משתמש:M1xture/ארמון חאני שקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארמון חאני שקי
אתר מורשת עולמית
מבט מבחוץ על ארמון בית הקיץ
מבט מבחוץ על ארמון בית הקיץ
מדינה אזרבייג'ןאזרבייג'ן אזרבייג'ן
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2019, לפי קריטריונים 2, 5
הערות ארמון בית הקיץ הוא השריד היחיד שנותר מקומפלקס הארמונות.

ארמון חאני שקיאזרית: Şəki xanlarının sarayı) שימש כמקו מגורים ולינה בעונת הקיץ לחאנים של העיר שקי באזרבייג'ן. הארמון נבנה בשנת 1797 על ידי מוחמד חסן חאן.

האתר הוצע כאתר מורשת עולמית של אונסקו בשנת 1998 על ידי גולנארה ממנדרובה, נשיא הוועדה הבינלאומית למונומנטים ולאתרים באזרבייג'ן.[1] ב7 ביולי, 2019 המקום נרשם באופן רשמי כאתר מורשת עולמית של אונסקו.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנים חדר ההתייעצויות של החאנים

בשנת 1968 חלקו ההיסטורי של יוחרי-בש המשמש כמרכז ההיסטורי של העיר שקי וממוקם בארמון הוכרז כשמורה היסטורית ואדריכלית לאומית.

רק בית הקיץ בעל שתי הקומות שרד עד היום מבין מספר המבנים שהיו במבצר השקי בעבר ושמשו כארמון. על אף שהמבנה שופץ פעמים רבות מאז בנייתו, לעבודה הרבה לא הייתה השפעה על מראהו של הארמון והוא נשאר כפי שהיה בעת בנייתו. לאחר שחאנות שקי הצטרפה לאימפריה הרוסית האחריות על המבנה עברה לשלטונות המקומיים והוא שופץ פעמים רבות. שימור האתר הוצא לפועל על ידי נכדו של חוסיין חאן מושטאג, קארים פאטה בין השנים 1848 ו1851.[3]

כיום, יחד עם הבריכה ועצי הדולב, בית הקיץ הוא השריד היחיד שנותר ממבצר השקי וקומפלקס המבנים המלכותיים שהיו בו בעבר, ביניהם בית חורף ששימש מגורים לתקופת החורף ומקומות מגורים למשפחות החאנים ולמשרתים. המבנה מאופיין על ידי אריחי קיר מקושטים, ומספר חלונות ויטראז'. [4]

הקירות הפנימיים מכוסים בציורי קיר שנצבעו בהשראת טכניקת הפרסקו האיטלקית בזמנים שונים במהלך המאה ה-18. רבים מציורי הפרסקו מציגים אגרטלי פרחים וחלקם זירות ציד וזירות קרב, חלק מציורי הפרסקו כוללים חתימות של אמנים כמו עלי קולי, קורבאן קולי, עבאס קולי ואוסטה גמבאר ששימשו ככל הנראה כחלק מאדריכלי המבנה.

שימור המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין השנים 1955 ו1965 עבודות שימור בוצעו תחת פיקוחו של נייאזי רזאב. שני אדרכלים כשרוניים בשם קאמל ממדבקוב וניקולאי אוטסין לקחו חלק בלקיחת המדידות ושימור ציורי הקיר. מרכז הפיקוד על עבודות השימור הוקם באולם הטקסים בקומה השנייה של המבנה כשהאדריכלים אוכסנו בחדרים הרבים שמפוזרים לאורך המסדרון.

הציורים שצוירו על ידי ממדבקוב ואוטסין שמשו בסיס לעבודות השימור של המבנה כולו. עבודת השימור בהסתמך על הציורים הופקדה בידי האמנים פ. חג'יב וא. ראסולוב.

עבודות השימור האחרונות לקחו חלק בין השנים 2002 ו2004 בידי צוות שימור גרמני וממונו על ידי הבנק העולמי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Sheki, the Khan's Palace". 2001. אורכב מ-המקור ב-2012-05-15.
  2. ^ "Six cultural sites added to UNESCO's World Heritage List". UNESCO. 7 ביולי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Шәки Ханларынын Сарајы / Под ред. Дж. Кулиева (Т. 10. ed.). Азербайджанская советская энциклопедия: Главная редакция Азербайджанской советской энциклопедии. 1987. pp. 502–503.
  4. ^ David C. King. Azerbaijan, Marshall Cavendish, 2006, p. 99