מיינקראפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיינקראפט
Minecraft
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה
18 בנובמבר 2011
Microsoft Windows (גרסת פיתוח)
WW17 במאי 2009
Microsoft Windows, macOS, Linux
WW18 בנובמבר 2011
Android
WW‏ [[]] 2011
iOS
WW17 בנובמבר 2011
Xbox 360
WW9 במאי 2012
Raspberry Pi
WW11 בפברואר 2013
PlayStation 3
NA17 בדצמבר 2013
EU18 בדצמבר 2013
Fire OS
WW2 באפריל 2014
PlayStation 4
WW4 בספטמבר 2014
Xbox One
WW5 בספטמבר 2014
PlayStation Vita
NA14 באוקטובר 2014
EU15 באוקטובר 2014
Windows Phone
WW10 בדצמבר 2014
Windows 10 Edition
WW29 ביולי 2015
Wii U
WW17 בדצמבר 2015
tvOS
WW19 בדצמבר 2016
Nintendo Switch
NA11 במאי 2017
EU12 במאי 2017
New Nintendo 3DS
WW13 בספטמבר 2017
EU20 בספטמבר 2018
סוגה ארגז חול, הישרדות, עולם פתוח, MMO, אינדי (לשעבר)
מספר שחקנים 1–2,147,483,647[א]
פיתוח

Mojang Studios

פיתוח נוסף על ידי
‏•‏‏ 4J Studios (קונסולות)
‏•‏‏ Other Ocean Interactive(New Nintendo 3DS)
הוצאה לאור Mojang Studios
ארץ מקור שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Mojang Studios[ב]
Xbox Game Studios[ג]
Sony Interactive Entertainment[ד]
עיצוב מרקוס פרסון
ינס ברגנסטן
סדרה Minecraft
כלי משחק Standard Galactic Alphabet, End Poem עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות דרישות המערכת מתייחסות לגרסת ה-Java בלבד. מערכת ההפעלה דורשת תמיכה ב-JRE גרסת 1.8 ומעלה לפחות. גרסת ה-Java המומלץ היא גרסה 8.
דרישות תוכנה
גרסה

1.20.2

(יצאה ב-21 בספטמבר 2023)
מנוע משחק Java/LWJGL
UWP(Windows 10 Edition)
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג E10+(ESRB)
7 ‏(PEGI)
פלטפורמות Microsoft Windows
macOS
Linux
Xbox 360
Xbox One
PlayStation 3
PlayStation 4
Wii U
PlayStation Vita
Nintendo Switch
New Nintendo 3DS
Android
iOS
Windows Phone
Raspberry Pi
Fire OS
tvOS
UWP
מדיה DVD, בלו-ריי, מחסנית משחק של נינטנדו, הורדה דיגיטלית
המשחק הבא Minecraft: Story Mode
דרישות מערכת
מעבד מינימום: Intel Pentium D 2.6GHz או AMD Athlon 64 (K8) 2.6GHz
מומלץ: Intel Core i3 2.8GHz או AMD Athlon II (K10) 2.8GHz
זיכרון מינימום: 2GB
מומלץ: 4GB
כרטיס מסך מינימום: Intel HD Graphics או AMD Radeon HD התואם ל-OpenGL 2.1
מומלץ: Nvidia GeForce 200 או AMD Radeon HD 5000 התואם ל-OpenGL 3.3
מקום פנוי מינימום: 200MB
מומלץ: 1GB
מערכת קול תומכת ב-OpenGL
בקרים מקלדת ועכבר, ג'ויסטיק, מסך מגע
www.minecraft.net
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיינקראפטאנגלית: Minecraft) הוא משחק בסגנון ארגז חול (שם אחר: עולם פתוח), אשר נוצר במקור על ידי מרקוס "נוטץ'" פרסון השוודי, ומאוחר יותר פורסם על ידי חברת Mojang Studios. המשחק נחשב למשחק הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים. מיינקראפט נחשב בעבר למשחק אינדי (לפני שהחברה Mojang נמכרה למיקרוסופט)[1]. המשחק יצא למחשב האישי לראשונה ב-2009 בגרסת אינפדב (Infdev)[2], ב-2010 בגרסת אלפא[3], ב-2011 בגרסת בטא, ובהמשך בגרסה הרשמית[4]. באותה שנה יצאו לאור גם גרסאות ל-iOS ולאנדרואיד בשם "Pocket Edition"[5] ב-2012 יצאה גרסה ל-Xbox 360[6], שפותחה בשיתוף עם 4J Studios. בשנים 20132015 הוכרזו גרסאות ל-Xbox one, לפלייסטיישן 3, לפלייסטיישן 4, לפלייסטיישן ויטה[7], ל-Wii U ולווינדוס 10. יצאו גם כמה משחקי ספין-אוף על מיינקראפט כגון משחקי ההרפתקאות Minecraft: Dungeons ,Minecraft Legends והמשחק האינטראקטיבי Minecraft: Story Mode, בו השחקן צריך לבחור בין אפשרויות שונות בתוך סיפור שמסופר לו, וכל החלטה משנה את מהלך הסיפור.

כבר מגרסאותיו הראשוניות זכה המשחק להצלחה מרובה. נכון לשנת 2023, המשחק מכר מעל 300 מיליון עותקים לכל הפלטפורמות, מה שהופך אותו למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים[8].

כרגע ישנן שתי גרסאות עיקריות של מיינקראפט:

  • ג'אווה (Java) - גרסה הכתובה בשפת התכנות ג'אווה, למשחק במחשב האישי.
  • בדרוק (Bedrock) - גרסה המיועדת לקונסולות משחק, טלפונים ניידים ול-Windows 10 ו-Windows 11, גרסה זו כתובה ב-C++.
  • אדיוקיישן אודישן (Education edition) - לא גרסה עיקרית של מיינקראפט אך כן גרסה מיוחדת שיש בה דברים כמו אלמנטים npcs בלוקים ויצורים חדשים ואפשר אפילו לקודד בה.

המשחק הוא מסוגת עולם פתוח או ארגז חול, המאפשר יצירתיות רבה לשחקנים לעשות ככל העולה על רוחם. היבטים אחרים במשחק הם הישרדות, חקר העולם, ולחימה. כמו כן, יש גם שרתי משחק קהילתיים שמתרכזים במיני-משחקים.

ב-27 ביוני 2016 הוכרז כי סרט המבוסס על המשחק ייצא ב-24 במאי 2019, אך בהמשך תאריך היציאה נדחה ל-4 במרץ 2022 אך גם תאריך זה נידחה לתאריך לא ידוע עקב הפעילות המתמשכת.

בשנת 2016 הושקה מהדורת החינוך של מיינקראפט, שבמסגרתה ניתן ללמוד תכנים שונים תוך כדי משחק.

ב-15 בספטמבר 2014 הודיעה מיקרוסופט על עסקה לרכישת Mojang בסך 2.5 מיליארד דולר, יחד עם הבעלות על הקניין הרוחני של מיינקראפט.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך של התפריט הראשי בגרסה 1.8 של המשחק.

מיינקראפט הוא משחק ארגז חול תלת-ממדי בו אין יעדים ספציפיים שעל השחקן להשלים. דבר זה מאפשר לשחקנים מידה רבה של חופש במשחקם. עם זאת, קיימת מערכת הישגים המכונה "Advancements" במהדורת הג'אווה של המשחק, ו-"Trophies" במהדורות הפלייסטיישן[9]. מערכת זו מעודדת את השחקן לחקור ולבצע פעולות שונות במשחק, רובן הומוריסטיות, אך היא איננה נחוצה ולא מביאה לשחקן אף "פרס". בנוסף ישנו דרקון סיום שנחשב לבוס הסופי, והריגתו נחשבת לסיום המשחק, אבל אחרי שהורגים אותו, אפשר לחזור לשחק כרגיל. המשחק הוא משחק גוף ראשון כברירת מחדל, אך לשחקנים יש אפשרות לשנות לפרספקטיבה של גוף שלישי, על ידי לחיצה על כפתור F5[10]. עולם המשחק של מיינקראפט מורכב מאובייקטים תלת־ממדיים, רובם בצורת קובייה, שבדרך כלל מכונים "בלוקים". הבלוקים מייצגים חומרים שונים, כגון אבנים, עפרות, גזעי עצים, מים ולבה.

המשחק סובב סביב איסוף ושימוש בחפצים אלה. השחקן יכול לנוע בחופשיות ברחבי העולם, לכרות בלוקים ואז למקם אותם במקום אחר או ליצור איתם חפצים חדשים ולבנות בעזרתם[11].

המשחק מכיל חומר המכונה "רדסטון" (Redstone, או האבן האדומה), שהוא סוג של תחליף לחשמל. בעזרת הרדסטון ניתן ליצור מכשירים מכניים פרימיטיביים, מעגלים חשמליים ושערים לוגיים, המאפשרים בנייה של מכונות מורכבות.

עולם המשחק הוא בהגדרתו אינסופי ונוצר באופן אקראי כאשר השחקנים נכנסים אליו, באמצעות "זרע" (Map seed) שנוצר באקראיות על ידי המערכת או מוגדר ידנית על ידי השחקן[12][13]. ישנה מגבלה על בנייה לגובה (מגובה 0 עד גובה 256 בלוקים עד גרסה 1.17, ולאחר מכן מגובה 64- עד גובה 319 בלוקים), אך אין הגבלת בנייה במישור האופקי. תוכנת ג'אווה אינה מסוגלת להתמודד עם מספרים גדולים מאוד, ולאחר כמה עשרות מיליוני בלוקים המפה מתחילה להשתבש, ולכן נקבע כי לאחר 30,000,000 בלוקים או עד 60,000,000 בלוקים ממרכז המפה (0,0) (אפשר לשנות את הגודל של המחסום בעזרת פקודה על ל-60,000,000 בלוקים ממרכז המפה), קיים מחסום המונע מהשחקנים להמשיך להתקדם. כדי להמשיך להקל את עומס העיבוד של המפה, רק כששחקנים נמצאים בקרבת מקום מסוים הם יכולים לראות אותו. המשחק משיג זאת על ידי פיצול המפה לחלקים קטנים יותר הנקראים "נתחים" (chunks) (בגודל 16x16 בלוקים) שנוצרים או נטענים רק כאשר השחקנים נמצאים בקרבת הנתח.

העולם מחולק לביומות הנעות בין מדבריות לג'ונגלים לשדות שלג[14][15]; המפה יכולה לכלול מישורים, הרים, יערות, מערות וגופי לבה ומים שונים. מערכת הזמן במשחק מורכבת ממחזור קבוע של יום ולילה. מחזור שלם (יום אחד) אחד נמשך 20 דקות בזמן של העולם האמיתי.

בעת פתיחת עולם חדש, על השחקנים לבחור באחד מחמשת מצבי המשחק, ובאחד מארבע רמות קושי, הנעות בין שליו (Peaceful) לחסר רחמים (Hardcore). הגדלת הקושי של המשחק גורמת לכך שלשחקן ירדו יותר נקודות חיים מפגיעה של מפלצת, לכך שמד הרעב שלו יתרוקן יותר מהר ולעוד השפעות אחרות הקשורות לקושי. לדוגמה, רמת שליו גורמת לכך שמפלצות לא ייווצרו, ורמת הקושי חסר רחמים מאפשרת לשחקנים לרעוב למוות אם מד הרעב שלהם מתרוקן. לאחר שהשחקן בחר את רמת הקושי ופתח את העולם החדש, הוא יוכל לשנות את רמת הקושי, אך מצב המשחק יישאר נעול וניתן לשנותו רק באמצעות רמאויות.

לשחקנים חדשים יש עור (Skin) ברירת מחדל שנבחר באופן אקראי בין הדמות של סטיב (בן) לבין הדמות של אלכס (בת)[16], אך האפשרות ליצור עורות מותאמים אישית הועמדה לרשות השחקנים בשנת 2010[17].

במהלך המשחק השחקנים נתקלים ביצורים שונים שאינם שחקנים, כמו חיות, אנשים כפריים ומפלצות. ניתן לצוד יצורים פסיביים, כמו פרות, חזירים ותרנגולות, ולקבל מהם מזון וחומרי יצירה. היצורים הפסיביים נוצרים ביום, ואילו המפלצות, כגון עכבישים, שלדים, זומבים וקריפרים נוצרות במהלך הלילה או במקומות חשוכים. מספר מפלצות, כמו זומבים ושלדים, נשרפות כשהן נחשפות לאור השמש. חלק מהמפלצות ייחודיות למשחק, למשל הקריפר והאנדרמן (יצור בעל יכולת טלפורטציה). לחלק מהיצורים במשחק ישנן גרסאות שונות התלויות במקום בו הם הזדמנו.

עולמות המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל עולם במשחק נוצר באופן אקראי על ידי אחד מה- ה"זרעים" (Map seeds) האפשריים[ה] ומחולק ל"נתחים" (Chunks), שהן יחידות תלת־ממדיות שגודלן 16x16 בלוקים ושמשתרעות מגובה 0 עד לגובה 256 (עד גרסה 1.17), או מגובה 64- עד לגובה 319, שהוא הגובה המקסימלי בו ניתן להציב בלוקים. כל עולם מוגבל בגבול ריבועי הנמצא 30,000,000 בלוקים ממרכז המפה. אחרי הגבול נמצא אזור הנקרא "מעבר" ("Farlands") בו המפה מתעוותת ומשתבשת .[ו] בסך הכל, ניתן ליצור במשחק כ- עולמות ייחודיים.[ז]

פקודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן יכול להשתמש בתיבת הטקסט כדי לכתוב פקודות. כל פקודה מתחילה בסימן "/", ואחריה יש מבנה מיוחד לכל פקודה הכולל את שמה ואת הפרמטרים שהיא מקבלת. הפקודות מסייעות לשחקן לבנות דברים, לזמן יצורים, לשנות בלוקים שונים, לשנות את זמן המשחק ועוד.

מצבי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

Survival (הישרדות)[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך מגרסת הבטא, בו נראה השחקן יוצר בשולחן היצירה שלו גרזן אבן ממקלות ומאבן

במצב הישרדות, על השחקן לאסוף משאבי טבע כגון עץ ואבן הנמצאים בסביבה על מנת ליצור בלוקים ופריטים מסוימים. בהתאם לרמת הקושי, מפלצות נוצרות באזורים חשוכים במרחק מסוים מהדמות, מה שמחייב את השחקנים לבנות מקלט בלילה. למצב הישרדות יש גם מד חיים שמתרוקן מפגיעות של יצורים עוינים, מנפילות מגובה רב, מטביעה, מנפילה ללבה, מרעב ועוד. לשחקן יש גם מד רעב, אותו יש למלא מדי פעם על ידי אכילת אוכל. כאשר מד הרעב מלא, השחקן יכול "לרפא" את עצמו ולמלא את מד החיים שלו. במשחק, למעט ברמת קושי שלווה, אם מד הרעב מתדלדל, הריפוי האוטומטי יפסק ובסופו של דבר השחקן יישאר עם חצי נקודת חיים (אלא אם השחקן נמצא במצב חסר רחמים ואז הוא ימות).

שחקנים יכולים ליצור מגוון רחב של פריטים (Items) במיינקראפט[18]. אלו כוללים שריון אשר מקטין את הנזק מכל דבר שיכול להוריד נקודות חיים, כלי נשק (כגון חרבות או גרזנים) המאפשרים להרוג בקלות רבה יותר מפלצות ובעלי חיים וכלים שמיועדים לכריית סוגים מסוימים של בלוקים במהירות רבה יותר (כגון מכוש ואת חפירה). בחלק מהפריטים יש כמה רמות לאותו פריט בהתאם לחומר ששימש להכנה שלהם, כאשר פריטים בדרגה גבוהה יותר יעילים ועמידים יותר. שחקנים יכולים לבשל אוכל בעזרת תנורים, לעבד עפרות ולהמיר חומרים לחומרים אחרים[19]. השחקנים יכולים גם להחליף סחורה עם כפריים (דמויות NPC) באמצעות מערכת סחר המבוססת על אבני ברקת.

המשחק כולל מערכת מלאי (Inventory) המאפשרת לשחקנים לשאת מספר מצומצם של פריטים[20]. אם שחקן מת, הפריטים במלאי שלו מתפזרים על הקרקע באזור המוות, אלא אם המשחק הוגדר מראש כך שכשהשחקן מת הפריטים נשארים יחד איתו (מצב המשחק keepinventory).לאחר המוות השחקן נוצר מחדש בנקודת ההיווצרות שלו, אשר כברירת מחדל היא המקום בו השחקנים נוצרים לראשונה במשחק, וניתן לאפס אותה על ידי שינה במיטה[21] או באמצעות פקודות. ניתן לקבל את הפריטים שהתפזרו בחזרה אם השחקן יכול להגיע אליהם לפני שהם נעלמים לאחר 5 דקות. השחקנים יכולים לקבל נקודות ניסיון (ידוע גם כנקודות XP) על ידי הריגת מפלצות, חיות ושחקנים אחרים. כמו כן, גם כרייה, התכת עפרות, זיווג בעלי חיים ובישול אוכל יביאו נקודות. לאחר שהשחקן צבר מספיק נקודות, הוא יכול להשקיע אותם בכישוף כלים, שריון וכלי נשק. פריטים מכושפים הם בדרך כלל חזקים יותר, מחזיקים מעמד זמן רב יותר או בעלי אפקטים מיוחדים אחרים.

Creative (יצירתי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצב יצירתי (Creative), לשחקנים יש גישה כמעט לכל המשאבים והפריטים במשחק דרך תפריט המלאי, והם גם יכולים למקם ולשבור בלוקים באופן מיידי, בלי צורך בחציבה[22]. השחקנים יכולים להחליף את ההליכה בריחוף וכך הם יכולים לחקור בחופשיות את העולם כרצונם. השחקנים גם לא יכולים להינזק ואין להם מד רעב. בנוסף, מפלצות לא תוקפות שחקנים במצב זה. מצב המשחק מסייע לשחקנים להתמקד בבנייה ויצירת פרויקטים בכל גודל ללא הפרעה.

Hardcore (חסר רחמים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב חסר רחמים הוא מצב שדומה למצב הישרדות, אך ברמת הקושי הגבוהה ביותר שניתן[23]. אם שחקן מת בעולם במצב חסר רחמים, הוא לא יכול לחזור לשחק בו. במקום זה, השחקן נכנס למצב צופה (ראו למטה) והוא יכול לחקור את העולם או למחוק אותו לחלוטין. ניתן לגשת למצב משחק זה רק במהדורת Java. מגרסה 1.8 ומעלה, לא יהיה ניתן להיכנס שוב לעולם, אך קובצי המשחק ישמרו.

Adventure (הרפתקה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב הרפתקאות תוכנן במיוחד כך שהשחקנים יוכלו לחוות מפות והרפתקאות בהתאמה אישית[24][25]. מצב הרפתקאה דומה למצב הישרדות אך עם מגבלות שונות, שיוצר המפה יכול להחיל על עולם המשחק. מגבלות אלו מאלצות את השחקנים להשיג את הפריטים הנדרשים ולחוות הרפתקאות בדרך שיוצר המפה החליט. תוספת נוספת המיועדת למפות מותאמות אישית היא בלוק הפקודה; הבלוק הזה מאפשרת ליצרני מפות לצור דברים שלא אפשריים במצב משחק רגיל. בנוסף, מצב הרפתקה נמצא בשימוש נרחב בשרתי משחק בהם שחקנים שנמצאים למשל בלובי של השרת לא יכולים לשבור בלוקים וכיוצא מזה.

Spectator (צופה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב צופה נוסף בגרסה 1.8 של המשחק. מצב זה מאפשר לשחקן לעוף ברחבי העולם ללא השפעה של חוקי הפיזיקה עליו, כלומר, הוא יכול לעבור דרך בלוקים ויצורים[26]. העולם לא משפיע על שחקן במצב צופה, ואין לו מד רעב ומד חיים. שחקן במצב צופה יכול לראות את העולם מנקודת מבטם של היצורים והדמויות השונות. בשרתי מיני-משחקים נהוג להשתמש במצב צופה כדי להעניק לשחקן חוויה של "צופה מן הצד".(אף על פי שאפשר גם להשתמש בתוסף שנקרא "ריפליי מוד" שהוא מצלם את המשחק ואפשר לערוך את זה בסרטון אחרי זה.)

רב משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Multiplayer (מרובה משתתפים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצב רב משתתפים במיינקראפט מאפשר לשחקנים מרובים לשחק ולתקשר אחד עם השני במקום אחד בשרתים שהם צד שלישי. מצב רב משתתפים מתאפשר על ידי הפעלת LAN, מסך מפוצל (בקונסולות בלבד) ועל ידי שרתים[27]. השחקנים יכולים להפעיל שרתים משלהם, להשתמש בספק אחסונים או להתחבר ישירות למשחק של שחקן אחר באמצעות Xbox Live. שרתים מרובי משתתפים של מיינקראפט נשלטים על ידי מפעילי שרתים, שיש להם גישה לבקרת הפקודות של השרת, מה שמאפשר להם לעשות ככל העולה בראשם בשרת, כגון קביעת השעה ביום ושיגור שחקנים ממקום למקום. מפעילי שרתים יכולים גם להגדיר מגבלות לגבי שמות המשתמשים או כתובות ה-IP שמורשים להיכנס לשרת. לשרתים מרובי משתתפים יש מגוון רחב של תכונות, כאשר לשרתים מסוימים חוקים ומנהגים ייחודיים משלהם. השרת הגדול והפופולרי ביותר נכון ל-2018 הוא Hypixel, אותו ביקרו למעלה מ-14 מיליון שחקנים ייחודיים[28][29]. בין סוגי השרתים הפופולרים ביותר הם שרתי לחימה מסוג שחקן-נגד-שחקן (PvP) ושרתי מיני-משחקים (Minigame). לשרתים רבים יש תוספים מותאמים אישית המאפשרים פעולות שבמשחק רגיל אינן אפשריות.

החל מגרסה 1.19.1 ישנה מערכת סינון בצ'אט המיינקראפט שמגנה מפני הודעות לא מכבדות או לא חוקיות כלפי שחקנים המשחקים בשרת. בנוסף, קיימת האפשרות לדווח על שחקנים בשרתים בשל אמירת דברים שאינם מכבדים או לא חוקיים. דברים לא מכבדים כגון זלזול וקילול השחקנים האחרים אשר בשרת. ודברים לא חוקים כגון סחיטה, איום, פדופיליה ואף קריאה להתאבדות או רציחה. אם שחקן יואשם בזאת והמערכת תצדיק זאת - יחסם משתמש מכל שרתי המיינקראפט לאלתר. אך עם זאת, אפשר לבטל זאת על ידי ערעור למערכת[30].

מיינקראפט Realms[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2013, Mojang Studios הודיעו על Minecraft Realms, שירות אירוח שרתים שנועד לאפשר לשחקנים לשחק ביחד מפות מרובות משתתפים בשרת בקלות ובבטיחות ומבלי שיהיה עליהם להקים שרת משלהם[31][32]. בניגוד לשרת רגיל, רק שחקנים שהוזמנו על ידי יוצר השרת יכולים להצטרף לשרתי Realms, ושרתים אלה אינם משתמשים בכתובות IP רגילות של מיינקראפט. בעלי שרתים של מיינקראפט Realms יכולים להזמין עד 3,000 אנשים לשחק בשרת שלהם, עם עד עשרה שחקנים מקוונים בו זמנית. ב-E3 2016, נוספה תמיכה חוצה פלטפורמות, בין פלטפורמות Windows 10 ,iOS ו-Android דרך Realms החל מיוני 2016[33], עם תמיכה ב-Xbox One ו-Nintendo Switch שהגיעה מאוחר יותר בשנת 2017[34], ותמיכה במכשירי מציאות מדומה. ב-31 ביולי 2017 Mojang Studios שחררו את גרסת הבטא של העדכון המאפשר הפעלה בין פלטפורמות.

התאמה אישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה להרחבה לא רשמית שהקהילה פיתחה.

קהילת ההתאמה אישית מורכבת ממעריצים, ממשתמשים וממתכנתי צד שלישי. באמצעות מגוון ממשקי בניית הרחבות שנוצרו לאורך זמן, הקהילה יצרה מגוון רחב של תוכן להורדה עבור המשחק, כגון שינויים בקוד, חבילות טקסטורה ומפות מותאמות אישית. שינויים בקוד של מיינקראפט, המכונים מודים (Mods), מוסיפים מגוון שינויים למשחק, החל מבלוקים חדשים, פריטים חדשים, יצורים חדשים וכלה במערכים שלמים של מנגנונים למטרות שונות[35][36].

בעוד שמגוון מודים פותחו באופן עצמאי בידי משתמשים על ידי הנדסה לאחור של הקוד, Mojang Studios שיפרו גם את מיינקראפט עם ונילה תכונות רשמיות שאפשר לשנות, מה שמאפשר לייצר חבילות משאבים (Texture packs) שנוצרו על ידי הקהילה, המשנות אלמנטים מסוימים של המשחק כולל טקסטורות וצלילים. שחקנים יכולים גם ליצור "מפות" משלהם (קובצי שמירת עולם מותאמים אישית) המכילות לעיתים קרובות חוקים, אתגרים, חידות ומשימות ספציפיות, ולשתף אותן באינטרנט כדי שאחרים יוכלו לשחק בהן[24]. Mojang הוסיפו את מצב ההרפתקאות באוגוסט 2012[25] ואת "בלוקי פקודה" (Command blocks) באוקטובר 2012[37], אשר נוצרו במיוחד עבור מפות מותאמות אישית במהדורת Java. חבילות נתונים (Data packs), שהוצגו בגרסה 1.13 של מהדורת Java, מאפשרות התאמה אישית נוספת, כולל יכולת להוסיף התקדמויות חדשות, ממדים חדשים, פונקציות, מתכוני יצירה, מבנים, תגים, הגדרות עולם וביומות.

מהדורת Xbox 360 של המשחק תומכת בתוכן מותאם אישית להורדה, שניתן לרכוש דרך חנות המשחקים של XBox; חבילות תוכן אלה מכילות בדרך כלל עורות שחקן חדשים[38]. מאוחר יותר המהדורה קיבלה תמיכה בחבילות מרקמים בעדכון המשחק ה-12 שלה תוך הצגת "חבילה משולבת", המשלבת חבילות מרקם עם חבילות עור ושינויים בצלילי המשחק, במוזיקה ובממשק המשתמש[39]. החבילה המשולבת הראשונה (כלומר, חבילת המרקם הראשונה) למהדורת Xbox 360 יצאה ב-4 בספטמבר 2013, ונוצרה בהשראת Mass Effect. בשונה ממהדורת Java, לעומת זאת, מהדורת Xbox 360 אינה תומכת במודלים או מפות מותאמות אישית. חבילת משאבים לקידום מכירות המבוססת על מיינקראפט יצאה לזיכיון סופר מריו על ידי נינטנדו למהדורת ה-Wii U ברחבי העולם ב-17 במאי 2016[40]. חבילה משולבת המבוססת על Fallout הוכרזה שתצא למהדורת ה-Wii U. באפריל 2018 התגלתה תוכנה זדונית בכמה עורות של מיינקראפט שניתנו להורדה לשימוש עם מהדורת Java של המשחק. [84] [85] אבסט הצהיר כי כמעט 50,000 חשבונות נגועים, וכאשר הם מופעלים, התוכנה הזדונית תנסה לפרמט את הכונן הקשיח של המשתמש[41][42].Mojang Studios תיקנו מיד את המחדל והצהירו ש"הקוד לא יופעל או יוקרא על ידי המשחק עצמו", ויפעל רק כאשר התמונה המכילה את העור עצמו נבדקה.

ביוני 2017 Mojang פרסמו עדכון המכונה "עדכון הגילוי" לגרסת ה-Bedrock של המשחק[43]. העדכון כולל מפה חדש ואת ה-"Market Place": קטלוג של תוכן שנוצר על ידי משתמשים המעניק ליוצרי תוכן במיינקראפט "דרך נוספת להתפרנס מהמשחק", ועוד[44][45][46].

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקוס פרסון, הידוע בכינויו: "נוצ'" (Notch) יוצר המשחק
ינס ברגנסטן, המעצב הראשי של מיינקראפט. החליף את פרסון כראש Mojang Studios לאחר רכישתה ב-2014 על ידי מיקרוסופט.

לפני שמרקוס פרסון פיתח את מיינקראפט, הוא היה מפתח משחקים עבור חברת King עד מרץ 2009, ששימש בעיקר כמפתח משחקי דפדפן. במהלך עבודתו שם למד מספר שפות תכנות שונות[47]. הוא היה יוצר משחקים משלו במהלך שעותיו הפנויות בביתו, לעיתים קרובות על סמך השראה שמצא ממשחקים אחרים, וכותב לעיתים קרובות בפורומים של TIGSource למפתחים עצמאיים. אחד הפרויקטים האישיים האלה נקרא "RubyDung", משחק על בסיס בנייה בהשראת Dwarf Fortress, אך בנוי מבחינת התלת־ממדיות שלו כמו RollerCoaster Tycoon. פרסון כבר הכין מיפוי תלת־ממדי עבור אב טיפוס למשחק אחר על זומבים בסגנון של Grand Theft Auto: Chinatown Wars. בין התכונות ב-"RubyDung" שמרקוס בחן הייתה מבט מגוף ראשון הדומה ל-Dungeon Keeper, אך הרגיש שהגרפיקה מפוקסלת מדי והשמיט את המצב הזה[48][49]. בסביבות מרץ 2009 עזב פרסון את King והצטרף ל-jAlbum, אך עדיין המשיך לעבוד על האב טיפוס שלו.

Infiniminer, משחק כרייה על בסיס בלוקים ועולם פתוח, שפורסם לראשונה באפריל 2009, עורר את ההשראה של פרסון בקשר לעתיד של-RubyDung . Infiniminer השפיע רבות על הסגנון החזותי של המשחק, כולל החזרת מצב המשחק בגוף ראשון, הסגנון הוויזואלי המפוקסל ואת יסודות בניית הבלוקים[50]. עם זאת, בניגוד ל-Infiniminer, פרסון רצה שבמיינקראפט יהיו אלמנטים של RPG.

המהדורה המקורית של מיינקראפט, המכונה בימינו מהדורת ג'אווה, פותחה לראשונה במאי 2009. פרסון פרסם סרטון ביוטיוב של גרסה מוקדמת של מיינקראפט[51]. תוכנית הבסיס של מיינקראפט הושלמה על ידי פרסון במהלך סוף השבוע באותו חודש וגרסת בדיקה פרטית פורסמה ב-TigIRC ב-16 במאי 2009[52]. המשחק יצא לראשונה לציבור ב-17 במאי 2009 כמהדורה בפיתוח בפורומים של TIGSource[53]. פרסון עדכן את המשחק על סמך משוב מהפורומים[54]. הגרסה שפרסון פרסם בפורומים נודעה מאוחר יותר כגרסה הקלאסית[55]. שלבי פיתוח נוספים שזכו לכינויים Indev ,Infdev ו-Survival Test פורסמו בין ספטמבר 2009 ליוני 2010.

העדכון הגדול הראשון, שזכה לכינוי אלפא, שוחרר ב-30 ביוני 2010[56][57]. אף על פי שפרסון שמר בהתחלה על משרתו ב-Jalbum.net, בהמשך הוא עזב את העבודה על מנת לעבוד על מיינקראפט במשרה מלאה כאשר מכירות גרסת האלפא של המשחק התרחבו[58]. פרסון המשיך לעדכן את המשחק במהדורות שהופצו למשתמשים באופן אוטומטי. עדכונים אלה כללו פריטים, בלוקים ויצורים חדשים, מצב הישרדות ושינויים בפיזיקה של המשחק (למשל כיצד מים זורמים). כדי לתמוך בפיתוח של המשחק, הקים פרסון חברת משחקי וידאו, Mojang, בכסף שהרוויח מהמשחק[59][60][61]. בין מייסדי Mojang היו יעקב פורסר, אחד מחבריו לעבודה של פרסון מ-King, וקרל מאנה, מנכ"ל jAlbum.

ב-11 בדצמבר 2010 פרסון הודיע כי מיינקראפט נכנס לשלב בדיקות הבטא שלו ב-20 בדצמבר 2010[62]. הוא ציין גם שתיקוני הבאגים וכל העדכונים שהובילו לשחרור עדיין יהיו בחינם[62]. במהלך הפיתוח שכר פרסון כמה עובדים חדשים לחברה שהקים, Mojang Studios[63].

Mojang סיימו את שלב הבטא של המשחק ושחררו את הגרסה המלאה ב-18 בנובמבר 2011. ב-1 בדצמבר 2011 מונה ינס "Jeb" ברגנסטן לראש אגף העיצוב במיינקראפט, והחליף את פרסון כמעצב הראשי[64]. ב-28 בפברואר 2012 Mojang הודיעו כי הם שכרו את מפתחי שירות ה-API הפופולרי למיינקראפט "Bukkit" כדי לשפר את תמיכת מיינקראפט בשינויים בשרתים רבי-משתתפים.

ב-15 בספטמבר 2014 הודיעה מיקרוסופט על עסקה לרכישת Mojang בסך 2.5 מיליארד דולר, יחד עם הבעלות על הקניין הרוחני של מיינקראפט[65][66]. פרסון הציע את העסקה כאשר פרסם ציוץ בטוויטר ובו הוא מציע לתאגידים לרכוש את חלקו במניות Mojang לאחר שקיבל הרבה ביקורת על אכיפת תנאים בהסכם רישיון למשתמש קצה (EULA) של המשחק[67][68][69]. על פי פרסון, מנכ"ל Mojang, קרל מאנה, קיבל שיחה ממנהל מיקרוסופט זמן קצר לאחר הציוץ, ושאל אם פרסון רציני לגבי עסקה. Mojang קיבלה פניות גם מחברות אחרות, כולל Activision Blizzard ו-EA[69]. העסקה עם מיקרוסופט נחתמה ב-6 בנובמבר 2014 והובילה לכך שפרסון הפך לאחד מ-"מיליארדרי העולם" של פורבס[69][70][71][72].

מאז המהדורה המלאה הראשונה של מיינקראפט, שכונתה "עדכון ההרפתקאות" (עדכון 1.0), המשחק עודכן ברציפות עם עדכונים גדולים רבים, הזמינים בחינם למשתמשים שכבר רכשו את המשחק. העדכון הגדול האחרון היה "שבילים וסיפורים" (עדכון 1.20), שהוסיף בלוקים ופריטים חדשים, אופציות חדשות ומבנים חדשים[73]. העדכון שוחרר ב-7.6.2023.

הגרסה המקורית של המשחק הוחלפה מרק "Minecraft" ל-"Minecraft: Java Edition" ב-18 בספטמבר 2017 כדי להפריד אותה מ-"Bedrock Edition", ששמה שונה לרק "Minecraft" על ידי עדכון "Better Together"[74].

מהדורת הבדרוק (Bedrock Edition) עודכנה באופן קבוע, כאשר העדכונים אליה תואמים את הנושאים של עדכוני מהדורת הג'אווה (Java Edition). גרסאות אחרות של המשחק כמו מהדורות הקונסולה השונות ומהדורת הכיס (Pocket Edition) אוחדו למהדורת הבדרוק או הופסקה התמיכה בהם ולא יצאו אליהם עדכונים חדשים[74].

מהדורת הכיס (Pocket Edition) / מהדורת בדרוק (Bedrock Edition)[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2011 יצאה מהדורת הכיס של מיינקראפט ל-Xperia play ותמכה באנדרואיד כגרסת אלפא מוקדמת. לאחר מכן היא שוחררה למספר מכשירים תואמים אחרים ב-8 באוקטובר 2011[75]. גרסת ה־iOS של מהדורת הכיס פורסמה ב-17 בנובמבר 2011[76]. המהדורה הועמדה גם לרשות הטלפונים של Windows זמן קצר לאחר ש-Microsoft רכשה את Mojang[77]. המהדורה מתרכזת בהיבט היצירתי ובהיבט ההישרדותי הפרימיטיבי של המשחק, ואינה מכילה את כל התכונות של מהדורת המחשב האישי. בחשבון הטוויטר שלו אמר ינס ברגנסטן כי מהדורת הכיס של מיינקראפט כתובה ב-++C ולא ב-Java, מפני ש-iOS לא יכולה לתמוך ב-Java[78].

ב-10 בדצמבר 2014, בעקבות רכישת Mojang Studios על ידי מיקרוסופט, Pocket Edition יצאה עבור Windows Phone[79]. ב-18 בינואר 2017, מיקרוסופט הודיעה כי היא לא תתמוך עוד בגרסאות Windows Phone של מהדורת הכיס[80]. ב-19 בדצמבר 2016 שוחררה הגרסה המלאה של מהדורת הכיס של מיינקראפט ב-אנדרואיד, iOS ו-Windows Phone.

מהדורת הכיס הוחלפה במהדורת הבדרוק בשנת 2017[81].

מהדורות קונסולות מהדור הקודם (Legacy console editions)[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלייסטיישן 4, המכשיר העיקרי שבו נעשה שימוש בגרסת הקונסולות.

גרסת ה-Xbox 360 למשחק, שפותחה על ידי 4J Studios, יצאה ב-9 במאי 2012[82][83]. ב-22 במרץ 2012 הוכרז כי מיינקראפט יהיה משחק הדגל של שירות משחקים חדש ל-Xbox Live בשם Arcade NEXT. המשחק שונה מגרסאות המחשב הביתיות במספר דרכים, כולל מערכת קראפטינג (crafting, יצירה) חדשה, ממשק הבקרה, מדריכים בתוך המשחק, מצב מרובה-משתתפים במסך מפוצל ויכולת לשחק עם חברים דרך Xbox Live[84][85]. בנוסף, העולמות בגרסת ה-Xbox 360 אינם "אינסופיים", והם חסומים על ידי קירות בלתי נראים[85]. במקור גרסת Xbox 360 הייתה דומה בתוכנה לגרסאות המחשב הישנות יותר, אך עודכנה בהדרגה כדי לקרב אותה לגרסת המחשב הנוכחית לפני הפסקתה[86][87]. גרסת ה-Xbox One פורסמה ב-5 בספטמבר 2014[88].

גרסאות המשחק לפלייסטיישן 3 ולפלייסטיישן 4 פורסמו ב-17 בדצמבר 2013 וב-4 בספטמבר 2014, בהתאמה[89]. גרסה לפלייסטיישן ויטה שוחררה באוקטובר 2014[90]. כמו גרסאות ה-Xbox, גרסאות הפלייסטיישן פותחו על ידי 4J Studios.

ב-17 בדצמבר 2015 שוחררה מהדורת מיינקראפט ל-Wii U. גרסת ה-Wii U קיבלה מהדורה פיזית על דיסק ב-17 ביוני 2016 בצפון אמריקה[91], ביפן ב-23 ביוני 2016[92], ובאירופה ב-30 ביוני 2016[93]. גרסת ה-Nintendo Switch של המשחק שוחררה בחנות המשחקים של נינטנדו ב-11 במאי 2017, יחד עם גרסה קמעונאית פיזית על דיסק שנקבע שתופץ במועד מאוחר יותר[94]. במהלך כנס של נינטנדו ב-13 בספטמבר 2017, נינטנדו הודיעה כי המהדורה החדשה של New Nintendo 3DS תהיה זמינה להורדה מיד לאחר השידור החי, ועותק פיזי יהיה זמין במועד מאוחר יותר. המשחק תואם רק לגרסאות "החדשות" של מערכות ה-3DS ו-2DS, ואינו עובד עם דגמי ה-3DS, 3DS XL ו-2DS המקוריים[95]. ב-18 בדצמבר 2018, גרסאות המיינקראפט של PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox 360 ו-Wii U קיבלו את העדכון הסופי שלהם ושונה שמם למהדורת "קונסולות מהדור הקודם" (Legacy Console). גרסת ה-PlayStation 4 של מיינקראפט עודכנה בדצמבר 2019 כדי לתמוך במשחק חוצה פלטפורמות עם כל מהדורות הבדרוק (Bedrock editions) האחרות, אם כי המשתמשים נדרשים להחזיק חשבון Xbox Live חינמי כדי לשחק[96].

מהדורת החינוך (Education Edition)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורת החינוך של מיינקראפט היא גרסה חינוכית למשחק המקורי, שתוכננה במיוחד לשימוש במוסדות חינוך כגון בתי ספר, ונבנתה על בסיס הקוד של מהדורת הבדרוק. המהדורה זמינה ב-Windows 10, macOS, iPadOS ו-Chrome OS[97][98]. המהדורה כוללת חבילת משאבים לשיעורי כימיה[99], קורסים בחינם באתר של מהדורת החינוך, ו-2 יישומים נלווים בחינם: קוד ומצב כיתה (Classroom Mode)[100].

בדיקת בטא ראשונית בוצעה בין התאריכים 9 ביוני ל-1 בנובמבר 2016[101]. המהדורה המלאה שוחררה ל-Windows 10 וב-MacOS ב-1 בנובמבר 2016[102]. ב-20 באוגוסט 2018, Mojang Studios הודיעו כי יביאו את מהדורת החינוך ל-iPadOS בסתיו 2018. היא שוחררה ל-App Store ב-6 בספטמבר 2018[103]. ב-27 במרץ 2019 הוכרז כי מהדורת החינוך תופעל על ידי JD.com בסין[103]. ב-26 ביוני 2020, גרסת הבטא של מהדורת החינוך הפכה לציבורית במחשבי Chromebook התואמים ל-Google Play. המשחק המלא שוחרר לחנות Google Play למחשבי Chromebook ב-7 באוגוסט 2020[104].

מיינקראפט סין (Minecraft China)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 במאי 2016 הוכרז על מיינקראפט סין כמהדורה מקומית עבור סין, שם שוחררה במסגרת הסכם רישוי בין NetEase ל-Mojang[105]. מהדורת המחשב האישי שוחררה לבטא ציבורית ב-8 באוגוסט 2017. גרסת ה-iOS שוחררה ב-15 בספטמבר 2017, וגרסת ה-Android שוחררה ב-12 באוקטובר באותה שנה[106][107][108]. מהדורת המחשב האישי מבוססת על מהדורת ה-Java המקורית, ואילו הגרסאות לטלפון הנייד iOS ו-Android מבוססת על מהדורת הבדרוק. המהדורה לא עולה כסף, והיו בה למעלה מ-300 מיליון שחקנים עד נובמבר 2019[109].

גרסאות אחרות למחשב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד מהדורת ה-Java ומהדורת ה-Windows 10, קיימות גרסאות אחרות של מיינקראפט למחשב, הכוללות את Minecraft Classic ,Minecraft 4K ומהדורה מיוחדת לראספברי פאי.

Minecraft 4K היא גרסה פשוטה של מיינקראפט בדומה לגרסה הקלאסית אשר פותחה עבור "תחרות תכנות המשחקים 4K של Java", כאשר מטרת התחרות הייתה לקודד את המשחק בפחות מ-4,000 קילו-ביט[110]. בניגוד למהדורה הרגילה, המפה במהדורת ה-4K מורכבת מ-64×64×64 בלוקים, ואותו עולם בדיוק נוצר בכל פעם מחדש. השחקנים במהדורת ה-4K מוגבלים להצבת או הריסת בלוקים, המורכבים מדשא, אבנים, עצים, עלים ולבנים[111].

מיינקראפט עבור Windows 10 בלעדי כרגע למערכת ההפעלה Windows 10 של מיקרוסופט. בטא עבור המהדורה הושק ב-Microsoft Store ב-9 ביולי 2015[112]. לגרסה זו יש את היכולת לשחק ביחד עם חברים ב-Xbox Live, ולשחק במצב רב-משתתפים עם בעלי חשבון מיינקראפט בפלטפורמות אחרות של מהדורת הבדרוק. תכונות אחרות במהדורה כוללות את היכולת להשתמש במספר אביזרי שליטה, כמו בקר משחק, מקלדת או מסך מגע (עבור Microsoft Surface ומכשירים אחרים התומכים במסך מגע), תמיכה במציאות מדומה, ולהקליט סרטונים ולצלם צילומי מסך בעזרת התוכנה GameDVR המובנה בתוך המשחק[113].

ראספברי פאי (Raspberry Pi)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחשב ראספברי פאי

מהדורת ראספברי פאי של מיינקראפט נחשפה רשמית ב-2012 Minecon. מהדורת פאי מבוססת על גרסה אלפא 0.6.1 של מהדורת הכיס, עם תכונה המאפשרת להשתמש בפקודות טקסט לשינוי פרמטרים של עולם המשחק. במהדורת פאי השחקנים יכולים לפתוח את קוד המשחק ולהשתמש בשפת התכנות של פייתון כדי לשנות דברים בעולם המשחק[114]. המהדורה כוללת גם ממשק סקריפטינג API לשינוי המשחק עבור מצב רב-משתתפים. המהדורה הודלפה בטעות לאתר הרשמי של מיינקראפט ב-20 בדצמבר 2012, אך קוד המקור נמחק במהירות[115] מהדף. המהדורה שוחררה רשמית ב-11 בפברואר 2013[116]. Mojang Studios הפסיקו להוציא עדכונים למהדורת הראספברי פאי של מיינקראפט בשנת 2016. המהדורה מותקנת מראש במערכת ההפעלה של ראספברי פאי וניתנת להורדה בחינם מ-האתר הרשמי.

מיינקראפט קלאסי (Minecraft Classic)[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכבוד יום השנה העשירי ליציאת המשחק, Mojang הוציאו גרסה מחודשת של Minecraft Classic ב-JavaScript והפכו אותה למקוונת[117][118]. הגרסה מתפקדת באופן דומה למצב יצירתי, ומאפשרת לשחקנים לבנות ולהרוס כל דבר בעולם לבד או בשרת מרובה משתתפים. מפגעים סביבתיים כמו לבה אינם פוגעים בשחקנים, וחלק מהבלוקים מתפקדים אחרת מכיוון שהתנהגותם שונתה מאוחר יותר במהלך הפיתוח[119].

בריקראפט (Brickcraft)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות 2011, לפני שחרורו המלא של המשחק, נחתם הסכם שיתוף פעולה בין Mojang וקבוצת לגו כדי ליצור מהדורה של מיינקראפט המבוססת על לבנים של לגו שתקרא Brickcraft. פרסון עבד על הגרסה המקדימה של המשחק הזה, שאותו כינה "Project Rex Kwon Do" בהתבסס על בדיחה מנפוליאון דינמיט. לגו דחפו את פיתוח הפרויקט קדימה, ובעוד Mojang העמידו שני מפתחים לערכה לתקופה של שישה חודשים, מאוחר יותר הם בחרו לבטל את הפרויקט, מכיוון שלטענתם, קבוצת לגו תובעת יותר מממה שהם יכולים לעשות, על פי דבריו של עובד Mojang דניאל קפלן. קבוצת לגו שקלה לרכוש את Mojang כדי להשלים את המשחק, אך בשלב זה הציעה מיקרוסופט את הצעתה לרכוש את החברה בלמעלה מ-2 מיליארד דולר. לדברי רוני שרר (Ronny Scherer) מקבוצת לגו, החברה עדיין לא הייתה בטוחה בהצלחה הפוטנציאלית של מיינקראפט בשלב זה ולכן ויתרה על הרכישה לאחר שמיקרוסופט הגישו את הצעתם ל-Mojang[120].

מציאות מדומה (VR)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב מוקדם, פרסון תכנן שהמשחק יתמוך באוקולוס ריפט. עם זאת, לאחר שפייסבוק רכשה את אוקלוס בשנת 2013, הוא ביטל באופן פתאומי את התוכניות וציין כי "פייסבוק מוציאה אותי מדעתי"[121]. גרסה לא רשמית הידועה בשם-Minecraft VR פותחה בשנת 2016 על ידי הקהילה על מנת לספק תמיכה במשקפי מציאות מדומה למהדורת ה-Java כשהיא מכוונת בעיקר לחומרת האוקולוס ריפט. ב-15 באוגוסט 2016 מיקרוסופט השיקה מהדורה רשמית של המשחק לאוקולוס ריפט ב-Windows 10[122]. ב-7 בספטמבר 2020, Mojang הודיעו כי גרסת הפלייסטיישן 4 של המשחק תתחיל לתמוך ב-PlayStation VR מאותו חודש[123].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל רוסנפלד או C418 יצר את המוזיקה של המשחק.

המוזיקה והאפקטים הקוליים של מיינקראפט הופקו על ידי המוזיקאי הגרמני דניאל רוסנפלד, הידוע יותר בשם "C418"[124]. מוזיקת הרקע במיינקראפט היא סוג של מוזיקת אווירה[125]. ב-4 במרץ 2011 הוציא רוסנפלד אלבום אולפן שכותרתו "Minecraft - Volume Alpha"; האלבום כולל את רוב רצועות הפסקול במיינקראפט, כמו גם מוזיקה אחרת שלא הופיעה במשחק[126]. קירק המילטון (Kirk Hamilton) מ-Kotaku בחר במוזיקה של מיינקראפט כאחת מרצועות הפסקול למשחק הווידאו הטובות ביותר בשנת 2011[127]. ב-9 בנובמבר 2013 הוציא רוסנפלד את האלבום הרשמי השני, שכותרתו "Minecraft - Volume Beta", הכולל את המוזיקה שנוספה בגרסאות מאוחרות יותר של המשחק[128][129]. בנוסף לאלבומיו של רוסנפלד, מלחינים אחרים תרמו רצועות פסקול למשחק מאז שחרורו, כולל סמואל אברג (Samuel Åberg), גארת' קוק (Gareth Coker) ולנה ריין[130][131].


Volume Alpha
מס' שם משך
1. Key 1:05
2. Door 1:51
3. Subwoofer Lullaby 3:28
4. Death 0:41
5. Living Mice 2:57
6. Moog City 2:40
7. Haggstorm 3:24
8. Minecraft 4:14
9. Oxygène 1:05
10. Équinoxe 1:54
11. Mice on Venus 4:41
12. Dry Hands 1:08
13. Wet Hands 1:30
14. Clark 3:11
15. Chris 1:27
16. Thirteen 2:56
17. Excuse 2:04
18. Sweden 3:35
19. Cat 3:06
20. Dog 2:25
21. Danny 4:14
22. Beginning 1:42
23. Droopy likes ricochet 1:36
24. Droopy likes your face 1:56
Volume Beta
מס' שם משך
1. Ki 1:32
2. Alpha 10:03
3. Dead Voxel 4:56
4. Blind Spots 5:32
5. Flake 2:50
6. Moog City 2 3:00
7. Concrete Halls 4:14
8. Biome Fest 6:18
9. Mutation 3:05
10. Haunt Muskie 6:01
11. Warmth 3:59
12. Floating Trees 4:04
13. Aria Math 5:10
14. Kyoto 4:09
15. Ballad of the Cats 4:35
16. Taswell 8:35
17. Beginning 2 2:56
18. Dreiton 8:17
19. The End 15:04
20. Chirp 3:06
21. Wait 3:54
22. Mellohi 1:38
23. Stal 2:32
24. Strad 3:08
25. Eleven 1:11
26. Ward 4:10
27. Mall 3:18
28. Blocks 5:43
29. Far 3:12
30. Intro 4:36

ביקורות והצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיינקראפט זכה לשבחים רבים, והביקורות שיבחו את החופש היצירתי שהמשחק מעניק לשחקנים במשחק[132]. המבקרים שיבחו את מערכת הקראיפטינג (crafting, יצירה) של מיינקראפט, והעירו כי מדובר בהיבט חשוב במשחקי עולם פתוח[133]. מרבית הביקורות התרשמו מגרפיקת הבלוקים של המשחק, האתר IGN תיאר אותה כ"בלתי נשכחת"[132]. הסוקרים אהבו גם את האלמנטים ההרפתקניים של המשחק וציינו כי המשחק יוצר איזון טוב בין חווית ההרפתקה לחווית הבנייה[133]. המצב המרובה משתתפים במשחק התקבל בדרך כלל בצורה חיובית, IGN העירו כי "הרפתקאות תמיד טובות יותר עם חברים"[132].

IGN התאכזבו מההמאמצים הרבים הדרושים להקמת שרתים מרובי משתתפים, וקראו לזה "טרחה"[132]. המבקרים אמרו גם כי תקלות גרפיות מתרחשות מעת לעת[133]. אף על פי ששחרור המשחק מגרסת בטא בשנת 2011, GameSpot אמרו כי המשחק היה בעל "תחושה לא גמורה", והוסיף כי חלק ממרכיבי המשחק נראים "לא שלמים או שהוספו בחיפזון"[133].

סקוט מונרו (Scott Munro) מ-Daily Record שעשה סקירה על גרסת האלפא כינה אותה "כבר משהו מיוחד" וקרא לקוראים לקנות אותה[134]. ג'ים רוסיניול (Jim Rossignol) מ-Rock Paper Shotgun המליץ גם על האלפא של המשחק, וכינה אותו "סוג של לגו סטלקר 8-bit יצירתי"[135]. ב-17 בספטמבר 2010, הוובקומיקס על משחקי מחשב "Penny Arcade" יצר סדרת קומיקס ופרסומי חדשות על ההתמכרות שלו למשחק[136]. גרסת ה-Xbox 360 התקבלה באופן חיובי על ידי המבקרים, אך לא זכתה לשבחים רבים כמו גרסת המחשב האישי.

מהדורת הכיס של המשחק קיבלה בתחילה ביקורות מעורבות מצד המבקרים. אף על פי שהמבקרים העריכו את השליטה היחסית קלה במשחק, הם התאכזבו מחוסר התוכן. במיוחד נמתחה ביקורת על חוסר היכולת לאסוף משאבים ליצירת כלים. הכמות המוגבלת של בלוקים והיעדר יצורים עויניים, ספגו ביקורת במיוחד[137][138][139]. לאחר מספר עדכונים שהוסיפו תוכן נוסף, מהדורת הכיס התחילה לקבל ביקורות חיוביות יותר. סוקרים החמיאו לבקרי השליטה ולגרפיקה, אך עדיין ציינו חוסר תוכן[137].

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיינקראפט מכר למעלה ממיליון עותקים פחות מחודש לאחר שנכנס לשלב הבטא שלו בתחילת 2011[140][141]. עם זאת, למשחק לא היה גיבוי של מפרסמים גדולים ומעולם לא פורסם מסחרית אלא עבר מפה לאוזן בקהילת השחקנים[142], וקיבל הפניות שונות שלא בתשלום בתקשורת הפופולרית כמו באתר של-Penny Arcade[143]. באפריל 2011 העריך פרסון כי מיינקראפט הרוויחה הכנסות של 23 מיליון אירו (33 מיליון דולר), אם מכלילים את 800,000 העותקים של גרסת האלפא שנמכרו, ומעל מיליון עותקים בגרסת הבטא[144]. בנובמבר 2011, לפני שחרורו המלא של המשחק, בבטא של המשחק היו 16 מיליון משתמשים רשומים ו-4 מיליון רכישות[145]. עד מרץ 2012, מיינקראפט הפך למשחק המחשב השישי הנמכר ביותר בכל הזמנים[146]. ב-10 באוקטובר 2014, המשחק מכר כ-17 מיליון עותקים למחשב האישי, והפך למשחק המחשב הנמכר ביותר בכל הזמנים[147], ובחישוב כולל, המשחק מכר באותו יום כ-60 מיליון עותקים בכל הפלטפורמות, מה שהופך אותו למשחק הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים[148]. ב-25 בפברואר 2014 המשחק מכר 100 מיליון עותקים[149]. עד מאי 2019 נמכרו 180 מיליון עותקים בכל הפלטפורמות. בגרסת מיינקראפט סין החינמית היו למעלה מ-300 מיליון שחקנים עד נובמבר 2019[150]. גרסת ה-Xbox 360 של מיינקראפט הפכה לרווחית עוד ביום הראשון לשחרורה בשנת 2012, כאשר המשחק שבר את שיאי המכירות של Xbox Live עם 400,000 מחוברים[151]. בתוך שבוע מיציאתו לחנות Xbox Live, מיינקראפט מכר למעלה ממיליון עותקים[152]. GameSpot הודיעו בדצמבר 2012 שמיינקראפט מכר למעלה מ-4.48 מיליון עותקים מאז יציאות המשחק ל-Xbox Live Arcade במאי 2012[153]. בשנת 2012, מיינקראפט היה המשחק הנרכש ביותר ב-Xbox Live Arcade. ב-4 באפריל 2014, גרסת ה-Xbox 360 מכרה 12 מיליון עותקים[154]. בנוסף, מהדורת הכיס מכרה 21 מיליון עותקים[155]. גרסת הפלייסטיישן 3 מכרה מיליון עותקים בחמישה שבועות[156]. שחרור גרסת הפלייסטיישן ויטה של המשחק הקפיץ את מכירות המשחק ב-79%, והפך את השקת הגרסאות לפלייסטיישן 3 והפלייסטיישן 4 של מיינקראפט להשקה הגדולה ביותר בפלייסטיישן. גרסת הפלייסטיישן ויטה מכרה 100 אלף עותקים דיגיטליים ביפן במהלך החודשיים הראשונים לפרסום, על פי הודעה של SCE יפן[157]. עד ינואר 2015 נמכרו ביפן 500,000 עותקים דיגיטליים של מיינקראפט בכל פלטפורמות הפלייסטיישן, עם עלייה בקרב ילדי בגילאי בתי הספר היסודיים שרכשו את הגרסה לפלייסטיישן ויטה[158]. מיינקראפט סייע בשיפור סך הכנסותיה של מיקרוסופט ב-63 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2015[159]. המשחק, בכל הגרסאות שלו ביחד, כלל למעלה מ-112 מיליון שחקנים פעילים בחודש ספטמבר 2019[160]. ביום השנה ה-11 של המשחק במאי 2020, מיקרוסופט הודיעו שהמשחק מכר יותר מ-200 מיליון עותקים בכל הפלטפורמות עם מעל 126 מיליון שחקנים פעילים מדי חודש[161].

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2010 PC Gamer הכריזו על Minecraft כמשחק הרביעי הטוב ביותר לשחק בעבודה[162]. בדצמבר של אותה שנה, Good Game בחרו במיינקראפט למשחק השווה ביותר להורדה לשנת 2010[163], Gamasutra הכריזו על מיינקראפט כמשחק השמיני הטוב ביותר ב-2010 כמו גם למשחק האינדי השמיני הטוב ביותר של השנה[164][165], ו-Rock,Paper, Shotgun כינו אותו "משחק השנה"[166]. Mod DB העניקו למשחק את פרס המשחק האינדי של השנה לשנת 2010 כפי שנבחר על ידי המצביעים, בנוסף לשניים מתוך חמישה הפרסים של העורך למשחק האינדי החדשני והטוב ביותר[167]. המשחק זכה גם לתואר "משחק השנה" על ידי PC Gamer UK[168]. המשחק היה מועמד לטקס ה-"פרס הגדול" של Seumas McNally, למצוינות טכנית ולמצוינות בעיצוב בפסטיבל המשחקים העצמאיים במרץ 2011 וזכה בפרס הגדול ובפרס הקהל שהוענק על ידי הקהילה[169][170]. בטקס פרסי מפתחי המשחקים 2011, מיינקראפט זכה בפרסים בקטגוריות משחק הבכורה הטוב ביותר, המשחק הטוב ביותר להורדה ולפרס החדשנות, כלומר זכה בכל פרס שהתמודד עליו[171][172]. המשחק זכה בפרס משחקי הווידאו של GameCity[173]. ב-5 במאי 2011 מיינקראפט נבחר לאחד מ-80 המשחקים שיוצגו במוזיאון סמית'סוניאן לאמנות אמריקאית במסגרת התערוכה "אמנות משחקי הווידאו" שנפתח ב-16 במרץ 2012[174]. בטקס פרסי משחקי הווידאו של ספייק בשנת 2011, מיינקראפט זכה בפרס המשחק העצמאי הטוב ביותר והיה מועמדת בקטגוריית משחקי המחשב הטובים ביותר[175][176]. בשנת 2012, בטקס פרסי משחקי הווידאו של האקדמיה הבריטית, מיינקראפט היה מועמד בקטגוריית GAME של שנת 2011 ופרסון קיבל את הפרס המיוחד[177]. בשנת 2012 הוענק ל-Minecraft XBLA פרס ג'ויסטיק הזהב בקטגוריית המשחק להורדה הטוב ביותר[178], ופרס TIGA בקטגוריית משחק הארקייד הטוב ביותר[179]. בשנת 2013 המשחק היה מועמד למשחק המשפחתי של השנה בטקס פרסי משחקי הווידאו של האקדמיה הבריטית[180]. מהדורת הקונסולות של מיינקראפט זכתה בפרס TIGA לשנת 2014[181]. בשנת 2015 דורג המשחק במקום ה-6 ברשימת 15 המשחקים הטובים ביותר מאז שנת 2000 של USgamer[182]. בשנת 2016 מיינקראפט דורג במקום ה-6 ברשימת 50 משחקי הווידאו הטובים בכל הזמנים[183]. מיינקראפט היה מועמד בטקס פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון לשנת 2013 בקטגוריית האפליקציה המועדפת, אך הפסיד ל-Temple Run[184]. מיינקראפט היה מועמד גם לטקס פרסי בחירת הילדים לשנת 2014 בקטגוריית משחק הווידאו האהוב ביותר, אך הפסיד ל-Just Dance 2014[185]. המשחק זכה מאוחר יותר בפרס המשחק הממכר ביותר בטקס פרסי בחירת הילדים לשנת 2015[186]. בנוסף, מהדורת ה-Java הייתה מועמדת לקטוגריית "משחק הווידאו המועדף" בטקס פרסי בחירת הילדים לשנת 2018[187], וכן בפרס "משחק הווידאו האהוב" בטקס פרסי בחירת הילדים לשנת 2020[188].

פרס מעניק תאריך תוצאה
המשחק הטוב ביותר לשחק בעבודה PC Gamer יולי 2010 מקום 4[189]
עשרת המשחקים הטובים של השנה Gamasutra‏ 2010 מקום 8[190]
עשרת משחקי האינדי הטובים של השנה Gamasutra‏ מקום 8[191]
משחק האינדי של השנה (בחירת הגולשים) Indie DB‏ זכייה[192]
המשחק הכי חדשני (בחירת העורכים) Indie DB‏ זכייה[192]
משחק השחקן-היחיד הטוב ביותר (בחירת העורכים) Indie DB‏ זכייה[192]
משחק השנה Rock, Paper, Shotgun‏ זכייה[193]
משחק השנה PC Gamer UK‏ זכייה[194]
פרס ראשי פסטיבל המשחקים העצמאיים 2011 זכייה[195]
מצוינות טכנית פסטיבל המשחקים העצמאיים מועמדות[196]
מצוינות בעיצוב פסטיבל המשחקים העצמאיים מועמדות[196]
פרס הקהל פסטיבל המשחקים העצמאיים זכייה[195]
פרס המשחק האומנותי GameCity‏ זכייה[197]
משחק האינדי הטוב ביותר Spike Video Game Awards‏ זכייה[198]
משחק המחשב הטוב ביותר Spike Video Game Awards‏ מועמדות[199]
פרס משחק הווידאו האקדמיה הבריטית לאומנויות הקולנוע והטלוויזיה מועמדות[200]
פרס מיוחד האקדמיה הבריטית לאומנויות הקולנוע והטלוויזיה 2012 זכייה - מרקוס פרסון[200]
המשחק הטוב ביותר להורדה פרסי ג'ויסטיק הזהב זכייה - גרסת Xbox[201]
משחק הארקייד הטוב ביותר התאחדות מפתחי המשחקים העצמאיים זכייה - גרסת Xbox[202]
אפליקציה אהובה פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון 2013 מועמדות
משחק וידאו אהוב פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון 2014 מועמדות
המשחק הממכר ביותר פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון 2015 זכייה

השפעה תרבותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2019, The Guardian הכתירו את מיינקראפט כמשחק הווידאו הטוב ביותר של (העשור השני של) המאה ה-21[203]. בנובמבר 2019, Polygon כינו את המשחק "המשחק החשוב ביותר של העשור"[204]. בדצמבר 2019 פורבס העניקו למיינקראפט אזכור מיוחד ברשימת משחקי הווידאו הטובים ביותר של העשור השני של המאה ה-21, וקבעו שהמשחק הוא "ללא ספק אחד המשחקים החשובים ביותר בעשר השנים האחרונות"[205]. ביוני 2020, המשחק נכנס להיכל התהילה העולמי של משחקי הווידאו[206].

מיינקראפט ידוע כאחד המשחקים המצליחים הראשונים שהשתמשו במודל גישה מוקדמת לפני יציאת הגרסה המלאה של המשחק כדי לסייע במימון הפיתוח[207]. מכיוון שהמשחק סייע לחיזוק תעשיית משחקי מחשב אינדים בתחילת שנות העשרים, השימוש במימון המונים ומודל הגישה המוקדמת בפיתוח משחקי אינדים זינק[208].

רשתות חברתיות כמו פייסבוק, יוטיוב ורדיט מילאו תפקיד משמעותי בהגדלת הפופולריות של מיינקראפט[209]. מחקרים שבוצעו על ידי בית הספר לתקשורת באוניברסיטת פנסילבניה, הראו כי שליש משחקני המשחק גילו עליו באמצעות סרטונים באינטרנט[210]. בשנת 2010, סרטונים הקשורים למיינקראפט החלו לחדור ליוטיוב. הסרטונים האלו הכילו בדרך כלל צילומי מסך של המשחק עם קריינות קולית[211]. עד מאי 2012 הועלו ליוטיוב למעלה מארבעה מיליון סרטונים הקשורים למיינקראפט[212]. כמה פרשנים פופולריים של המשחק קיבלו תעסוקה בחברת Machinima, חברת משחקי וידאו המחזיקה בערוץ בידור נצפה מאוד ביוטיוב[211]. בעקבות הפופולריות של המשחק פורטנייט בשנת 2018, הפופולריות של מיינקראפט צנחה בכל הפלטפורמות[213]. בשנת 2019 הפופולריות של מיינקראפט ביוטיוב זינקה מחדש[213].

מיינקראפט אוזכר רבות במשחקי וידאו אחרים, כמו Super Meat Boy, The Elder Scrolls V: Skyrim, The Binding of Isaac ו-Super Smash Bros. Ultimate שכולל עיצובי דמותיות רשמיות המבוססות על מיינקראפט[214]. המשחק גם קיבל אזכורים על ידי אמן המוזיקה האלקטרונית deadmau5 בהופעותיו[215]. סימולציה של המשחק הוצגה בסרט המוזיקלי G.U.Y. של ליידי גאגא[216]. "$Luca", הפרק ה-17 בעונה ה-25 של סיטקום האנימציה משפחת סימפסון נעשתה בהשראת מיינקראפט[217].

בדצמבר 2012 יצא הסרט הדוקומנטרי "Minecraft: The Story of Mojang" בהפקת החברה 2 Player Productions[218]. הסרט סוקר את ההיסטוריה של החברה ואת תהליך הפיתוח של המשחק. בפברואר 2014 מרקוס פרסון הכריז שהאחים וורנר יוצרים סרט לייב אקשן של מיינקראפט, בהפקת רוי לי (Roy Lee) וג'יל מסיק (Jill Messick)[219]. הסרט יבוים על ידי הבמאי פיטר סולט, ויצא לאקרנים תחת הכותרת "מיינקראפט: הסרט" (Minecraft: The Movie)[220].

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישומים הפוטנציאלים של מיינקראפט נדונו בהרחבה, במיוחד בתחומי העיצוב והחינוך בעזרת מחשבים. בפאנל בכנס Minecon בשנת 2011, מפתח שוודי דן באפשרות להשתמש במשחק לתכנון מבנים ציבוריים ופארקים, וקבע כי העיבוד באמצעות המשחק יהיה הרבה יותר ידידותי למשתמש[211]. בשנת 2012, חבר בקבוצת Human Dynamics במעבדת המדיה MIT Cody Sumter, אמר: "פרסון לא רק בנה משחק. הוא גרם ל-40 מיליון אנשים ללמוד להשתמש בתכנון בעזרת מחשב". תוכנות שונות פותחו כדי לאפשר הדפסת עיצובים ממוחשבים באמצעות מדפסות תלת מימד מקצועיות או ביתיות[221].

בספטמבר 2012 החלו Mojang בפרויקט "בלוק אחר בלוק" (Block By Block) בשיתוף פעולה עם האו"ם ליצירת העולם האמיתי בתוך מיינקראפט. באמצעות הפרויקט, הקהילה סייעה בשיקום אזורי מצוקה, וכל אחד מוזמן להיכנס לשרתי המיינקראפט הרלוונטיים ולשנות את מראה השכונה שלו. פרויקט הפיילוט הראשון החל בקיברה, אחד היישובים הבלתי רשמיים בקרבת ניירובי, ונמצא בשלבי התכנון. פרויקט Block By Block מבוסס על יוזמה קודמת שהחלה באוקטובר 2011, My Block, שהעניקה לצעירים בקהילות שוודיות כלי להמחיש כיצד הם רוצים לשנות את האזור בו הם גרים. הרעיונות שהציגו האזרחים היוו מקור להחלטות פוליטיות שונות[222].

בשנת 2013 הקים סטיוארט דאנקן (Stuart Duncan), הידוע בכינויו האינטרנטי-AutismFather, שרת מיינקראפט לילדים אוטיסטים ובני משפחותיהם, שנקרא Autcraft[223]. השרת נוצר מכיוון שבשרתים הציבוריים היו בריונים וטרולים רבים שגרמו לילדים האוטיסטים לכעוס ולהרגיש פגועים[223]. לשרת יש רשימת מורשים שמתירה רק לשחקנים שאושרו על ידי צוות השרת להיכנס אליו, מתוכם 8,000 ילדים על הקשת האוטיסטית מרחבי העולם נכון לאפריל 2017[223]. השרת מכונה "אחד המקומות הטובים ביותר באינטרנט" והיה נושא לעבודת מחקר[223][224].

באפריל 2014 בנתה הסוכנות הדנית לנתונים גאוגרפים (Danish Geodata Agency) את כל דנמרק בקנה מידה של 1:1 במיינקראפט בהתבסס על המפות שלהם[225]. הדבר היה אפשרי כיוון שדנמרק היא אחת המדינות השטוחות ביותר, עם הנקודה הגבוהה ביותר בגובה 171 מטר (מדורגת כמדינה עם טווח הגובה ה-30 הקטן ביותר), כאשר גבול ברירת המחדל של מיינקראפט הוא סביב 192 מטר מעל גובה פני הים[225].

ארגונים מסוימים ניצלו את העובדה שהמשחק לא מצונזר גם במדינות שבהם רוב התוכן באינטרנט מצונזר, מה שהוביל לפתיחת שרת מיינקראפט ובו ספרייה עם תוכן ללא צנזור[226]. השרת נפתח על ידי עיתונאים ששמו להם למטרה לקדם את חופש המידע במדינות בעלות צנזורה רחבה (למשל, מצרים, מקסיקו, רוסיה, ערב הסעודית ווייטנאם)[226]. בניין הספרייה הווירטואלי הבנוי בסגנון בנייה נאו-קלאסי נוצר במשך כ-250 שעות על ידי צוות בינלאומי של 24 אנשים[227].

הבוס הסופי של המשחק מיינקראפט, דרקון הסף.

אף על פי שמיינקראפט יוצר עולמות שפני השטח שלהם אקראיים לחלוטין, המשחק הפך מהר מאוד למשחק פופולרי עבור קהילת ה-Speedrunning. בסוג זה של סגנון משחק, השחקנים יוצרים כמות גדולה של עולמות אקראיים עד שהם מצליחים להיווצר בעולם שבו יש להם סיכוי להרוג את הבוס של המשחק דרקון הסף (The ender dragon) הכי מהר שאפשר. בעוד כמה "ספיד-ראנרים" מנסים להשיג את הזמן המהיר ביותר שאפשר ומסתמכים על מערכת יצירת העולמות של מיינקראפט כדי לייעל את המשחק שלהם, אחרים מבקשים לחזור על אותו עולם בעל פוטנציאל באופן עקבי כדי להשיג את הזמן הקצר ביותר שגבולות המשחק מאפשרים[227]. בין הרצים הידועים ביותר אפשר למצוא את Dream, שבזכות הצלחתו בשבירת שיא העולם (כמו כן, גם סדרת היוטיוב שלו - "ציידי מיינקראפט", באנגלית: Minecraft Manhunt) ערוץ היוטיוב שלו הפך לערוץ בעל קצב הגדילה הכי מהיר בהיסטוריה של יוטיוב[228][229].

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלמידות לומדות בעזרת מיינקראפט

נעשה שימוש במיינקראפט גם במסגרות חינוכיות[230]. בשנת 2011 הוקם ארגון חינוכי בשם MinecraftEdu במטרה להכניס את מיינקראפט לבתי ספר. הקבוצה עובדת עם Mojang כדי להפוך את המשחק לזמין ונגיש בבתי ספר. הגרסה של מיינקראפט ש-MinecraftEDU מספקים כוללת מאפיינים ייחודיים המאפשרים למורים לעקוב אחר התקדמות התלמידים בשרת הכיתתי, ועוד תכונות כגון קבלת צילומי מסך מהתלמידים על מנת לבחון את הבנתם בחומר הנלמד[231]. ב-21 בספטמבר 2012, MinecraftEdu ציינו שלכ-250,000 סטודנטים ברחבי העולם יש גישה למהדורת החינוך של המשחק באמצעות החברה[232]. מגוון רחב של פעילויות חינוכיות הקשורות למשחק פותחו כדי ללמד את התלמידים נושאים שונים, כולל היסטוריה, שפות ומדעים. לדוגמה, מורה אחד בנה עולם המורכב מציוני דרך היסטוריים שונים שהתלמידים יכולים לשוטט בו ולחקור אותו[233]. מורה אחר יצר תא של בעל חיים בקנה מידה גדול בתוך המשחק, והתלמידים יכולים לחקור אותו וללמוד כיצד הוא פועל[234]. בית החולים הבריטי Great Ormond Street Hospital שוחזר בהעתק מדויק במיינקראפט, והוא מציע לחולים לבקר בגרסה הממוחשבת כדי לחקור את בית החולים לפני שהם מבקרים בפועל[235].

עם כניסתם של אבני רדסטון כתחליף למעגלים חשמליים, הצליחו המשתמשים לבנות מחשבים וירטואליים פונקציונליים בתוך המשחק[236]. יצירות וירטואליות דומות כוללות כונן קשיח עובד[237], מחשב וירטואלי בן 8 סיביות[238], אמולציות ל-Atari 2600[239][240], ו-גיים בוי אדוונס[241].

כנס Minecon[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Minecon

Minecon הוא כנס המעריצים הרשמי של מיינקראפט שנערך מדי שנה. הכנס הראשון נערך בנובמבר 2011 במלון ובקזינו של מפרץ מאנדליי בלאס וגאס[242]. הכנס כלל את ההשקה של הגרסה הרשמית של המשחק, נאומים מרכזיים (כולל נאום מאת פרסון), תחרויות בנייה וקוספליי, תערוכות של חברות מובילות בתחום המשחקים, מרצ'נדייז ועמדות חתימה ותמונות עם עובדי Mojang ויוצרי תוכן ידועים בקהילת המיינקראפט[243]. בכל שנה מקבל כל מי שמשתתף בכנס גלימה ייחודית לדמות שלו במשחק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Alessandro Canossa, Josep B. Martinez, Julian Togelius, "Give Me a Reason to Dig: Minecraft and Psychology of Motivation", Foundations of Digital Games, 2013, pp. 282-283
  • Daniel Short, "Teaching Scientifc Conceptsusing a Virtual World - Minecraft", Teaching Science: The Journal of the Australian Science Teachers Association 58(3), September 2012, pp. 55-58
  • Greg Lastowka, "Minecraft as Web 2.0: Amateur Creativity in Digital Games", In Dan Hunter (ed.), Amateur Media: Social, Cultural and Legal Perspectives, Routledge, 2012
  • Sean C. Duncan, "Minecraft, beyond construction and survival", Well Played 1(1), January 2011, pp. 1-22

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ , המספר הכי גדול שניתן לייצג במערכות של 32 ביט.
  2. ^ למחשב האישי/גרסת ה-Java,‏ Android, iOS, Wii U, 3DS וSwitch
  3. ^ ל-Xbox 360, Xbox One, Windows Phone ו-Windows 10 Edition
  4. ^ לפלייסטיישן 3, פלייסטיישן 4 ו-PlayStation Vita
  5. ^ המספר נובע מהמגבלה של גודל המספר שניתן לייצג בגודל של 64 ביט.
  6. ^ מגבלת ה-30 מיליון נוצרה בתור תיקון באג בגרסאות הישנות של המשחק, בהן הפונקציות המתמטיות ליצירת צ'אנקים חדשים לא עבדו כראוי ממספר מסוים וגרמו ליווצרות אזור הקרוי "far lands". החל מ- בלוקים מנקודת ההתחלה, הרינדור נשבר לחלוטין ולא ניתן להמשיך יותר לשחק.
  7. ^ כאשר מתחשבים בכל האפשרויות להתאמה האישית של העולם.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jacob, Is Minecraft Still Considered An Indie Game?, Gaming Shift (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Version history/Alpha, באתר Minecraft Wiki
  3. ^ Version history/Beta, באתר Minecraft Wiki
  4. ^ Java Edition 1.0.0, Minecraft Wiki (באנגלית), באתר Minecraft Wiki
  5. ^ Pocket Edition, באתר Minecraft Wiki
  6. ^ Xbox 360 Edition, באתר Minecraft Wiki
  7. ^ Happy to confirm we're developing Minecraft PS3, PS4 & PS Vita Editions for Mojang, as well as Xbox 360 & Xbox One Editions!, בטוויטר, 21 באוגוסט 2013
  8. ^ Zachary Boddy, "Minecraft crosses 300 million copies sold as it prepares to celebrate its 15th anniversary". Windows Central, 15 October 2023
  9. ^ Advancement, באתר Minecraft Wiki
  10. ^ Third-person view, באתר Minecraft Wiki
  11. ^ This is Minecraft, באתר IGN
  12. ^ Terrain generation, Part 1(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר Tumblr
  13. ^ A Short Demystification of the Map Seed, הדף המקורי נמחק
  14. ^ BiomeShock: The New Minecraft Worlds, באתר Rock Paper Shotgun
  15. ^ Minecraft jungle biome, creatures coming soon, באתר EuroGamer
  16. ^ You can finally choose to play as a girl in Minecraft, באתר The Verge
  17. ^ The best Minecraft skins, באתר PC Gamer
  18. ^ How to craft items in Minecraft, באתר Minecraft Crafting
  19. ^ BLOCK OF THE WEEK: FURNACE, באתר הרשמי של מיינקראפט
  20. ^ Using the Minecraft Inventory and Crafting Grid, באתר dummies
  21. ^ Minecraft Is Getting Ready For Bed, באתר Rock Paper Shotgun
  22. ^ Creative, באתר Minecraft Wiki
  23. ^ Minecraft hardcore mode teased. When you die, the world dies with you, באתר PC Gamer
  24. ^ 1 2 The best Minecraft custom maps, באתר PC Gamer
  25. ^ 1 2 Minecraft 1.3 Adding LAN, Adventure Mode In August, באתר Rock Paper Shotgun
  26. ^ Spectator, באתר Minecraft Wiki
  27. ^ Blocks with friends: How to run your own Minecraft server, באתר arsTECHNICA
  28. ^ ‘Creators of Popular ‘Minecraft’ Server Announce New Game ‘Hytale, באתר variety
  29. ^ Riot Games Leads Investment in Hypixel Game Studio, באתר Hollywood reporter
  30. ^ Minecraft.net, 1.19.1 Features
  31. ^ Minecraft Realms hopes to make an increasingly complex game more family-friendly, באתר Polygon
  32. ^ Minecraft Realms is a subscription service for families that will "bring in more money than the game itself", באתר PCGamesN
  33. ^ Minecraft gets cross-platform play later this year (correction), באתר Polygon
  34. ^ Minecraft is unifying nearly all of its versions across all platforms, except Sony, באתר DESTRUC TOID
  35. ^ The 10 Best Minecraft Mods, באתר TIME
  36. ^ Minecraft mod API to be developed by new team at Mojang, באתר PC Gamer
  37. ^ https://www.ign.com/articles/2012/07/27/minecraft-adding-new-block, באתר IGN
  38. ^ Minecraft XBLA adding DLC costumes, באתר shacknews
  39. ^ Minecraft Xbox 360 Title Update 12 out now, הדף המקורי נמחק
  40. ^ Super Mario is coming to Minecraft on Wii U, באתר TheVerge
  41. ^ Beware of malicious Minecraft skins that attempt to erase your hard drive, באתר PC Gamer
  42. ^ ‘Minecraft’ Developer Issues Fix for Skins Virus, הדף המקורי נמחק
  43. ^ ‘Minecraft PE’ 1.1 Discovery Update Is Out, Adds Minecraft Marketplace, Skyrim Pack, Woodland Mansions, and More, באתר toucharcade
  44. ^ Minecraft Marketplace offers a new place to buy maps and more, באתר Polygon
  45. ^ IT’S TIME TO DISCOVER... MARKETPLACE!, באתר של מיינקראפט
  46. ^ Minecraft: New marketplace for community creators, באתר BBC
  47. ^ Changing the game: how Notch made Minecraft a cult hit, באתר WIRED
  48. ^ So that’s what I’m going to do.(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  49. ^ Interview: Markus 'Notch' Persson Talks Making Minecraft, באתר gamasutra
  50. ^ The origins of Minecraft(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  51. ^ Cave Game tech demo!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  52. ^ Early private singleplayer alpha coming very soon(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  53. ^ Minecraft (alpha), באתר TIGSource
  54. ^ The first moments of Minecraft, באתר PC Gamerw
  55. ^ The server is back up!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  56. ^ I fixed a few bugs in /game/, and the game is now playable offline(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  57. ^ Seecret Friday update the third! OooooOOOoo!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  58. ^ Community heroes: Notch, for Minecraft, באתר PC Gamer
  59. ^ Changing the game: how Notch made Minecraft a cult hit, באתר WIRED
  60. ^ I’m sorry about the lack of updates.(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  61. ^ Hiring some people, getting an office, and all that!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  62. ^ 1 2 Minecraft Beta: December 20, 2010(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  63. ^ 2011, here we go!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  64. ^ Och med dom orden så passar jag micken.(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר tumblr
  65. ^ Minecraft sold: Microsoft buys Mojang for $2.5bn, באתר The Guardian
  66. ^ Minecraft to join Microsoft, באתר Microsoft
  67. ^ Minecraft: how a change to the rules is tearing the community apart, באתר The Guardian
  68. ^ Microsoft acquires ‘Minecraft’ maker for $2.5 billion, באתר Global New
  69. ^ 1 2 3 Inside The Post-Minecraft Life Of Billionaire Gamer God Markus Persson, באתר Forbes
  70. ^ Minecraft Is Now Part of Microsoft, and It Only Cost $2.5 Billion, באתר TIME
  71. ^ Microsoft to Buy Minecraft Maker Mojang for $2.5 Billion, באתר Bloomberg
  72. ^ Microsoft officially owns Minecraft and developer Mojang now, באתר Polygon
  73. ^ THE CAVES & CLIFFS UPDATE IS HERE, באתר של מיינקראפט
  74. ^ 1 2 Minecraft "Better Together" FAQ: Xbox and Windows questions answered, באתר Window Scentral
  75. ^ Official Minecraft iOS, Android Release Coming Later This Year, באתר Gamasutra
  76. ^ Minecraft: Pocket Edition arrives on iPhone and iPad, הדף המקורי נמחק
  77. ^ Minecraft Now Available for Windows Phones, See First Images Here, באתר Gamespot
  78. ^ Jens Bergensten Twitter, ברשת החברתית טוויטר
  79. ^ Finally, you can now play 'Minecraft' on Windows Phone too, באתר engadget
  80. ^ Microsoft-owned Minecraft no longer supported on Microsoft-owned Windows Phone/Mobile, באתר arsTECHNICA
  81. ^ The Better Together Update Is Coming To Minecraft — Here’s Everything It Does, באתר the escapist
  82. ^ Xbox 360 World Premiers Biggest Blockbuster Games and Entertainment, באתר MinecraftServer
  83. ^ Announcing ‘Arcade Next’, באתר Major Nelson
  84. ^ Minecraft: Xbox 360 Edition review, הדף המקורי למנויים בלבד
  85. ^ 1 2 Less isn't more in this updated port of Mojang's indie sandbox hit., הדף המקורי נמחק
  86. ^ Minecraft Xbox 360 update 1.8.2 out today, 10am GMT, הדף המקורי נמחק
  87. ^ Minecraft Xbox 360 update 1.8.2 - 4J releases enormous final contents list, הדף המקורי נמחק
  88. ^ Minecraft: Xbox One Edition Announce Trailer, סרטון ברשת החברתית יוטיוב
  89. ^ Minecraft PS4 Edition Release Date Confirmed, באתר IGN
  90. ^ Minecraft: PS Vita Edition Release Date Revealed for North America, באתר IGN
  91. ^ Super Mario Is Coming To The Minecraft: Wii U Edition This Month, הדף המקורי נמחק
  92. ^ Minecraft: Wii U Edition also coming out at retail next month in Japan, הדף המקורי נמחק
  93. ^ Minecraft: Wii U Edition Gets Its European Retail Release on 30th June, באתר nintendolife
  94. ^ Minecraft: Nintendo Switch Version Release Date Announced, באתר IGN
  95. ^ Minecraft For New 3DS Announced, And You Can Download It Now, באתר GameSpot
  96. ^ Finally, PlayStation gets cross-platform Minecraft tomorrow, באתר EuroGamer
  97. ^ Minecraft: Education Edition officially launches, באתר TechCrunch
  98. ^ Minecraft: Education Edition Is Now Available On Chromebooks, באתר GameSpot
  99. ^ Minecraft Chemistry Update Goes Live, באתר The Journal
  100. ^ ‘Minecraft: Education Edition’: Five Fast Facts You Need to Know, באתר heavy
  101. ^ Beta Version of Minecraft: Education Edition Available for Download for Schools and Educators!, באתר education world
  102. ^ Minecraft: Education Edition starts schooling students on November 1, באתר techradar
  103. ^ 1 2 ‘Minecraft: Education Edition’ arrives on iPad in September, באתר engadget
  104. ^ Minecraft: Education Edition Is Now Available On Chromebooks, באתרGameSpot
  105. ^ Minecraft is finally coming to China, but it's not the version you know, באתר techradar
  106. ^ 欢迎回家!《我的世界》中国版PC Java版今日开测, באתר של מיינקראפט בסינית
  107. ^ 《我的世界》手游今日App Store独家首发, באתר של מיינקראפט בסינית
  108. ^ 《我的世界》中国版全平台公测今日开启, באתר של מיינקראפט בסינית
  109. ^ ?How many Minecraft players are there, באתר PCgamesN
  110. ^ "Notch: Minecraft in less than 4k", ברשת החברתית טוויטר
  111. ^ The Friday Game: Minecraft 4k | Features | Edge Online, web.archive.org, ‏2013-04-04, הדף המקורי נמחק The Friday Game: Minecraft 4k
  112. ^ Minecraft: Windows 10 Edition announced; beta begins July 29, באתר Polygon
  113. ^ Announcing: Minecraft: Windows 10 Edition Beta, הדף המקורי נמחק
  114. ^ Minecraft ported to the Raspberry Pi, to be officially released as Minecraft: Pi Edition, באתר TNW
  115. ^ Download Pi Edition now!, הדף המקורי נמחק
  116. ^ Minecraft: Pi Edition is available for download!, הדף המקורי נמחק
  117. ^ Minecraft Classic, המשחק המקוון
  118. ^ Minecraft Classic can now be played in your web browser, באתר Slash Gear
  119. ^ Minecraft Classic Controls, באתר של מיינקראפט
  120. ^ A Lego Minecraft game called 'Brickcraft' was prototyped and greenlit – here's why it never happened, באתר PC Gamer
  121. ^ 'Minecraft' creator cancels Oculus Rift version following Facebook acquisition, באתר TheVerge
  122. ^ Minecraft VR mod shuts down as Microsoft adds official Rift support, באתר arsTECHNICA
  123. ^ Minecraft adds PS VR support this month, באתר של פלייסטיישן
  124. ^ Minecraft Credits, דף מארוכב מהאתר של מיינקראפט
  125. ^ Minecraft's Composer Explains Why the Music Is 'So Weird', באתר vice
  126. ^ Minecraft - Volume Alpha, העמוד האישי של C418 באתר בנדקמפ
  127. ^ All of the Best Video Game Music of 2011, הדף המקורי נמחק
  128. ^ Minecraft - Volume Beta, העמוד האישי של C418 באתר בנדקמפ
  129. ^ How Daniel Rosenfeld wrote Minecraft's music, באתר The Guardian
  130. ^ Minecraft's Nether Update Features Music From Celeste Composer, באתר GameSpot
  131. ^ - THE NETHER UPDATE HAS A DATE!(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר של מיינקראפט
  132. ^ 1 2 3 4 Minecraft Review-The only limit is your imagination., באתר IGN
  133. ^ 1 2 3 4 Minecraft Review, באתר GameSpot
  134. ^ Minecraft (alpha Review), הדף המקורי נמחק
  135. ^ Chockablock: Minecraft Revisited, באתר Rock Paper Shotgun
  136. ^ Mine All Mine, Part One, באתר Penny Arcade
  137. ^ 1 2 Minecraft: Pocket Edition Review, באתר IGN
  138. ^ Minecraft: Pocket Edition review, באתר WIRED
  139. ^ Minecraft Pocket Edition Review: Build Blocky Masterpieces on the Go, באתר PCWorld
  140. ^ Minecraft – Statistics, באתר של מיינקראפט
  141. ^ Minecraft Sales Pass One Million, באתר IGN
  142. ^ Why Minecraft Is So Damn Popular, באתר kotaku
  143. ^ Mine All Mine, Part One, באתר Penny Arcade
  144. ^ Minecraft Draws Over $33 Million In Revenue From 1.8M Paying Customers, באתר gamasutra
  145. ^ Minecraft beta cracks 4 million, באתר GameSpot
  146. ^ Top 15 best selling PC games of all time, באתר SK Gaming
  147. ^ Built to last: the Minecraft model, באתר Independen
  148. ^ Minecraft's console versions have now outsold Minecraft on PC, Mac, באתר Eurogamer
  149. ^ Original Minecraft Reaches 100 Million Registered Users, באתר IGN
  150. ^ How many Minecraft players are there?, באתר PCGamesN
  151. ^ Minecraft Breaks Xbox Live Sales Records, באתר gameinformer
  152. ^ Minecraft for Xbox Live Arcade Sells 1 Million Copies, באתר GiantBomb
  153. ^ Minecraft franchise sales hit 17.5 million, הדף המקורי נמחק
  154. ^ Minecraft: Xbox 360 Edition sales hit 12m, באתר Eurogamer
  155. ^ Watch our Pocket Edition stream. Now with footage!, הדף המקורי נמחק
  156. ^ Minecraft on PS3 breaks 1 million sales in five weeks, באתר Gamasutra
  157. ^ Minecraft On Vita Sells 100,000 Via Downloads In Japan, הדף המקורי נמחק
  158. ^ 国内PS版の『マインクラフト』が50万DLを突破、PS Vita版が牽引し小学生のあいだでブームの兆し, באתר famitsu
  159. ^ Xbox Sales Rising, as Minecraft Continues to Perform Well for Microsoft, באתר GameSpot
  160. ^ 'Minecraft' now has 112 million monthly players, באתר engadget
  161. ^ Minecraft still incredibly popular as sales top 200 million and 126 million play monthly, באתר TheVerge
  162. ^ 50 games to play at work, באתר PC Gamer
  163. ^ 6 December 2010 GG Awards 2010: Best Downloadable Game, באתר PC Gamer
  164. ^ Gamasutra's Best Of 2010: The Top 10 Games Of The Year, באתר Gamasutra
  165. ^ Gamasutra's Best Of 2010: Top 10 Indie Games, באתר Gamasutra
  166. ^ The Games Of Christmas ’10: Day 24, באתר Rock Paper Shotgun
  167. ^ The Games Of Christmas ’10: Day 24, באתר indie DB
  168. ^ Minecraft - PC Gamer UK's Game Of The Year, באתר PC Gamer
  169. ^ 2011 Independent Games Festival Reveals Main Competition Finalists, הדף המקורי נמחק
  170. ^ Minecraft, Amnesia Top Winners At 13th Annual IGF Awards, הדף המקורי נמחק
  171. ^ Game Developers' Choice Online Awards Honor Rift, Minecraft, and Everquest, באתר kotaku
  172. ^ 11th Annual Game Developers Choice Awards, באתר Game Choicea Wards
  173. ^ Minecraft awarded GameCity videogame arts prize, באתר BBC
  174. ^ The Art of Video Games, באתר American Art
  175. ^ Spike Announces VGA Nominees & Honors "Legend Of Zelda" With First Ever Video Game Hall Of Fame Award, הדף המקורי נמחק
  176. ^ "video-game-awards"-winners/ SPIKE TV ANNOUNCES 2011 "VIDEO GAME AWARDS" WINNERS, הדף המקורי נמחק
  177. ^ Video Games Awards Winners & Nominees in 2012, באתר של האקדמיה הבריטית
  178. ^ GJA: Minecraft XBLA awarded Best Downloadable Game, הדף המקורי נמחק
  179. ^ TIGA Games Industry Awards 2012 winners revealed, Dear Esther wins big, באתר דיגיטל ספיי
  180. ^ Bafta Video Game Awards 2013 – nominees announced, באתר The Guardian
  181. ^ Minecraft console takes out TIGA game of the year award, באתר VG
  182. ^ The 15 Best Games Since 2000, Number 6: Minecraft, באתר USG
  183. ^ The 50 Best Video Games of All Time, הדף המקורי נמחק
  184. ^ 2013 Kids’ Choice Award Nominees: KristenStewart & More — Full List, באתר Hollywood Life
  185. ^ 2014 KIDS’ CHOICE AWARDS WINNERS, באתר POP crush
  186. ^ Kids’ Choice Awards 2015: Complete List of Winners!, באתר US Magazine
  187. ^ NICKELODEON ANNOUNCES 2018 KIDS’ CHOICE AWARDS NOMINATIONS, באתר Nick Press
  188. ^ Complete List of Winners for 'Kids' Choice Awards 2020: Celebrate Together', באתר Billboard
  189. ^ Jim Rossignol, ‏50 games to play at work, באתר PC Gamer, ‏5 ביולי 2010
  190. ^ Gamasutra's Best Of 2010: The Top 10 Games Of The Year, באתר Gamasutra‏, 23 בדצמבר 2010
  191. ^ Tim W,‏ Mike Rose, ‏Gamasutra's Best Of 2010: Top 10 Indie Games, באתר Gamasutra‏, 17 בדצמבר 2010
  192. ^ 1 2 3 2010 Indie of the Year Awards, באתר Indie DB
  193. ^ The Games Of Christmas ’10: Day 24, באתר Rock, Paper, Shotgun‏, 24 בדצמבר 2010
  194. ^ Jaz McDougall,‏ Minecraft - PC Gamer UK's Game Of The Year, באתר PC Gamer‏, 31 בדצמבר 2010
  195. ^ 1 2 Minecraft, Amnesia Top Winners At 13th Annual IGF Awards, באתר Independent Games Festival(הקישור אינו פעיל, 9.8.2020)
  196. ^ 1 2 Simon Carless, ‏2011 Independent Games Festival Reveals Main Competition Finalists(הקישור אינו פעיל, 13.2.2022), באתר IndieGames, ‏3 בינואר 2011
  197. ^ Leo Kelion, ‏Minecraft awarded GameCity videogame arts prize, באתר BBC, ‏29 באוקטובר 2011
  198. ^ "video-game-awards"-winners/ Spike Tv Announces 2011 "video Game Awards" Winners, באתר SPIKE, ‏10 בדצמבר 2011
  199. ^ Spike Announces VGA Nominees & Honors "Legend Of Zelda" With First Ever Video Game Hall Of Fame Award, באתר SPIKE, ‏16 בנובמבר 2011
  200. ^ 1 2 Video Games Awards Winners & Nominees in 2012, באתר האקדמיה הבריטית לאומנויות הקולנוע והטלוויזיה, 15 בפברואר 2012
  201. ^ Andy Robinson,‏ GJA: Minecraft XBLA awarded Best Downloadable Game, באתר Computer and Video Games‏, 26 באוקטובר 2012
  202. ^ Liam Martin, ‏TIGA Games Industry Awards 2012 winners revealed, Dear Esther wins big, באתר דיגיטל ספיי, ‏2 בנובמבר 2012
  203. ^ The 50 best video games of the 21st century, באתר The Guardian
  204. ^ Why Minecraft is the most important game of the decade, באתר Polygon
  205. ^ The Best — And Most Important — Video Games Of The Decade, באתר Forbes
  206. ^ Minecraft inducted into the World Video Game Hall of Fame, באתר PC Gamer
  207. ^ Minecraft Draws Over $33 Million In Revenue From 1.8M Paying Customers, באתר GamaSutra
  208. ^ Design success means knowing what to do with feedback, באתר GamaSutra
  209. ^ Minecraft: How Social Media Spawned a Gaming Sensation, באתר Mashable
  210. ^ https://www.gamespot.com/articles/mining-data-from-minecraft/1100-6331569/, באתר GameSpot
  211. ^ 1 2 3 Inside the geeky, revolutionary world of "Minecraft", הדף המקורי נמחק
  212. ^ Minecraft hits $80M in sales with over 5M paid downloads, באתר VG
  213. ^ 1 2 Real Reason Minecraft Is Popular Again, ברשת החברתית יוטיוב
  214. ^ Super Smash Bros. Ultimate add Minecraft characters to a warrior team, באתר IGN
  215. ^ Deadmau5 References Minecraft in New Show, באתר IGN
  216. ^ Lady Gaga - G.U.Y. (An ARTPOP Film), ברשת החברתית יוטיוב
  217. ^ Simcraft: What If The Simpsons Did Minecraft?, באתר TIME
  218. ^ Minecraft: The Story of Mojang, באתר 2 Player Productions(הקישור אינו פעיל, 9.8.2020)
  219. ^ Anita Busch, ‏Video Game Sensation ‘Minecraft’ Coming To The Big Screen As Warner Bros Acquires Rights; ‘Lego’s’ Roy Lee And Jill Messick Producing, באתר Deadline, ‏27 בפברואר 2014
  220. ^ Rotten Tomatoes, The live-action #Minecraft movie has received an official release date of March 4, 2022., Twitter, ‏17 באפריל 2019
  221. ^ Want to learn computer-aided design (CAD)? Play Minecraft, באתר WIRED
  222. ^ Minecraft UN Block By Block project to help young people redesign their neighbourhoods, באתר PC Gamer
  223. ^ 1 2 3 4 How I use Minecraft to help kids with autism, באתר TED
  224. ^ This "Minecraft" Community Is Saving The Lives Of Children With Autism, באתר BuzzFeedNews
  225. ^ 1 2 Geodatastyrelsen giver de unge hele Danmark i 3D, הדף המקורי נמחק
  226. ^ 1 2 Reporters Without Borders builds censorship-free zone in Minecraft, באתר gamesindustry
  227. ^ 1 2 Minecraft ‘loophole’ library of banned journalism, באתר BBC
  228. ^ The channel of a Dream, ברשת החברתית יוטיוב
  229. ^ Meet Dream, the mysterious Minecraft YouTuber who's one of the fastest-growing creators on the platform, באתר Insider
  230. ^ Minecraft In Education: How Video Games Are Teaching Kids, באתר GameSpot
  231. ^ Minecraft In Education: How How MinecraftEdu Teaches Students Through Virtual World-Building, באתר TIME
  232. ^ Minecraft In Education: How How teachers are using Minecraft in the classroom, באתר PC Gamer
  233. ^ MinecraftEdu Teaches Students Through Virtual World-Building, באתר TIME
  234. ^ MinecraftEdu How teachers are using Minecraft in the classroom, באתר PC Gamer
  235. ^ GOSH looks to DRIVE healthcare technology forward, באתר digitalhealth
  236. ^ Man Builds Computer Inside Computer Game, באתר kotaku
  237. ^ Man Builds Working Hard Drive Inside Minecraft, באתר WIRED
  238. ^ Working 8-bit CPU in Minecraft, באתר boingboing
  239. ^ YouTuber Builds Working Atari Emulator In Minecraft, באתר kotaku
  240. ^ Atari 2600 emulator in Minecraft helps tie a world record — at 1 frame per second, באתר Polygon
  241. ^ Player recreates working Pokémon on virtual Game Boy Advance in Minecraft, באתר Polygon
  242. ^ Well Whaddaya Know: MineCon Is Sold Out, באתר kotaku
  243. ^ Tickets for Minecraft Convention, MineCon, Now On Sale, באתר gamespy