משתמש:Omerkline/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

__LEAD_SECTION__[עריכת קוד מקור | עריכה]

Omerkline/טיוטה
גאוגרפיה
שטח יבשתי[1] תבנית:נתוני מדינות/טיוטה קמ"ר[2] ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
דמוגרפיה
אוכלוסייה[3]
(תבנית:נתוני מדינות/טיוטה)
תבנית:נתוני מדינות/טיוטה נפש[2][4] ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
צפיפות תבנית:נתוני מדינות/טיוטה נפש לקמ"ר ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
כלכלה
תמ"ג[5] (תבנית:נתוני מדינות/טיוטה) תבנית:נתוני מדינות/טיוטה מיליון $ ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
תמ"ג לנפש תבנית:נתוני מדינות/טיוטה$ ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
מדד הפיתוח האנושי[6]
(2022)
תבנית:נתוני מדינות/טיוטה ([[מדינות לפי אוכלוסייה, שטח, צפיפות, תמ"ג ופיתוח אנושי|תבנית:נתוני מדינות/טיוטה בעולם]])
  1. ^ דירוג שטח יבשתי - מתוך אתר Worldometer, כפי שפורסם ב-28 במאי 2021
  2. ^ 1 2 תבנית:נתוני מדינות/טיוטה
  3. ^ דירוג אוכלוסייה - מתוך אתר Worldometer
  4. ^ תבנית:נתוני מדינות/טיוטה
  5. ^ דירוג תמ"ג - מתוך אתר הבנק העולמי, כפי שפורסם ב-1 ביולי 2023
  6. ^ מדד הפיתוח האנושי לשנת 2022 בדו"ח שפורסם ב-2024 על ידי אתר מינהל הפיתוח (UNDP) של האומות המאוחדות

מזרח טורקיסטן תבנית:Lang-ug : شەرقىي تۈركىستان , romanized : שרקי טורקיסטן ; תבנית:Lang-zh : 东突厥斯坦; איות גם מזרח טורקיסטן ; נקרא גם אויגוריסטן ) הוא אזור גיאוגרפי והיסטורי המוגדר בצורה רופפת במחוזות המערביים של הרפובליקה העממית של סין, שמשמעותו משתנה לפי הקשר ושימוש.המונח נטבע במאה ה-19 על ידי טורקולוגים רוסים, כולל ניקיטה ביצ'ורין, שהתכוון שהשם יחליף את המונח המערבי הנפוץ לאזור, טורקסטאן הסינית, שהתייחס לאגן טארים בחלק הדרום-מערבי של שינג'יאנג בתקופת שושלת צ'ינג . הטופוניום הפרסי מימי הביניים " טורקסטאן " ונגזרותיו שימשו את האוכלוסייה המקומית כבר במאה ה-7. כתבי יד היסטוריים, המתוארכים למאה ה-7 וה-9, שנמצאו באזורי טורפאן וחוטן מראים שהשם טורקסטאן שימש לתיאור האזור. הפתיחה של היצירה הספרותית מהמאה ה-11 Kutadgu Bilig מאת המדינאי קארה-חאניד, יוסף ח'אס חג'יב, מתארת גם את האזור בתור טורקסטאן . החל מהמאה ה-17 אלתישר שפירושו "שש ערים" באויגורי הפך לשם האויגורי של אגן טארים, האויגורים קראו גם לאגן הטארים " יתטישר ", שפירושו "שבע ערים", ואפילו "סקיזשאהר" שפירושו "שמונה ערים" באויגורי. שושלות סיניות משושלת האן ועד שושלת טאנג קראו לאזור חופף " האזורים המערביים ". החלקים של אזור זה שנכבשו על ידי שושלת מנצ'ו צ'ינג כונו "שינג'יאנג" מהמאה ה-18 ואילך.

החל מהמאה ה-20, הבדלנים האויגורים ותומכיהם השתמשו במזרח טורקסטאן ככינוי לכל שינג'יאנג (אגן טארים ודזונגריה ) או למדינה עצמאית עתידית באזור האוטונומי שינג'יאנג האויגורי של היום. הם דוחים את השם שינג'יאנג (שפירושו "גבול חדש" בסינית) בגלל נקודת המבט הסינית המשתקפת בשם, ומעדיפים את מזרח טורקסטאן כדי להדגיש את הקשר לקבוצות טורקיות אחרות, מערביות.

הרפובליקה המזרחית הראשונה של טורקסטאן התקיימה מ-12 בנובמבר 1933 עד 16 באפריל 1934, והרפובליקה המזרחית השנייה התקיימה בין ה-12 בנובמבר 1944 ל-22 בדצמבר 1949. מזרח טורקסטאן היא חברה מייסדת של ארגון האומות והעמים הבלתי מיוצגות (UNPO), שהוקמה ב-1991, שם היא מיוצגת על ידי הקונגרס האויגורי העולמי . בספטמבר 2004 הוקמה ממשלת טורקיסטן המזרחית הגולה בוושינגטון הבירה