משתמש:Talmid3/אליזבת איידנבנץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אליזבת איידנבנץ (בגרמנית Elisabeth Eidenbenz) (ציריך, 12 ביוני 1913), מורה ואחות רחמנייה שוויצרית.

היא ייסדה את בית היולדות של אלנא (הידוע גם כמו La Maternitat d’Elna בקטלנית וגם La Maternité Suisse d'Elne בצרפתית). בין 1936 לבין 1944 היא היצילה לערך שש מאות תינוקות, רובם הילדים של רפובליקנים ספרדים, פליטים יהודים וצוענים שברחו מפלישת הנאצים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית החולים המשוחזרת באלנא

אליזבת איידנבנץ הייתה מורה צעירה משווייץ: היא לימדה בשווייץ ובדנמרק, עד שהחליטה להצטרף אל Asociación de Ayuda a los Niños en Guerra (אגודה לעזור לילדים במלחמה).

אחרי ההתמוטטות של הרפובליקה הספרדית השנייה, הרבה גולים רפובליקנים ברחו לצרפת, במייוחד לרוסיון, שמהווה את המחוז המכונה כ"קטלוניה הצפונית". הרבה מהם מתו בתת-תזונה, במחלות ובייסורים אחרים. הרבה נשים הרות הפסידו את ילדיהן עדיין לא נולדים או גם מתו בלדה. אליזבת היגיעה למדריד ב24 באפריל 1937 כמתנדבת בתוך כיתת עזר, אבל העבירה לדרום צרפת. מרשמת בעבור מצב הנשים והילדים, אליזבת החליטה להפוך אחוזה נטושה בעיר אלנא (Elna) לבית יולדות.

בתחילה, הסתמכה הקבוצה על התרומות מאירופה, אבל אחרי התחלת מלחמת העולם השנייה אלה תרומות הסתיימו, והרבה פליטים היגיעו לאלנא מצרפת וכל אירופה. רוב הפליטים היו נשים יהודיות שברחו מכיבוש הנאציים. לכן, ממשלת צרפת של וישי הכירחה את השבוצה להצטרך אל הצלב האדום ולשמור את פוליסת הנייטרליות. משום כך, בית היולדות של אלנא לא יהיה יכול לגונן על פליטים מדיניים, שברובם היו יהודים. אבל אליזבת איידנבנץ החליטה להסביר את זהותם של הפליטים, כדי לעקוף את החוק ההיא. גסטאפו לחץ על איידנבנץ ועל החברים שלה ופעם אחת אסר אותם.[1]

בתקופה זו בערך 600 ילדים ספרדים ו200 יהודים מאירופה הוצלו בבית היולדות של איידנבנץ. כשהיא הזדקנה ויצאה לגמלאות, הלכה להתגורר באוסטריה, בקרוב לוינה.

מעז 2002 הממשלות של כמה מדינות התחילו להכיר בפעולתה של איידנבנץ. הרבה ספרים על בית החולים שלה פורסמו ובפסחא של 2002 שישים שרידים שהיא עזרה לם התאחדו על מנת לכבד La Senyoreta (הגברת).

חסידי אומות העולם‎ קיבלה

היום היא גרה באוסטריה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]