משתמש:Idoc07/ביכורים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום לכל הקוראים והקוראות, אני עידו כהן, בן 16 וחצי, עולה לכיתה י"א. אני אוהב לשחק במיינקראפט, ב-Wolvesville (משחק וידאו שמבוסס על הרוצח), בשש בש, בדמקה ובמשחקי גאוגרפיה ודגלים; לפתור תשבצי סודוקו, שחור ופתור וחידות היגיון; לכתוב קוד בפייתון, וכמובן לערוך ולנטר בוויקיפדיה.

דרכי בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איך הכל התחיל?[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני מעריץ מושבע של תוכנית המציאות "נינג'ה ישראל" וראיתי שהערך על התוכנית לא מושלם ושלא עורכים אותו כמו שצריך. אז ב-11 באוקטובר 2020, בגיל 13 וחצי, נרשמתי לוויקיפדיה והתחלתי לערוך.

בתחילת דרכי עיקר עריכותיי היה בנושא ריאליטי, תרמתי לערכים נינג'ה ישראל, הכוכב הבא ו-2025 (תוכנית טלוויזיה). המרחב היחיד שהכרתי אז היה מרחב הערכים - לא ידעתי בכלל על קיומם של המרחבים האחרים. לאט לאט גיליתי גם אותם ואת קהילת הכותבים שמסתתרת מאחורי ויקיפדיה.

המשך דרכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2021 התחלתי להיות מאוד פעיל, השתתפתי בהצבעות וניטרתי בלילות בחופשות באמצעות דף השינויים האחרונים. אני זוכר שאז לא היו לי גאדג'טים שהקלו עליי. יצרתי דפי שיחות של אנונימיים ומשחיתים אחרים עם תבניות אזהרה ידנית (בהמשך התקנתי את הגאדג'ט ששולח את האזהרות בלחיצת כפתור) וגם כל רגע נכנסתי לדף ויקיפדיה:בקשות ממפעילים ורשמתי את הבקשות ידנית. היו תקופות בהן פעלתי במיזם כל כך הרבה ולא הבנתי מדוע לא קיבלתי הרשאת בדוק עריכות אוטומטית, אך לא ביקשתי בדף הבקשות ממפעילים, העדפתי לפעול בחוכמה.

בספטמבר 2021 התחלתי לצמצם את פעילותי במיזם וערכתי רק מדי פעם. כששודרה עונה של נינג'ה ישראל, כמובן שחרשתי על הערך, עדכנתי אותו והוספתי מידע, אך לא תרמתי יותר מדי מעבר.

בינואר 2023 במהלך שידורה של העונה החמישית של נינג'ה ישראל התחלתי להגביר את פעילותי מחדש ואף חזרתי לנטר מדי יום. התקנתי את הגאדג'ט שמוסיף לדף הבקשות ממפעילים בקשות בלחיצת כפתור ועוד גאדג'טים שעזרו לי. קיוויתי שהמפעילים יתרשמו מהתרומה שלי ויתנו לי הרשאת בדוק עריכות ובהמשך גם הרשאת מנטר שתקל עליי בניטור, אך העדפתי שלא לבקש בעצמי, העדפתי שזה יקרה לבד.

ב-2 במאי 2023 בשעה 10:30 ישבתי בכיתה מול המחשב (בתיכון שאני לומד בו אנחנו מביאים מחשבים לכיתות ולומדים באמצעותם), בדיוק סיימתי את עבודת הכיתה, מה שאומר שאני חופשי. נכנסתי כהרגלי לוויקיפדיה, לדף השינויים האחרונים והתחלתי לנטר. ביטלתי כל השחתה שראיתי, הצבתי תבניות אזהרה בדפי שיחה של משחיתים והעליתי בקשות למפעילים. כעבור כמה דקות, קיבלתי שתי התראות מהאתר: הראשונה בישרה לי שהרשאות המשתמש שלי שונו ושנוספתי לקבוצות בדוקי עריכות אוטומטית ומנטרים על ידי PurpleBuffalo, והשנייה שקיבלתי הודעה בדף השיחה בנוגע לכך. באותו רגע הייתי בשוק, לא האמנתי, הרגשתי כאילו שאני מדמיין, אך ידעתי שאסור לי לתת להתרגשות להוציא אותי משיווי משקל. ידעתי שמתן שתי ההרשאות יחד היא פעולה נדירה ושעליי לפעול בזהירות. נכנסתי חזרה לדף השינויים האחרונים וגיליתי את האפשרויות החדשות שלי בתור מנטר: סימון שינויים כבדוקים ושימוש בכלי שחזור מהיר. ידעתי טוב מאוד את ההבדל המהותי בין שחזור מהיר לביטול, ולכן באותו יום השתמשתי בכפתור לאט ובזהירות. בהמשך היום הקדשתי זמן לקרוא את המדריכים שקיבלתי בדף שיחתי כדי להימנע מטעויות, והתחלתי להתקין גאדג'טים וסקריפטים שעוזרים בניטור ובדברים אחרים.

מאז קבלת ההרשאות התחלתי להגביר משמעותית את פעילותי במיזם ודי פיתחתי התמכרות. מהר מאוד מצאתי את עצמי במקומות גבוהים מאוד בסטטיסטיקות החודשיות השונות. ב-1 ביוני 2023 נכנסתי רשמית לרשימת 800 המשתמשים בעלי מספר התרומות הרב ביותר בתולדות ויקיפדיה העברית.

ב-12 ביוני הצטרפתי לשרת הדיסקורד של ויקיפדיה העברית.

ב-14 ביולי הגעתי למפגש יום ההולדת ה-20 של ויקיפדיה העברית. היה מאוד מרגש שם ונהניתי מכל רגע. שמחתי לפגוש לראשונה את עמיתיי למיזם פנים מול פנים ולא להתחבא מאחורי מסך. אחרי המפגש קיבלתי הצעה מכובש המלפפונים להצטרף למועדון החברים, החלטתי להצטרף. מאז שהצטרפתי הרגשתי טוב יותר במיזם. שמחתי ליצור קשרים חברתיים עם חברי המועדון, עכשיו אני כבר לא מרגיש לבד. גם מאוד שמחתי להיפגש עם ארבעה מהם ב-25 ביולי ולכתוב ביחד ערך (יחסי דרום אפריקה–מלאווי).

תוכניות לעתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד כמה חודשים של ניסיון, אני מתכנן להגיש מועמדות לתפקיד מפעיל מערכת, מאחר שאני מאוד פעיל במיזם לאחרונה. ייתכן והולך להיות עומס לימודי, אבל גם אם כן, אשתדל לפנות זמן למיזם. אולי בעתיד אלמד ג'אווה סקריפט, אהיה עורך ממשק ואצור סקריפטים חדשים. אולי גם אקבל עוד תפקידים במיזם, מי יודע?

תודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהזדמנות זו אני רוצה להגיד תודה לעורכים שליוו אותי לאורך דרכי במיזם ובלעדיהם כנראה לא הייתי איפה שאני היום (ייתכן ושכחתי רבים, עמכם הסליחה). תודה רבה לברק, מושך בשבט וחובב המכוניות שעזרו לי הרבה בתחילת דרכי במיזם וענו לשאלותיי. ל-PurpleBuffalo שמצא את הזמן המתאים לתת לי הרשאות בדוק עריכות ומנטר. ל-Xnet1234, אקסינו ויגאל שפתחו ומנהלים את שרת הדיסקורד, וכובש המלפפונים שפתח את מועדון החברים, בזכותם אתה אף פעם לא מרגיש לבד במיזם. תודה רבה גם לעוד עורכים נחמדים שזכיתי להכיר, חלקם אף פגשתי במפגש 20 שנה (אין משמעות לסדר): מקף, יודוקוליס, ארז האורז, Saifunny, ס.ג'יבלי, ערן, אייל, Amit91803, דוד שי, Ovedc ועוד. תודה רבה לכל מי שתורם ותורמת לוויקיפדיה, מעריך את תרומתכם. ותודה אחרונה וחשובה, לקדוש ברוך הוא שבזכותו אני בכלל נמצא כאן.