נג'מה סדיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נג'מה סדיק
Najma Sadeque
נג'מה סדיק, ישובה מאחורי שולחן עץ ולפני מחשב נייד, מאחוריה מדפי עץ מלאים בקלסרים
לידה 1945
בנגל, הודו הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בינואר 2015 (בגיל 70 בערך)
קראצ'י, פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פקיסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
פעילות בולטת הקמת ארגונים פמיניסטיים:
פורום פעולת נשים (WAF)
שירקאט גאה
ידועה בשל התנגדות לחקלאות תאגידית וגידולים מהונדסים גנטית
מקצוע עיתונאית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נג'מה סדיקאורדו: نجمہ صدیقی) (19438 בינואר 2015, קראצ'י) הייתה עיתונאית, סופרת, פעילת זכויות אדם, פמיניסטית, סביבתנית, וציירת פקיסטנית. היא גם ערכה מחקר בנושאים חברתיים-כלכליים, חיברה ספרים רבים, וכתבה מאמרים. היא ייסדה את שירקאט גאה ב-1975, ארגון נשים שמטרתו להעלות מודעות להפרות זכויות האדם נגד נשים. היא גם הקימה את פורום פעולת נשים (WAF) של פקיסטן.[1][2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדיק נולדה ב-1943 בבנגל, הודו הבריטית, וגדלה במזרח פקיסטן (היום בנגלדש) בסביבה חקלאית אשר השפיעה על חשיבתה בהמשך חייה. היא למדה בבית ספר תיכון בדאקה. לאחר שנישאה, עברה לקראצ'י שם התחילה לעבוד בתור קופירייטרית במשרד פרסום. כאשר הייתה בת 19 היא ערכה את תערוכת הציורים הראשונה שלה בקראצ'י.

סדיק החלה לעבוד כעיתונאית עבור מספר עיתונים, בתחילה בעיתון היומי "Dawn" ולאחר מכן עבד גם ב"The News", "The News International", וב-"The Nation".

בשנת 1975, כשהיא מוטרדת מהיקף הפרות זכויות האדם במדינתה, סדיק, יחד עם שבע נשים אחרות הקימה עמותה בשם שירקאט גאה. היא גם הקימה את פורום פעולת נשים (WAF) בפקיסטן ב-1981, יחד עם חברות מייסדות שביניהן פארידה שהיד והינה ג'ילאני. הן היו מונעות מהחוקים שקבע אז הגנרל זיא אל-חאק, ששלט אז כנשיא פקיסטן במשטר צבאי. הוא ביקש לאסלם את פקיסטן, והעביר בין היתר מגוון חוקים נגד זכויות נשים. היא יסדה את "WE", מגזין שבועי של עיתון "The News", אשר סקר קשת רחבה של נושאים. לאחר שעזבה את העיתון, היא עבדה בתור עיתונאית עצמאית עבור מספר עיתונים, וכתבה על נושאים הקשורים לזכויות האדם, מגדר, והסביבה.[3] אחרי שהיא הפסיקה לעבוד בעיתונים, היא הקדישה את זמנה בעיקר בקידום הפעילות של שירקאט גאה ו-WAF.

סדיק הייתה מתנגדת חריפה לגידול מהונדס גנטית (GMO) וכן של חקלאות תאגידית בינלאומית. היא הייתה אחת מהראשונות לחקור את נושא ההנדסה הגנטית, והיא קיימה פעילות לקידום חקלאות זעירה אורגנית.

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדיק נפטרה עקב אי ספיקת כליות בקראצ'י ב-8 בינואר 2015 בגיל 72. 

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדיק פרסמה ספרים ומאמרים רבים, ביניהם How They Run Pakistan, How They Run the World, How They Kill the World, Financial Terrorism, ו-Ground Realities. מאמרים שלה נכללו גם בכתבי עת וספרים בינלאומיים. בעת מותה, היא עסקה בעריכת תרגום לאנגלית של עבודתה של אמה סיידה פטימה סדיק, על הקוראן. אמה הייתה האישה המוסלמית היחידה מהודו המאוחדת שהחזיקה בשני תוארי דוקטור מבריטניה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Have, Václav l (2007). The View from Prague: The Expectations of World Leaders at the Dawn of the 21st Century. Central European University Press. ISBN 978-963-7326-95-0.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Havel 2007, p. 275.
  2. ^ Hasan, Shazia (9 בינואר 2015). "Rights activist, journalist Najma Sadeque is dead". Dawn. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Veteran journalist Najma Sadeque passes away". The News. 9 בינואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)