ניצנים בעפר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ניצנים בעפר
Blossoms in the Dust
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מרווין לרוי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אירוינג אשר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אניטה לוס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה הארי גרסטאד, ויליאם ליון
שחקנים ראשיים גריר גרסון
וולטר פידג'ן
פליקס בסארט
מוזיקה הרברט סטוטארט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום קרל פרונד
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר, בתי קולנוע לואו עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 ביוני 1941
משך הקרנה 99 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ביוגרפי, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,112,000 דולר
הכנסות 2,658,000 דולר
פרסים פרס אוסקר לארט דיירקטור הטוב ביותר, צבע (סדריק גיבונס, Urie McCleary, אדווין בי ויליס) עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גריר גרסון וולטר פידג'ן ב"ניצנים בעפר"

ניצנים בעפראנגלית: Blossoms in the Dust) הוא סרט ביוגרפי אמריקאי בצבעי טכניקולור משנת 1941, בבימויו של מרווין לרוי, עם גריר גרסון ווולטר פידג'ן בתפקידים הראשיים. התסריט מבוסס באופן חופשי על חייה של עדנה גלדני (אנ') שלחמה למען זכויות ילדים. היא פעלה בעיקר לקידום זכויות ילדים יתומים וילדים מחוץ לנישואים, והצליחה לגרום לביטול התואר "לא חוקי", שהופיע בתעודת הלידה שלהם.

סרט זה הוא שיתוף הפעולה הראשון של הצמד פידג'ון-גרסון, אשר הופיעו יחד בשבעה סרטים נוספים. הסרט היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר:

הסרט זכה בפרס אוסקר לעיצוב ההפקה הטוב ביותר - צבע

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת המאה ה-20, עדנה קיילי (גריר גרסון) ואחותה המאומצת שארלוט (מרשה האנט) מאורסות ומתכוננות לנשף עם שני החתנים המיועדים בביתם במילווקי, מינסוטה. השמחה נפסקת כאשר הוריו של אלן קיטס (ויליאם הנרי) המאורס לשרלוט, מגלים שהיא למעשה "לא חוקית" כי הוריה לא ידועים וכך רשום גם בתעודת הלידה שלה. אלן נכנע לדרישות הוריו אף על פי שהוא אוהב את שרלוט. שרלוט המיואשת עולה לחדרה ויורה בעצמה.

פליקס גלדני עובד בבנק אותו מנהל אביה ומחזר אחריה בדבקות ובהתלהבות עד שהיא נכנעת לו, מבטלת את אירוסיה ושניהם נישאים ועוברים לגור בעיר שרמן בטקסס שם יש לפליקס טחנת קמח מצליחה.

נולד להם בן אך הלידה קשה והרופא ד"ר בקסטר (פליקס בסארט) מבשר להם שלא תוכל ללדת יותר. הבן נהרג בתאונה בגיל צעיר ועדנה נכנסת לדיכאון. פליקס משכנע אותה לפתוח בביתם מעון לילדי אימהות עובדות שמשפר את מצב רוחה. לאחר מספר שנים נאלץ פליקס לסגור את הטחנה בגלל הפסדים והם עוברים לעיר פורט וורת' שם פותחת בית ליתומים ולילדים ללא הורים. המקום מתקיים מתרומות. פליקס חולה ומת ועדנה נשארת לבד. יום אחד באה אליה אישה צעירה ותורמת לה סכום נכבד. בשיחה היא מגלה לה שהיא בת "לא חוקית" ולכן אינה יכולה להתחתן.

עדנה נרתמת לשנות את החוק בטקסס כדי למחוק את המילה "לא חוקי" ("illegitimate") מתעודת הלידה של אלה שנולדו מחוץ לנישואים או שההורים אינם ידועים. היא נתקלת בהתנגדות רבה מהציבור ובעיקר מהנשים החסודות של טקסס אבל היא אינה נרתעת. בדיון הגורלי היא מדברת מיציע הקהל בפרלמנט ואומרת שמי שאינם חוקיים הם ההורים ולא הילדים. לבסוף היא מצליחה לשכנע את חברי הפרלמנט והחוק מתוקן.

עדנה מתקשרת בעיקר לילד נכה ברגלו בשם טוני. היא מתקשה למסור אותו לאימוץ אבל ד"ר בקסטר משכנע אותה שלטובת הילד מוטב שיהיה בתוך משפחה ולא במוסד. היא מחליטה לסגור את המוסד ולחזור למילווקי. שוטר מגיע למוסד ומשאיר שם שני ילדים שמצא משוטטים ברחוב ועדנה מקבלת אותם ומחליטה להישאר.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גריר גרסון עדנה גלדני
וולטר פידג'ן פליקס גלדני
פליקס בסארט ד"ר מקס ברסלר
מרשה האנט שארלוט קייל
ויליאם הנרי אלן קיטס ארוס של שארלוט

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניצנים בעפר בוויקישיתוף