משתמש:Yairt01/ספר שמואל בראי ביקורת המקרא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חוקרים רבו תהו על קנקנו של ספר שמואל, נציג כאן את מסקנותיו של הפרופסור אלכסנדר רופא כדוגמא למסקנות של חוקר בן זמננו לגבי הספר.

ראשית ניסה רופא להכיל את תורת התעודות על ספר שמואל, לדידו, ניסיון זה נכשל מכמה סיבות-

  1. אחידותה הלשונית הרבה של הספר לא מאפשרת לחלקו לתעודות שונות באופן שהדבר נעשה לתורה.
  2. הנושאים המרכזיים המודגשים על ידי המקורות השונים אינם נדונים בספר שמואל. למשל ריכוז הפולחן שהוא הנושא המרכזי של המקור הדברימי פשוט לא מוזכר בספר שמואל. גם נושאים כמו עבודה זרה, שהם מן המרכזיים של המקור הדברימי בפרט ושל שאר המקורות בכלל לא נדונה בספר שמואל כלל. עם זאת, ניתן לאתר כמה עריכות דברימיות בטקסט, פסוקים בודדים בכל הספר (רופא מצביע עליהם).
  3. אוצר המילים של ספר שמואל (להוציא חריגים ספורים) אינו כולל מילים ממקור פרסי, ארמית, או לשון חכמים, או כל עדות אחרת להתערבות מאוחרת.
  4. משפט המלוכה המופיע בספר מעלה דימיון רב למסמכים כנעניים בני התקופה, ולא, פרסיים למשל.

מכל אלו ועוד מסיק רופא כי זמן כתיבת הספר הוא אחרי האירועים ולפני כתיבת המקור הדברימי (בערך 640 לפנה"ס).

רופא אף ניסה לעמוד על מיקומו הגיאוגרפי של המחבר, הוא הגיע למסקנה כי המחבר יושב בממלכת אפרים (בספר ניכרי היחס החיובי לנביא שמואל (בן שבט אפריים) היחס השלילי לדוד, ההיכרות האינטימית עם משכן שילה ועוד...). משום כך יוצא שהספר נתחבר לפני חורבן שומרון (בערך 733 לפנה"ס) ומשמר נרטיב אפרתי של המאורעות.


מכל אלו ועוד רופא הסיק כי הספר נתחבר מעט לפני חורבן שומרון. רופא מחלק את הספר לשתי חטיבות רעיוניות (ולא לשוניות) עד פרק י"ב , ומי"ב והלאה. לדעתו מגמת הכתוב בי"ב הפרקים הראשונים היא התנגדות למוסד המלוכה, וטקסט זה נתגבש זמן לא רב אחרי עליית המלוכה, ואילו שאר הפרקים בספר (שמגלים בקיאות רבה בפרטי הפרטים של המאורעות) נכתבו זמן לא רב אחרי ימי דוד, שתי המקורות האלו נערכו בשלב מאוחר יותר (סמוך לחורבן שומרון) בידי "המחבר האפרתי".

בכך נמצא רופא מגיע על ידי שיטות מחקר מודרניות למסקנות די דומות לפרשנות המסורתית.
זאת ועוד, רופא מצביע על כך שהטקסט המופיע היום בראשיתו של ספר מלכים היה במקורו חלק מספר שמואל, וכן על נקודות דמיון רבות בין ספר שמואל לספר יהושע, שניהם, לדעתו, יצאו מאותו בית יוצר "המחבר האפרתי".

חריגים בספר שמואל לשיטתו של רופא[עריכת קוד מקור | עריכה]

רופא מציג כמה חריגים בספר שכנראה נוספו על ידי עריכה מאוחרת יותר, החריג הבולט ביותר הוא סיפור דוד וגוליית. על ידי השוואה לתרגום השבעים, ועל ידי ניתוח בלשני של הטקסט, מוכיח רופא כי טקסט זה נכתב בימי הבית השני והוא למעשה ראשיתה של התפישה המשיחית בעם ישראל.

כותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן הכותרת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]