מתחת לחוג הגדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתחת לחוג הגדי
Under Capricorn
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של הלן סימפסון
בימוי אלפרד היצ'קוק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אלפרד היצ'קוק, סידני ברנסטיין
תסריט ג'יימס ברידי, יוס קרונין
עריכה ברט בייטס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מייקל וילדינג
ג'וזף קוטן
אינגריד ברגמן
מרגרט לייטון
ססיל פארקר
מוזיקה ריצ'רד אדינסל עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ק קארדיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Transatlantic Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 בספטמבר 1949
משך הקרנה 117 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,500,000 דולר
הכנסות 2,668,000 דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מתחת לחוג הגדיאנגלית: Under Capricorn) הוא סרט קולנוע בריטי משנת 1949 בבימויו של אלפרד היצ'קוק עם ג'וזף קוטן, אינגריד ברגמן ומייקל וילדינג בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על מחזה בשם זה מאת ג'וזף קולטון, שמבוסס על הרומן "מתחת לחוג הגדי" מאת הלן סימפסון (אנ') (1937).

העלילה מתרחשת בשנות ה-30 של המאה ה-19 בסידני, ניו סאות' ויילס, אוסטרליה. שם הספר והסרט מתייחסים לעובדה שקו הרוחב חוג הגדי חוצה את אוסטרליה.

זה הסרט השני בצבע של היצ'קוק לאחר "החבל" (1948) והשלישי עם אינגריד ברגמן לאחר "בכבלי השכחה" ו"הנודעת".

היצ'קוק לא אהב את הסרט. אין בו מתח כמו בשאר סרטיו אבל יש בו פרשיית רצח, משרתת מאיימת, גיבורה שמורעלת וניצלת ברגע האחרון ומתח בלתי פוסק בין הדמויות של משולש אהבה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סידני, 1831, המושל החדש של אוסטרליה, סיר ריצ'רד ברק (ססיל פארקר) מתקבל בטקס מרשים להתחלת כהונתו (היצ'קוק מופיע בקהל בהופעת קמע). אתו מגיע גם בן דודו, צ'ארלס אדר (מייקל וילדינג), אדם מכובד מאירלנד, כדי לעשות עסקים ולהתעשר.

צ'ארלס נפגש בבנק עם סאם פלאסקי (ג'וזף קוטן), אסיר משוחרר שהתעשר מעסקי נדל"ן לאחר שחרורו. סאם מציע לו עסקה לרכוש חלקה בכסף שייתן לו ואחר כך למכור לו. צ'ארלס מסכים למרות הסתייגותו של המושל.

סאם מזמין אותו לחווילתו ושם פוגש צ'ארלס את אשתו, הנרייטה (אינגריד ברגמן) אותה הכיר כילד באירלנד כשהייתה חברה של אחותו. הנרייטה כעת היא אלכוהוליסטית ולא מתפקדת בביתה. את הבית מנהלת מילי הקשוחה (מרגרט לייטון) שלא מהססת להלקות את המשרתות שהן למעשה אסירות. מילי רוצה להשתלט על המקום ומספקת להנרייטה משקאות אלכוהוליים בכמויות גדולות.

צ'ארלס מבקש מסאם רשות "לשקם" את הנרייטה. הוא לוקח אותה לטיולים ומגביר את ביטחונה העצמי ומתחיל להתאהב בה. כל זה לא מוצא חן בעיני מילי שעוזבת את הבית אך הנרייטה לא מצליחה להשתלט על ניהול המקום.

לאחר שהם מתנשקים היא מספרת לצ'ארלס שהיחסים בינה לסאם הם הדוקים. סאם היה נער אורווה באירלנד והיא התאהבה בו. הם ברחו לגרנטה גרין (אנ') בסקוטלנד שם היה אפשר להתחתן מתחת לגיל 21 ללא הסכמת ההורים. אחיה הגיע למקום, ירה בהם והחטיא ואז היא ירתה והרגה אותו. סאם נטל את האשמה על עצמו ונדון לגרוש לאוסטרליה ושבע שנות מאסר. היא הגיעה לאוסטרליה וחייתה שבע שנים בעוני עד שהוא השתחרר.

סאם מבחין בקשר בין אשתו לצ'ארלס וזה מעורר את חמתו. כשצ'ארלס לוקח את הנרייטה לנשף בבית המושל ששם אין לו רשות להיכנס בגלל היותו אסיר בעבר, הוא מתפרץ לנשף ללא רשות ומתעמת עם צ'ארלס. בינתיים חוזרת מילי לזמן קצר ומספרת לסאם על הקשר של צ'ארלס והנרייטה. צ'ארלס מחזיר את הנרייטה לביתה וסאם מצווה עליו לעזוב. צ'ארלס עולה על סוסה נתקל בגדר. סאם יורה בסוסה ואחר כך מתעמת עם צ'ארלס ונפלט לו כדור שפוצע את צ'ארלס.

סאם יכול להתלות על כוונת רצח שני. הנרייטה מגיעה לבית החולים בו מאושפז צ'ארלס ומודיעה למושל כי היא זו שירתה באחיה וכי תיאלץ לעמוד למשפט באירלנד.

סאם מודיע למילי כי ימכור את הבית ויסע לאירלנד לעזור לאשתו. היא מחליטה לחסל את הנרייטה, מכניסה גולגולת מצומקת למיטה, גורמת לה להלם נפשי ואז מוהלת את היין בתרופות הרגעה חזקות. הנרייטה מתבוננת בה ומתחילה לצעוק ואז מגיע סאם שמבין מה קורה ומגרש את מילי.

סאם נעצר אך הנרייטה מצליחה לשכנע את צ'ארלס שיעיד לטובתו כי זו הייתה ירייה שלא בכוונה. סאם משוחרר והם נפרדים מצ'ארלס שחוזר לאירלנד.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'וזף קוטן סאם פלאסקי איש עסקים
אינגריד ברגמן הנרייטה פלאסקי אשתו של סאם
מייקל וילדינג צ'ארלס אדר בן דוד של המושל
מרגרט לייטון מילי משרתת ראשית של סאם
ססיל פארקר סר ריצ'רד ברק מושל אוסטרליה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מתחת לחוג הגדי בוויקישיתוף