משתמש:Joystick/טיוטה/המרכז היהודי באושווינצ'ים

Joystick/טיוטה/המרכז היהודי באושווינצ'ים
Centrum Żydowskie w Oświęcimiu
המרכז היהודי באושווינצ'ים
המרכז היהודי באושווינצ'ים
מידע כללי
סוג מוזיאון
כתובת יאן סקרבק 5, אושוויניצ'ים (Plac ks. Skarbka 5, 32-600 Oświęcim)
מיקום אושוויינצ'ים, פולין
מנהל תומאש קונצ'ביץ (Tomasz Kuncewicz)
הקמה ובנייה
תאריך פתיחה רשמי 1995
קואורדינטות 50°02′24″N 19°13′14″E / 50.0400467°N 19.2205016°E / 50.0400467; 19.2205016
https://ajcf.pl/he

המרכז היהודי באושווינצ'יםפולנית: Centrum Żydowskie w Oświęcimiu) הוא ארגון לא-ממשלתי, שמשימתו היא לשמר את זיכרון הקהילה היהודי של העיר אושווינצ'ים, ולחנך על הסכנות של האנטישמיות, גזענות, דעות קדומות וחוסר סובלנות.

המרכז היהודי מפעיל את המוזיאון היהודי באושווינצ'ים, המראה את ההיסטוריה של הקהילה היהודית המקומית. המרכז דואג לשימורו ותפעולו של בית הכנסת היחיד שנותר בעיר, בית הכנסת "חברת לומדי משניות". בנוסף, המרכז היהודי משמר את ביתו של התושב היהודי האחרון של אושווינצ'ים, שמשון קלוגר[1], אשר מכיל כעת את מבנה קפה ברגסון, המרכז בתוכו תערוכות וחללי חינוך שונים.[2]

בית העלמין היהודי באושווינצ'ים, הנמצא בבעלותה של הקהילה היהודית ביילסקו-ביאלה, מתופעל גם הוא ידי המרכז היהודי באושווינצ'ים, אשר מאפשר ביקורים במקום בתיאום מראש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995, הוקמה בניו-יורק הקרן של המרכז היהודי באושווינצ'ים, במטרה ליצור מרכז לתרבות יהודית ולחינוך באושווינצ'ים. שנה לאחר מכן, הוקמה קרן מקבילה בשם Fundacja Edukacyjne Centrum Żydowskie in Oświęcim, במטרה למלא את המשימה הזאת. בספטמבר 2000, המרכז היהודי נפתח באופן רשמי. החל מספטמבר 2006, המוזיאון מקושר למוזיאון למורשת יהודית בניו-יורק.

פעילויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני השואה, אושווינצ'ים הייתה עיירה שוקקת עם רוב יהודי. בעיירה היו בתי-כנסת, מוסדות לימוד, מועדונים, בתי ספר, חנויות ועסקים אחרים. יהודים גרו בעיירה במשך מאות שנים, והיו פעילים בכל תחומי החיים. כיום, נותרו רק שרידים מועטים לחיים היהודיים האלה. המרכז היהודי באושווינצ'ים נושא במשימה להפוך את השרידים האלה זמינים למבקרים, אשר יכולים לנצל את האפשרות לסיור מודרך במוזיאון, ובעיר עצמה.

בנוסף, המוזיאון מציע סדנאות חינוכיות על יהדות, ההיסטוריה היהודית של אושווינצ'ים, ובאופן כללי על זכויות אדם. סדנאות אלה, מועברות לבתי ספר מפולין ומחוצה לה. המוזיאון מכין לתלמידים, מורים ולאנשי שירות במדים, תוכניות לימוד מיוחדות על ההיסטוריה של השואה, על דעות קדומות ועל אלימות המבוססת על שנאה.

המוזיאון היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון היהודי ממוקם בבניין הצמוד לבית הכנסת. בניין זה היה בעבר בבעלות משפחות קורנרייך ודטנר. התערוכה הקבועה במוזיאון נקראת "אושפיצין, ההיסטוריה היהודית של אושווינצ'ים". תערוכה זאת מציגה את ארבע-מאות שנות ההיסטוריה היהודית בעיר באמצעות תמונות, מסמכי ארכיון, תצוגות היסטוריות ומולטימדיה. בכלל זה, ראיונות שנערכו עם תושביה היהודים לשעבר של אושווינצ'ים.

פריטים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חפצים מבית הכנסת הגדול של אושווינצ'ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון היהודי מציג פריטים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות שבוצעו בשנים 2004-2005 במקום שבו עמד בית הכנסת הגדול של אושווינצ'ים. העבודות בוצעו על ידי ארכיאולוגים מאוניברסיטת ניקולאוס קופרניקוס מהעיר טורון, בפיקוחה של ד"ר מלגוז'טה גרופה. בחפירות התגלו יותר מארבע-מאות פריטים שונים מבית הכנסת הגדול. הפריטים הללו שופצו והתווספו לאוסף של המוזיאון היהודי.

נר התמיד של בית הכנסת נמצא גם הוא בעבודות הארכיאולוגיות, יחד עם פריטים אחרים של בית הכנסת שעמד ברחוב ברק יוסלביץ'. בדרך כלל, נר התמיד תלוי מעל או ליד ארון הקודש, שעמד בקיר המערבי של בית הכנסת. הנר היה דלוק באופן תמידי, בין אם בית הכנסת היה פתוח או סגור. מסורת זאת של הדלקת נר התמיד מיועדת להזכיר את המנורה העתיקה של בית המקדש בירושלים, שהייתה דולקת תמיד.

רישום הניצולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רישום תושביה היהודים של אושווינצ'ים בוצע על ידי הקהילה היהודית המקומית, שהוקמה מחדש באפריל 1945. הרישום מכיל שמות של כמה מאות יהודים ששרדו את השואה וחזרו לאשווינצ'ים. [8] רוב האנשים, ששמותיהם נכללים ברישום, חזרו לאושווינצ'ים רק לתקופה קצרה. רישום זה מכיל גם את תושביה היהודים של אושווינצ'ים שגרו בה טרם המלחמה, וגם ניצולים מאזורים אחרים. הרישום נערך על ידי מאוריציו בודנר, נשיא הקהילה היהודית.

איקונוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות ומסמכים של הקהילה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסף המוזיאון כולל גם תצלומים של תושביה היהודים והפולנים של אושווינצ'ים טרם המלחמה. בנוסף, מוצגים מסמכים שנכתבו על ידי חברי הקהילה היהודית, תעודות, אישורים ומסמכי ארכיון אחרים המתעדים את חיי הקהילה היהודית טרם המלחמה. לפני שאושוויץ', או אושווינצ'ים הפכו לסמלים של השואה, אושווינצ'ים הייתה עיירה פולנית טיפוסית, שיהודים קבעו בה את ביתם החל מתחילת המאה ה-16. בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה, רוב האוכלוסייה (כשישים אחוזים) הייתה יהודית. הקהילה היהודית תרמה רבות לתרבות המקומית. עם סיומה של מלחמת העולם השנייה, ניצולים בודדים שרדו את המלחמה וחזרו לעיר. על כן, מטרת האוסף של המוזיאון היהודי הוא לחבר את הקהל בעת המודרנית לסיפורי הקהילה היהודית של טרם מלחמת העולם השנייה, באמצעות תמונות, מסמכים ועדויות מוקלטות של שורדים.

בית הכנסת "חברת לומדי משניות" הוא בית התפילה היחיד ששרד באושווינצ'ים עד לימינו, מתוך כעשרים בתי תפילה שהיו בעיירה טרם המלחמה. בניית בית הכנסת החלה בסביבות שנת 1913, והוא פעל עד לשנת 1939. בזמן מלחמת העולם השנייה, הכובשים הנאציים הרסו את פנים בית הכנסת, והשתמשו בו לאיחסון תחמושת. לאחר המלחמה, קבוצה קטנה של שורדי שואה השתמשו בבית הכנסת פעם נוספת. בתקופת הרפובליקה העממית הפולנית, הבניין ננטש והפך למחסן שטיחים. התושב היהודי האחרון של אושווינצ'ים, שמעון קלוגר, עשה מאמצים גדולים לשמר את בניין בית הכנסת. בשנת 2000, בית הכנסת נפתח מחדש לאחר שיפוץ נרחב. כיום, אין רב או קהילה יהודית מקומית לבית הכנסת באושווינצ'ים, אך עם זאת זה מקום התפילה היהודי היחיד בקרבת מחנה ההשמדה אושוויץ'. בית הכנסת משמש כמקום לתפילה, התבוננות פנימית וזיכרון.

בית הכנסת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאחורי בית הכנסת של אושווינצ'ים, עומד בניין בן כמאה שנים. מדובר בבניין שבו גרה משפחת קלוגר טרם המלחמה. רק שלושה ילדים מהמשפחה שרדו את השואה, ובכללם שמשון קלוגר (1925-2000). החל משנת 1961 ועד למותו, שמעון גר בבית משפחתו באושווינצ'ים. [9] לאחר מותו, הבניין נתרם למרכז היהודי באושווינצ'ים. בשנת 2013 בוצע שיפוץ נרחב מאוד כדי לשמר את הבניין, והוא משמש כיום כמרכז המכיל את קפה ברגסון, כמו גם תערוכות חינוכיות נוספות. דלת הכניסה המקורית, וכך גם שרידי המזוזה שומרו, יחד עם אלמנטים היסטוריים אחרים של הבניין. במסגרת קפה ברגסון, מאורגנים אירועים חינוכיים ותרבותיים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Joystick.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Joystick.