נאום שתיקת הכבשים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נאום שתיקת הכבשים
אפי בירנבוים
אפי בירנבוים
תאריך 28 בנובמבר 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית
נואם אפי בירנבוים
מקום היכל הספורט מלחה, ירושלים
תמליל להלן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נאום שתיקת הכבשים הוא הכינוי שניתן לנאומו של מאמן הפועל תל אביב אפי בירנבוים בשנת 2004. במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה בסיום משחק, פרס בירנבוים את משנתו באשר לשליטתה המוחלטת של מכבי תל אביב בליגת הכדורסל הישראלית שמתקיים, לדבריו, תוך שתיקת כל הגורמים המעורבים. הנאום עורר סערה בכדורסל הישראלי, והוביל לגל מחאה בשם "דור שלם דורש שוויון". בהשפעת המחאה, בעונה לאחר מכן שונתה, בין היתר, שיטת ליגת הכדורסל מפלייאוף לפיינל פור.

הרקע לנאום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 2004/2005 הייתה ליגת העל באחת מנקודות השפל של כל הזמנים מבחינת עניין ותחרותיות והתאפיינה בחוסר שוויוניות מובהק. מכבי תל אביב הייתה בשיאה בדרך לזכייה שנייה ברציפות ביורוליג וסיימה מדי שנה בזכייה קלילה באליפות. דווקא לאחר עונה שבה עוד הצליחו יחסית הקבוצות הישראליות להתמודד מולה, התמוטטה הפועל תל אביב כלכלית, הפועל ירושלים כשלה בהמשכיות להצלחה האירופית שלה ועירוני נהריה גם היא בנתה את הסגל מחדש. בציבור האוהדים התקבעה ההרגשה שהליגה סגורה מראש ואין כלל טעם בקיומה.[1]

כשבועיים לפני הנאום, במחזור הרביעי של העונה, הובסה הפועל תל אביב בדרבי בתוצאה 74:128.

הנאום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בנובמבר 2004, במחזור השישי של הליגה, ניצחה הפועל תל אביב במלחה את הפועל ירושלים 82:72. בתום המשחק נערכה מסיבת עיתונאים, אשר במהלכה בירנבוים הנסער התעלם מההיבטים המקצועיים של המשחק וניצל את הבמה לטובת נאום על מצב ענף הכדורסל. להלן ציטוטים מרכזיים מהנאום:

אנחנו כבר 40 שנה משקרים את עצמנו. אחרי 40 שנה, אנחנו רוצים שוויון.

אמרתי שאם ננצח את מחזיקת גביע יול"ב, אולי יקשיבו לי. אני אחד הבודדים שהיה בבלומפילד כשעוד היה שם כדורסל. אין סיבה שבחור כמוני יהיה מתוסכל. יש היום מאמנים צעירים יותר טובים ממני, וכשהם יגיעו לגילי גם הם יהיו מתוסכלים. יש בריחה של שחקנים ומאמנים מהארץ ואם הייתה כאן תחרות אנשים היו נשארים. אימנתי מאילת ועד חיפה, ואני יכול להגיד שכל העוסקים בענף מתוסכלים.

לא בא לי שכל אחד שבא לאכול פלאפל או שווארמה יגיד לי שהספורט שלכם משעמם.

אף אחד לא רוצה להגיע ליד אליהו בפיינל-פור מהמקום הרביעי וגם לא מהמקום השני, כי הוא יודע שישחטו לו את הצורה.

לי יש מספיק זמן עד יוני כדי לקבל החלטות, ואם דברים לא יזוזו אז אולי אני אסיים עם הכדורסל, וזה בלי לדבר על זה שמה שאני מרוויח בשנה - שחקן מרוויח בחודש. כולם יודעים באיזה הפרש הפסדנו בדרבי. הם נתנו לנו בעיטה בתחת, כמו לסגנית אלופת איטליה.

חלק מהמאמנים בחרו לאמן קבוצה באירופה כי היו מתוסכלים. אם הליגה הייתה יותר שוויונית והיה סיכוי לאליפות, אז זה אולי היה אחרת. יש לזה פתרונות, כולם יודעים אותם, אבל אף פעם לא הקשיבו לי. אנחנו משחקים בקקה. צריך להפסיק עם שתיקת הכבשים. אם ב-NBA ידעו לעשות את זה, אפשר גם בארץ. כשהבעלים של מכבי רצה את שאקיל, הוא לא היה יכול להביא שום שחקן גדול חוץ ממנו. אפשר לעשות דראפט וגם תקרת תקציב ועוד אלף ואחד דברים. אף אחד לא יכול לרוץ אחרי 12 מיליון דולר. מלאו לי חמישים ואני יכול לדבר, אולי יקשיבו לי. הגיעו מים עד נפש.

תגובות והשלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנאום עורר סערה בכדורסל הישראלי ונושא ההגמוניה הנצחית של מכבי תל אביב עלה לסדר היום.[2] לקראת סוף העונה ביצעה הפועל, בהובלת בירנבוים, אקט מחאה נוסף, כאשר "חגגה" את האליפות מעצם עלייתה לסדרת משחקי גמר הפלייאוף וסיומה כמקום 2 בעונה.[3]

בעקבות הנאום קמה תנועה של אוהדים של קבוצות מכל הליגה בשם "דור שלם דורש שוויון" אשר תחת הכותרת "אפיכה" (על שמו של בירנבוים) דרשה שינויים בליגה ובראשם הצבת תקרת שכר על מנת להחזיר את התחרותיות לליגה, ואף החתימה עצומה עליה חתמו מרבית השחקנים הישראלים בליגה אשר הביעו תמיכה בתקרת שכר. בין השאר הובילה המחאה לכנס לקראת סיום העונה בנושא דרכים לשיפור התחרותיות בליגה.[4][5] המחאה היוותה את אחד הגורמים המרכזיים לשינוי שיטת הליגה בעונת 2005/2006 - מפלייאוף לפיינל פור של ארבע הראשונות. החל משינוי השיטה ועד עונת 2017/2018 הפסידה מכבי תל אביב 6 אליפויות מתוך 13 (לעומת 7 אליפויות מתוך 52 לפני כן).

בירנבוים עצמו סומן בעקבות הנאום כסמל של ה"אנטי-מכביזם".[6] חמש עונות לאחר מכן, בעונת 2008/2009, מונה בירנבוים בהפתעה למאמן מכבי תל אביב וספג על כך ביקורת מהתקשורת שכללה את הכותרת "הכבשים נדמו".[7][8][9] באמצע העונה פוטר בירנבוים ממכבי.

בשנת 2008 בחר אתר ynet בנאום שתיקת הכבשים במקום ה-5 במצעד הנאומים הגדולים של מאמני הכדורסל הישראלי בכל הזמנים.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תקרת שכר, אפילוג, אתר hapoeltblog, פורסם 2 בפברואר 2018
  2. ^ יעל שחרור, בירנבוים: "לא צריך להגיד 'רק אני קובע'", באתר ynet, 22 בספטמבר 2016
  3. ^ אבי מלר, ‏משהו מעודד, באתר גלובס, 23 במאי 2005
  4. ^ אוהדי הכדורסל: "חוסר התחרותיות מייצג ענף גוסס", באתר ynet, 26 בדצמבר 2004
  5. ^ איתי שנקמן, 'דור שלם דורש שוויון' - שחקני מכבי ת"א לא חתמו, באתר ynet, 18 בינואר 2005
  6. ^ שגיא ניר, אפיכה, ערוץ 10, 5 ביוני 2008
  7. ^ אופירה אסייג, יעל מרגלית, עכשיו זה רשמי: בירנבוים מאמן מכבי תל אביב, אתר ספורט 5,
  8. ^ הכבשים נדמו: אפי בירנבוים מונה למאמן מכבי ת"א, באתר הארץ, 5 ביוני 2008
  9. ^ מערכת וואלה! ספורט‏, "אנחנו משחקים בקקה, אנחנו רוצים שוויון", באתר וואלה!‏, 5 ביוני 2008
  10. ^ אהוד כהנים ואיזי עין דור, מצעד הנאומים - דברי המאמנים שעשו לנו את זה, באתר ynet, 30 בספטמבר 2008