משתמש:Ilana thangzom/סוף שבוע בכפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוף שבוע בכפר הוא שיר עברי אשר נכתב והולחן על ידי מאיר אריאלי ובוצע על ידי הזמר דורי בן זאב.

הוא יצא בשנת 1991 בתקליטו החמישי של דורי בן זאב, חניה פרטית, לצד, "שיר הבלבול", ו"לאה גנוב", היה "סוף שבוע בכפר" אחד השירים המצליחים בתקליט זה. השיר זכה להצלחה רבה, כך שהוא הוא מושמע לאורך כל השנים מאז 1991. יתכן כי זהו שירו המושמע ביותר של דורי בן זאב. [1]

רקע לשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא מן הנמנע כי פסיכולוגים יראו קשר בין מצבו של מאיר אריאל באותה התקופה שנע בין העיר לקיבוץ לבין השיר עצמו. עיסוקיו של מאיר אריאל פעלו כל השנים בין תל אביב לקיבוץ משמרות. שנמצא כשעה נסיעה מתל אביב. הוא ניסה לחיות בקיבוץ תוך כדי שהוא מחובר חברתית לתל אביב, שם ניהל את רוב עיסוקיו.

בשנת 85 החליטה המשפחה לצאת לחופשה שארכה שנתיים בעיר הלבנה ובסופה החליטה לעזוב את הקיבוץ ולבסס את מחייתם בעיר. אף על פי שעזבו את הקיבוץ, הם עדיין הרבו לבקר את הקיבוץ.

השיר נכתב באחד בין השנים 89 או 90.

הבית הראשון קורה ב"כפר", לפי דבריה של תרצה אריאל, אשתו של מאיר(בשיחה עם עפר גביש), מדובר בזכרון יעקב הסמוך לקיבוץ משמרות, דורי בן זאב מאוד אהב את קישור זה "באמת בשיר מופיע הר, ובמשמרות הרי אין הרים. זה מסתדר לי עם זכרון".

לאחר מכן, בבית השני הוא נמצא בבר נורמטיבי בתל אביב.[2]

תוכן השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הראשון ניתן לראות כי הוא מבקר בכפר בעקבות מסיבת אירוסין, הוא מתאר את הנערה "בשמלה פרחונית ופרפר היית מתבדרת".

בבית השני והשלישי מתקיים בינו לבין נערה אינטראקציה מינית. לפי המשפטים "עת הייתי שיכור-על שפתייך " "וכולם שואלים: מה קרה לנו שנינו אי מתגלגלים". לאחר מכן, בבית הרביעי הוא חוזר לתל אביב, כתוצאה מכך גם האטמוספרה בשיר משתנה בהתאם.

כאשר חזר חזרה לעיר הגדולה הוא שואל ותוהה "היכן את מסתתרת" והוא "לוגם ולוגם שעורה ושיפון כל הלילה" (שעורה=בירה, שיפון=וויסקי). ניתן להבין כי הוא הרגיש כמיהה עזה לנערה שהיה לו איתה את רומן הקיץ.[3] [4]

הגרסא המוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורי בן זאב

בכל ביצועי השיר מופיע לצד דורי בן זאב, נגן אקורדיון.  דורי אמר:"הוא שר לי את השיר לתוך הטייפ... והיה לי כבר בראש שהשיר הזה הוא שיר של אקורדיון".

ברוב המקרים האקורדיוניסט הוא משה לוי אשר ליווה את מאיר אריאל פעמים רבות. על הכינור מנגן אדם מדר, גם הוא ליווה את מאיר אריאל לאורך השנים, לדוגמא ב"מסע הבחירות" הידוע שלו.[5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עפר גביש-אירועי זמר, סוף שבוע בכפר, סיפורי שיר, באתר עפר גביש - אירועי זמר
  2. ^ עפר גביש-אירועי זמר, סוף שבוע בכפר, סיפורי שיר, באתר עפר גביש - אירועי זמר
  3. ^ עפר גביש-אירועי זמר, סוף שבוע בכפר, סיפורי שיר, באתר עפר גביש - אירועי זמר
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר www.israelhayom.co.il
  5. ^ עפר גביש-אירועי זמר, סוף שבוע בכפר, סיפורי שיר, באתר עפר גביש - אירועי זמר