משתמש:WikiJunkie/האתרים הקדושים ביותר באסלאם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חיג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

החג'אז הוא האזור בחצי האי ערב בו ממוקמות מכה ומדינה. זה המקום שבו מוחמד נולד וגדל. [1]

מכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד הקדוש במכה

מכה נחשבת לעיר הקדושה ביותר לאסלאם משום שנמצא בה האתר הקדוש ביותר לאסלאם - הכעבה ('הקוביה'), אשר נמצא במסגד אל-חראם ('המסגד הקדוש'). רק מוסלמים רשאים להיכנס למתחם בו נמצא הכעבה.

אזור העיר מכה, כולל הר ערפאת הסמוך, והאתרים מינה ומוזדליפה, הנם בעלי חשיבות לכל המוסלמים שלוקחים חלק בחג' ('עלייה לרגל '). החג' הינו אחד מחמשת עמודי התווך של האסלאם, ובשל כך כל מוסלמי בוגר שמסוגל לעשות זאת נדרש לעשות חג' לפחות פעם אחת בחייו. החג' הוא אחד מהכינוסים המוסלמיים השנתיים הגדולים ביותר בעולם - שני רק לאירוע העלייה לרגל למסגד חוסיין בן עלי ומסגד אל-עבאס שנמצאים בכרבלא שבעיראק, אותם פקדו שלושה מיליון אנשים ב-2012.

:מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד הנביא במדינה

העיר מדינה שבערב הסעודית נחשבת לעיר השנייה בקדושתה באסלאם, לאחר מכה. מסגד הנביא ממוקם בעיר מדינה. מדינה שימשה כמקום מגוריו האחרון של הנביא מוחמד, מייסד דת האסלאם, והיא המקום בו נמצא קברו של מוחמד. בנוסף למסגד הנביא במדינה, במדינה נמצא גם מסגד קובא ומסגד אל-קיבלאתין ("שני הקיבלים").

שא'עם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שא'עם (בערבית: شَّـام) הוא אזור היסטורי הכולל בין היתר את הערים ירושלים ודמשק.

ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד אל-אקצא בירושלים הוא האתר השלישי בקדושתו באסלאם. מבנה המסגד היה מקור בית תפילה קטן שהוקם על ידי עומר בן אל-ח'טאב, הח'ליפה השני של ח'ליפות ראשידון. המסגד זוכה להערכה בקרב הקהילה המוסלמית כולה, בעיקר בשל ההיסטוריה שלו כמקום פולחן של איברהים (אברהם), דאווד (דוד), סולימאן (שלמה), איליאס (אליהו) ואיסא (ישו). למסגד יש את הקיבולת להכיל כ-5,000 מתפללים. האמונה הרווחת באסלאם היא שבלילה מסוים בשנת 620 לספירה מוחמד נלקח ממסגד אל-חראם שבמכה, לביקור קצר במסגד אל-אקצא שבירושלים, שם הוא הוביל את התפילה ולאחר מכן נלקח השמיימה. אזכורים למסגד אל-אקצא קיימים בפסוקים הבאים של הקוראן:

  1. פסוק 12 בפרק מספר 5 (סורת אל-מאאידה )
  2. פסוק 1 בפרק מספר 17 (סורת אל-אסראא)
  3. פסוק 51 בפרק מספר 21 (סורת אל-אנביאא')
  4. פסוק 10 בפרק מספר 34 (סורת סבא)

דמשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד אומיה (משמאל) והמינרט של איסא (מימין)

מסגד אומיה בדמשק הוא האתר הרביעי בקדושתו באסלאם. אחד מארבעת העותקים המורשים של ספר הקוראן נמצאים במסגד אומיה. דמשק נחשבת גם קדושה במיוחד לאסלאם השיעי משום שהעיר מכילה מקדשים המנציחים את חוסיין בן עלי ואת האהל אל-בית, אשר נאלץ ללכת לכאן מעיראק לאחר קרב כרבלא. יתר על כן, זהו המקום בו הם היו כלואים במשך 60 ימים. מסגד אומיה הוא גם המקום שבו לפי האמונה המוסלמית איסה (ישו) ישוב לעולם.

חברון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלחרם אלאבראהימי (מערת המכפלה) בחברון

לפי האמונה האסלאמית חברון היה המקום גר במקור איברהים (אברהם). בתחום העיר נמצא אלחרם אלאבראהימי (מערת המכפלה), אתר הקבורה המסורתי של הפטריארכים והמטריארכים המקראיים, וכמו גם מסגד אבראהימי שנבנה על גבי מערת המכפלה לכבוד איברהים (אברהם). המוסלמים מאמינים שמוחמד ביקר בחברון במסגרת מסעו הלילי ממכה לירושלים כאשר הוא עצר ליד אלחאם אלאבראהימי על מנת לחלוק כבוד לאיברהים. במסגד ישנה טביעת רגל אשר לפי האמונה הרווחת נוצרה כנראה על ידי מוחמד.

חצי האי סיני[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד על ראש הר סיני, בחצי האי סיני שבמצרים

חצי האי סיני מזוהה עם הנביאים הארון (אהרון) ומוסא (משה). בפרט, קיימות התייחסויות רבות להר סיני בקוראן, שם הוא מכונה "טור סינא", "טור סינין", ו-"אט-טור", וכמו גם "אל-ג'בל" (המשמעות של כולם הם "ההר"). ואדי טווה אשר ממוקם בסמוך נחשב לאתר קדוש, וחלק ממנו מכונה "אל-בוקאה אל-מובאראקה" ("האתר המבורך").

אוזבקיסטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר בוכרה באוזבקיסטן (המזוהה עם האימאם מוחמד אל-בוח'ארי) נחשבת גם היא לעיר קדושה באסלאם.

אַפריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי אונסק"ו, לעיר הרר שבמזרח אתיופיה, אשר מכילה 82 מסגדים (כולל שלושה מסגדים מהמאה ה-10) ו-102 מקדשים מוסלמים.

קירואן[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסגד הגדול של קירואן בקירואן שבתוניסיה

המסגד החשוב ביותר בקירואן שבתוניסיה הוא המסגד הגדול של קירואן. לפי אחת האמונות הרווחות שבעה עליות לרגל למסגד זה נחשבת כמקבילה לעלייה לרגל אחת למכה. לאחר הקמת המסגד הגדול של קירואן הפכה קירואן למיקום מרכזי ביבשת אפריקה ללימוד של האסלאם והקוראן.

האסלאם הסוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

באסלאם הסוני, כל האתרים שהוזכרו בחדית' הם קדושים למוסלמים הסונים. הכעבה הוא האתר הקדוש ביותר, ולאחריו מסגד הנביא, מסגד אל-אקצא ואתרים נוספים המוזכרים בחדית', וכמו גם מסגד אומיה, ואלחרם אלאבראהימי (מערת המכפלה).

הכעבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכעבה או מסגד אל-חראם אשר במכה שבערב הסעודית, היא המקום הקדוש ביותר לאסלאם.

מסגד הנביא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד הנביא אשר בעיר מדינה שבערב הסעודית מכיל את קברו של הנביא המוסלמי מוחמד.

שני בני הלוויה אבו בכר ועומר בן אל-ח'טאב קבורים בבית הקברות אל-באקי הממוקם מדרום מזרח למסגד הנביא. קברו של חסן בן עלי נמצא גם הוא בבית הקברות אל-באקי

מסגד אל-אקצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המסורת סולימאן (שלמה) היה זה שבנה במקור את המבנה בו נמצא כיום מסגד אל-אקצא.

אתרים בולטים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המסגד האומיי נחשב גם למסגד קדוש למוסלמים, ולפי האמונה המוסלמית איסה (ישו) ישוב לעולם במסגד זה.
  • מסגד אלחרם אלאבראהימי (מערת המכפלה) מכילה את מקום קבורתו של איברהים (אברהם) וחלק ממבני משפחתו.

האסלאם השיעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד האימאם עלי בנג'ף שבעיראק
מקדש האימאם חוסיין בכרבלא שבעיראק

לאחר ארבעת המסגדים שנחשבים על ידי כל המוסלמים כאתרים קדושים, לפי האסלאם השיעי מסגד האימאם עלי בנג'ף שבעיראק נחשב כאתר הקדוש ביותר למוסלמים השיעים בלבד, ולאחר מקדש האימאם חוסיין בכרבלא ולאחריו יש גם את מקדש פאטמה מעצומה בעיר קום שבאיראן.

מסגד האימאם עלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסגד האימאם עלי בנג'ף שבעיראק הוא האתר הקדוש ביותר לפי האסלאם השיעי בעיקר משום שהאימאם עלי היה השיעי הראשון שנקבר במתחם המסגד. באתר מבקרים מדי שנה לפחות 8 מיליון עולים לרגל - מספר אשר לפי ההערכות צפוי לגדול בשנים הבאת לכ-20 מיליון עולים לרגל מדי שנה.

מקדש האימאם חוסיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש האימאם חוסיין בכרבלא שבעיראק הוא האתר השני בקדושתו למוסלמים השיעים. האתר מכיל את קברו של חוסיין בן עלי. המסגד הוקם במקום בו נקבר במקור חוסיין בן עלי, באתר בו הוא נהרג במהלך קרב כרבלא בשנת 680. בסביבות מיליון עולי רגל מבקרים באתר לרגל יום השנה למותו של חוסיין אבן עלי.

מקדש פאטימה מסומה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקדש פאטימה מסומה בקום שבאיראן מכיל את קברה של פאטימה בינת מוסא, אחותו של האימאם השיעי השמיני, עלי אל-רידה. האתר ממוקם בקום שבאיראן ונחשב לאתר השלישי בקדושתו באסלאם השיעי.

האיסלאם הסופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזר גוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מזר גאוס בבגדד, עיראק

מזר גוש בבגדאד שבעיראק הוא האתר הקדוש ביותר לאסלאם הסופי. האתר מוקדש למייסד המסדר הסופי קאדריה, עבדול קאדיר גילאני. המתחם נבנה ליד שער באב אל-שייח' באל-רוספה.

קברו של שאה רוקן-א-עלאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברו של שאה רוקן-א-עלאם במולטאן, פקיסטן

קברו של השאה רוקן-א-עלאם במולטאן נחשב לאתר השלישי בקדושתו באסלאם הסופי. זהו המאוזוליאום של הקדוש הסופי של מולטאן, שייח' רוקן-אוד-דין אבול פתח. זהו אחד המקדשים המרשימים ביותר בעולם. האתר מושך אליו מעל ל-100 אלף עולי רגל במסגרת פסטיבל אורס השנתי אשר מנציח את מותו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:מקומות קדושים למוסלמים]] [[קטגוריה:ציטוט עם תסריט בשפה זרה (ערבית)]]

  1. ^ Hopkins, Daniel J.; 편집부 (2001). Merriam-Webster's Geographical Dictionary. p. 479. ISBN 0-87779-546-0. נבדק ב-2013-03-17.