משתמש:Zivoron/יואל וגמיסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

(1837-1919) ראש הקהילה היהודית בוורשה לפני ובזמן מלחמת העולם הראשונה , יזם סוחר מצליח , חסיד מחסידי שושלת גור , וכן חבר המועצה הכללית של פולין ([[Polish [[en:Sejm) . לא הרבה ידוע על רקע של משפחתו. הוא היה פעיל גדולה במספר עמותות דתיות בעיקר, כאשר את חלקן הוא ייסד. חתר להגביר את השפעתו של גור החסידות על יהדות פולין.

לאורך כל חייו, היה יואל, בין חבריה הבולטים של ורשה היהודית בקהילה, אולם היו אלו העשורים האחרונים של חייו בהן פעילותו מטעמה הגיע לשיאה. הוא שימש בתפקידים רבים במינהל הקהילתי של החברה יהודית; בנוסף, הוא היה הנאמן של קרנות שונות עבור היהודים החיים פלסטין. הוא ייסד את האגודה היהודית לחקר של המשנה וניהל קרן שאפשרה לילדים עניים ללמוד בבתי ספר יהודיים. יואל ישב בועדות רבות כי חצה את הקווים הפלגים הדתיים השונים שנועדו לסייע במצבי משבר; אלו כללו את ועדת כולרה של 1892 ובועדה שהוקמה בשנת 1905 כדי לסייע לקורבנות הפוגרומים ברוסיה.

בשנת 1901, עם נציגים בולטים אחרים של האוכלוסייה החסידית של ורשה, ייסד את ארגון עזרא, חברה פילנתרופית מודרנית. בשותפות של יותר מ -2,000 חברים, אשר פעלה רבות כדי להקל על סבלם של יהודי העיר במהלך של מלחמת רוסיה-יפנן (1904-1905) ובשנת [[1905] של המהפכה שלאחר מכן. בשנת 1905, גם הוקמה ביוזמתו (בתוך בית החולים החדש 1902 שנפתח בקהילה) חברת אחים- רחמנים לטיפול בחולים. יואל התערב שוב ושוב לטובת יהודי ורשה בפולין בסנט פטרסבורג . בהסכמת אברהם מרדכי אלתר, מנהיגה של חסידות גור, הוא לקח חלק ביסוד של אגודת ישראל בקטוביץ (אז בפרוסיה במחוז שלזיה) בשנת 1912.

במהלך הכיבוש של גרמניה בפולין במהלך מלחמת העולם הראשונה , הפעיל ווגמיסטר השפעה ניכרת על ענייני היהודים בפולין באמצעות קשרים נרחבים עם נציגים של יהדות גרמניה המזוהים עם הממשל הצבאי. הודות להשפעה זו, הוא היה רשאי להקים בשנת 1916 את הליגה האורתודוקסית, מתוכם יצאה אגודת ישראל אחרי המלחמה. והוא יצג ביחד עם משה פפר וקזימר נתנזון כנציגה של יהדות פולין במועצה הפולנית של המדינה (שהוקמה בנובמבר 1916).


משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליואל נולדו 5 בנים: הירש,

קישורים חיצונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנציקלופדיה של המכון המדעי היהודי לחקר יהדות מערב אירופה

מקורות נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

Gershon C. Bacon, The Politics of Tradition: Agudat Yisrael in Poland, 1916–1939 (Jerusalem, 1996), p. 36;

François Guesnet, “Chasydzki klal-tuer wobec metropolii i nowoczesnosci: Joel Wegmeister z Warszawy, 1837–1919,” in Żydzi Warszawy: Materiały konferencji w 100. rocznicę urodzin Emanuela Ringelbluma, ed. Eleonara Bergman and Olga Zienkiewicz, pp. 41–57 (Warsaw, 2000); Jacob Shatzky, Geshikhte fun yidn in Varshe, vols. 2–3 (New York, 1948–1953).