוס של נוויל צ'מברליין כלפי גרמניה הנאצית, וב-1938 אף ערך ביקור רשמי בגרמניה,[2] ביקור שנוי במחלוקת עד ימינו.[3] בסוף 1938 ותחילת 1939 הוביל מטעם הממשלה את המאבק נגד איגוד עובדי נמלים שסירב להעמיס על ספינה מטען של ברזל גולמי (pig iron) שיועד ליפן כמחאה על התוקפנות היפנית נגד סין. בעקבות כך דבק בו הכינוי "Pig Iron Bob" ששימש את מתנגדיו משמאל.[4]

במרץ 1939, בעקבות מתח הולך ומחריף בינו לבין ראש הממשלה ליונז, התפטר מנזיס מהממשלה ומתפקידו כסגן. אולם בתחילת אפריל ליונז נפטר, ומנזיס נבחר להחליפו בראשות מפלגת אוסטרליה המאוחדת, וב-26 באפריל מונה לראש ממשלה, אחרי כמה שבועות בהם מילא את התפקיד -ארל פייג' מנהיג מפלגת הכפר שהיתה השותפה הזוטרה בקואליציה של ליונז.[5] פייג' האשים את מנזיס בחוסר נאמנות לליונז, ואף שבכך הוא אחראי למותו, העלה את אי שירותו במלחמת העולם הראשונה וסירב להצטרף לממשלתו. מנזיס הקים ממשלת מיעוט עד שהוחלף מנהיג מפלגת הכפר והיא חזרה לקואליציה. בבחירות הכלליות שהתקיימו בספטמבר 1940 הפסידה הקואליציה של מפלגת אוסטרליה המאוחדת ומפלגת הכפר את הרוב בבית הנבחרים, אבל בזכות תמיכתם של שני חברי פרלמנט עצמאים מנזיס הקים שוב את הממשלה.

ב-3 בספטמבר 1939 הודיע מנזיס לאומה בנאום רדיופוני על פרוץ מלחמת העולם השנייה ועל כך שהכרזת המלחמה של בריטניה משמעותה שגם אוסטרליה נמצאת במצב מלחמה. עם פרוץ המלחמה הוקם מחדש הכוח האימפריאלי האוסטרלי (AIF) ככוח שיכול להשלח אל מחוץ לאוסטרליה. בתחילת 1941 יצא מנזיס לשהות של כמה חודשים בבריטניה, שם השתתף בישיבות קבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל. מנזיס, שחשש שיפן תצטרף למלחמה ואף תפלוש לאוסטרליה, ניסה לשכנע את צ'רצ'יל לשלוח כוחות לתגבור סינגפור, שהייתה הבסיס הבריטי העיקרי בדרום מזרח אסיה. אולם צ'רצ'יל סירב והעדיף לרכז את הכוחות לטובת המערכה בצפון אפריקה וביוון.[6]

בתקופת היעדרותו מאוסטרליה מעמדו של מנזיס הוסיף להתדרדר. ניסיונותיו לשכנע את מפלגת הלייבור להצטרף לממשלת חירום לאומית כשלו, עד שעמיתיו למפלגה אילצו אותו להתפטר ב-27 באוגוסט 1941. את מקומו מילא ראש מפלגת הכפר, ארתור פאדן, ומנזיס שירת בממשלתו כשר לתיאום בטחוני. אולם באוקטובר החליטו שני חברי הפרלמנט העצמאיים להעביר את תמיכתם ללייבור בראשות ג'ון קרטין, ומנזיס מצא את עצמו בספסלים האחוריים של האופוזיציה, וכמעט שפרש מהפוליטיקה.

החל ב-1942 נשא מנזיס סדרה של נאומים רדיופונים שבועיים. באחד מהם, אותו נשא ב-22 במאי 1942 הוא דיבר על מעמד הביניים כעל "האנשים הנשכחים" ("The Forgotten People") שהם עמוד השדרה של אוסטרליה.[7]

http://www.abc.net.au/radionational/programs/linguafranca/judith-brett-on-robert-menzies-speech-the/3392298#transcript

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1920, באתר מוזיאון מנזיס הוירטואלי
  2. ^ בוב וורת', Hitler's Bodyguard, באתר SBS, ‏20 בינואר 2010
  3. ^ MP’s attack on Menzies sparks Liberal outrage, באתר The australian Jewish News,‏ 25 בינואר 2013
  4. ^ Pig Iron Bob, סרטון על הפרשה
  5. ^ 1939, באתר מוזיאון מנזיס הוירטואלי
  6. ^ Menzies and Curtis - The war effort, אתר המשווה את שני ראשי הממשלה האוסטרלים העיקריים בתקופת מלחמת העולם השנייה
  7. ^ [1], תמליל הנאום, באתר מוזיאון מנזיס הוירטואלי