משתמש:Oren100/המוזיאון הימי הלאומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוזיאון הימי הלאומי
מבנה המוזיאון
מידע כללי
סוג מוזיאון להיסטוריה ימית
כתובת שד' אלנבי 198, חיפה
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1972
אתר המוזיאון

המוזיאון הימי הלאומי של מדינת ישראל ממוקם ברחוב אלנבי, בעיר חיפה, בנקודת המפגש בין הר הכרמל לים התיכון, לרגלי סטלה מאריס, ובקרבת מוזיאון ההעפלה וחיל הים, מערת אליהו ורכבל חיפה. המוזיאון הוא חלק ממוזיאוני חיפה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון הוקם בשנת 1953 בבית יורדי הים ברחוב הנמל שבחיפה, והוא מבוסס על אוספו הפרטי של אריה בן־אלי, מייסדו ומנהלו הראשון של המוזיאון.

בשנת 1972 עבר המוזיאון למשכנו הנוכחי ורחב הידיים ברחוב אלנבי. הקמת הבניין, על קרקע משרד הביטחון, נתאפשרה הודות לתרומתה של קרן מוריסון מלונדון, וכן במימונה של עיריית חיפה ושל ידידים מן הארץ ומחו"ל. המוזיאון הימי הלאומי הוא חלק מחברת מוזיאוני חיפה.

תצוגות המוזיאון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון מוקדש לתולדות הספנות באגן הים התיכון, בים סוף ועל גדות הנילוס ותצוגתו משקפת חמשת אלפים שנות היסטוריה ימית. אוסף המוזיאון הימי הלאומי הוא אחד מאוספי הארכאולוגיה הגדולים בארץ. האוסף מורכב מתת־אוספים שונים המבטאים את הקשר של האדם לים.

כמו כן קיבל אליו המוזיאון, בשנת 1997, את האוסף של מה שהיה (עד 1995) מוזיאון חיפה לאמנות עתיקה; רוב אוסף זה אינו מוצג דרך קבע במוזיאון הימי, כך שלעתים ישנה במוזיאון תצוגה גם מן האוסף הזה, ללא זיקה לים.

במוזיאון מוצגות תצוגות קבע הערוכות על פי סדר התקופות ההיסטוריות ומחולקת למדורים המציינים את הקשר של האדם לים במרוצת הדורות. בין היתר מוצגים: דגמי אניות, ממצאי הארכאולוגיה התת-ימית: כלי חרס, מטבעות וחותמות, וכן אוסף גדול של מפות עתיקות ותחריטים המחולק על פני המדורים השונים.

בנוסף לתצוגות אלו, מוצגות במוזיאון תערוכות מתחלפות מאוספי המוזיאון ותערוכות של אמנים ישראליים ובינלאומיים בנושאי ים. מאז שנת 2004 מוצגת במוזיאון תערוכה בנושא שודדי ים (פיראטים). כמו כן, מוקדש אגף במוזיאון לפסיפסים וממצאים מהחפירות בתל שקמונה.

ספריית המוזיאון הימי הלאומי היא ספריית עיון מדעית מחקרית הכוללת למעלה מ־5,000 ספרים וכמה מאות כתבי עת בנושאים מגוונים.

פעילות חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד הדרכה לקבוצות (בתיאום מראש), מקיים המוזיאון פעילות חינוכית בבתי ספר בחיפה, שכוללת מפגשי הכנה לביקור במוזיאון, וכן סיורים לימודיים בדגשים שונים (אמנות, חיי יום-יום בעת העתיקה וכו').

למבוגרים, מוצעים במוזיאון קורסים בנושא ארכאולוגיה ימית, ובנושא טכניקות קדרוּת (קרמיקה), כולל סיור בתל שקמונה.