ניתוח ליצירת חזה גברי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ניתוח עליון)
גבר טרנס שעבר ניתוח עליון בחזהו באמצעות חתך כפול

ניתוח ליצירת חזה גבריאנגלית מוכר גם בשם Male chest reconstruction – "שחזור חזה גברי") הוא הליך כירורגי הנועד להפוך את החזה לגברי על ידי הסרת רקמת השד או שינוי הפטמות והעטרות. ניתן לעבור ניתוח ליצירת חזה גברי במקרים של גינקומסטיה (התפתחות חריגה של בלוטות החלב אצל זכרים הגורמת לגדילת החזה) ודיספוריה מגדרית. כחלק מהמעבר המגדרי (Gender transitioning) גברים טרנסים יכולים לבחור בניתוח זה, המוכר בהקשר זה גם כ"ניתוח עליון" (top surgery), משום שהוא נועד להתאים את פלג הגוף העליון.

הסרת רקמת השד בניתוח חזה גברי היא סוג של כריתת שד (מסטקטומיה) הנקראת "כריתת שד תת-עורית" (subcutaneous mastectomy). סוג זה של כריתת שד מסיר רקמות מתוך השד (רקמה תת-עורית), וכן עודפי עור. לאחר מכן, המנתח משרטט קווי מתאר של החזה בצורה גברית, ומשנה את הגודל והמיקום של העטרות והפטמות לפי הצורך.

קהל יעד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועמדים לניתוח מעוניינים בחזה שטוח בעל מראה גברי. בין המועמדים האפשריים נמנים גברים סיסג'נדרים עם גינקומסטיה; גברים טרנסג'נדרים שעוברים שינויים רפואיים וסובלים מדיספוריה ביחס לחזה; וא-בינארים עם שדיים,[1] אשר בדומה לגברים טרנסג'נדרים יכולים לחוות דיספוריה בגלל החזה.[2][3]

גינקומסטיה היא עיוות שד מצוי שיכול להופיע אצל גברים, ועשוי לדרוש התערבות כירורגית. הגורמים לגינקומסטיה משתנים אך הם עשויים לכלול בין היתר תופעות לוואי של תרופות או גנטיקה.[2]

אנשים שזוהו בלידתם כנקבה ועוברים שינוי מגדרי לזכר, גבר או א-בינארי צפויים לחוות דיספוריה מגדרית הנגרמת בשל מראה החזה שלהם, ובהתאם גם אופוריה מגדרית בעקבות הניתוח.[3] לדוגמה, השחקן הקנדי אליוט פייג' עבר את הניתוח בשנת 2021; הוא סיפר כי "זה שינה לחלוטין את חיי... [זה] לא רק משנה-חיים אלא מציל חיים."[4]

שיטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורת "T" הפוכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת השיטות לניתוח היא יצירת חתך רוחבי מתחת לשד והשתלת עטרות פטמה חופשיות. אם העור רופף יותר מדי, האלטרנטיבות הן להאריך את החתך לרוחב (בשיטת 'אוזן כלב') או לבצע חיתוך אנכי בקו האמצע (צורת 'T' הפוכה).[דרוש מקור]

העטרה נחתכת לקוטר מוסכם-מראש ולאחר מכן הפטמה מחולקת בחיתוך בצורת פאי ומורכבת מחדש. ייתכן אובדן תחושה כלשהו בעקבות שיבוש עצבי.

חתך כפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת השיטות הנפוצות ביותר לניתוח היא יצירת חתך כפול, מעל ומתחת למסת השד, הסרת רקמת השומן ורקמת הבלוטה, וסגירת העור. שיטה זו משאירה צלקות מתחת לשרירי החזה, הנמתחות מבתי השחי ועד לאמצע החזה.[דרוש מקור]

חתך כפול מלווה בדרך כלל בהשתלת פטמות חופשיות על מנת ליצור פטמות במראה גברי. העטרה והפטמה מוסרים מרקמת השד, מתבצע חיתוך לאורך ההיקף ולאחריו מוסרת שכבת הבשר העליונה משאר הרקמה. לאחר השטחת החזה, הפטמות מושתלות במיקום הזכרי המתאים. לרוב גודל העטרה מוקטן, כמו גם גודל הפטמות עצמן, כאשר בדרך כלל העטרה הנקבית גדולה יותר בהיקפה והפטמות מתבלטות יותר.

השתלת פטמות מקושרת בדרך כלל לניתוח חזה בסגנון חתך כפול, אך ניתן להשתמש בה בכל שיטת ניתוח אחרת במידת הצורך. השתלת פטמות מביאה איתה אפשרות של דחייה. במקרים כאלה, הפטמה מקועקעת בחזרה באופן קוסמטי, או שעשויים להתבצע הליכים כירורגיים נוספים.

בדרך כלל, תחושה מסוימת תחזור לפטמות המושתלות עם הזמן. עם זאת, ההליך מנתק את העצבים הנכנסים לפטמות ולעטרות, וקיימת סבירות ניכרת לאובדן תחושה.[5]

חור מנעול[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להסיר את רקמת הבלוטה ורקמת השומן המרכיבות את מסת השד, וכן את העור הנוסף שמכסה את המסה, ישנן שלוש גישות בסיסיות.

עבור שדיים קטנים, כגון מידה A או מידה B נמוכה, ניתן לבצע חתך סביב-עטרתי, כלומר חתך מעגלי מסביב לעטרה, בשילוב עם חתך מעגלי פנימי כדי להסיר חלק מעודפי העטרה. משיכת העור למרכז תגרום להתכווצויות מסוימות, אך לרוב הדבר מתרכך עם הזמן. ההליך יגרום ללחץ משמעותי בקו הצלקת, וכדי למנוע התפשטות של הצלקת יש צורך בתפר קיבוע תמידי. השארת שכבת הדרמיס החיצונית (עור גולמי) מתחת לעטרה שבשוליים מסייעת להישרדותה.

חתך חור המנעול מרחיב את החתך הסביב-עטרתי עוד יותר על ידי סגירה אנכית מתחתיו, שכתוצאה ממנה העור הבלתי-רצוי נמשך מצד לצד והעודפים מוסרים.[6]

חתך עוגן המתווסף לכך הוא חתך רוחבי, בדרך כלל בקפל מתחת לשד, שמטרתו להסיר עוד יותר עור עודף, כאשר עור רפוי אינו רצוי. הוא מיועד לשדיים גדולים בהרבה או בעלי שטח פנים גדול יותר, כפי שניתן לראות בנשים עם ניוון שד שלאחר הלידה.

ניתן לפתור את המורכבות באשר לעטרת הפטמה על ידי שימוש ברגלית (מבנה המחבר בין חלקים בגוף), שיש לה יתרון בכך שהיא משאירה תחושה מסוימת ושומרת על אספקת הדם ללא פגע, אך היא יכולה להוות חסרון כאשר יש לה די נפח אשר לא מספק את המראה השטוח שרוב הטרנסג'נדרים מנקבה-לזכר (FTM) מעוניינים בו.

"אוזן כלב"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפעמים הגפיים הצדדיות עשויות להיות ארוכות למדי, והביטוי שהרופאים משתמשים בו הוא "לרדוף אחרי אוזן של כלב" לכיוון בית השחי. 'אוזן כלב' היא קפל לא נעים של עור בפינת החתך, אשר מתאסף בדרך כלל בזווית גדולה מ-30 מעלות.[7] שימוש בחתך מעוקל יכול להפחית את הסיכוי להתפתחות של אוזני כלב, מכיוון שהוא מצריך פחות התאספות של עור, אך חלק מהמטופלים לא אוהבים את המראה של הצלקת המעוקלת, מכיוון שהיא עשויה להידמות למראה השדיים.

לא נדיר שהמנתח ישנה את קווי החתך לאחר שלושה חודשים או יותר כאשר מופיעים כמה אזורי שרידים בעייתיים מהניתוח.

שיעורי חרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקר משנת 2023 על 139 מטופלים שעברו כריתת שדיים מאשררת-מגדר מצא שיעורים נמוכים מאוד של חרטה ושיעורים גבוהים מאוד של סיפור מהתוצאות. שיעור הסיפור החציוני היה 5 מתוך 5, ושיעור החרטה החציוני היה 0 מתוך 100.[8]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sangree, Colby (23 במרץ 2017). "A Non-Binary Perspective On Top Surgery". HuffPost news. נבדק ב-7 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  2. ^ 1 2 Waltho, Daniel; Hatchell, Alexandra; Thoma, Achilleas (2017). "Gynecomastia Classification for Surgical Management: A Systematic Review and Novel Classification System". Plastic and Reconstructive Surgery (באנגלית). 139 (3): 638e–648e. doi:10.1097/PRS.0000000000003059. ISSN 0032-1052. PMID 28234829. S2CID 8519689.
  3. ^ 1 2 Olson-Kennedy, Johanna; Warus, Jonathon (בפברואר 2017). "The Impact of Male Chest Reconstruction on Chest Dysphoria in Transmasculine Adolescents and Young Men; A Preliminary Study". Journal of Adolescent Health. 60 (2): S88. doi:10.1016/j.jadohealth.2016.10.354. ISSN 1054-139X. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ Head, Ally (2021-05-26). "Elliot Page just shared his first shirtless photo since top surgery and we're very here for it". Marie Claire (באנגלית). נבדק ב-2022-06-02.
  5. ^ "FTM Top Surgery and Sensation". TopSurgery.net. נבדק ב-17 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Gender Affirmation Washington DC | Male to Female Surgery". West End Plastic Surgery (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-09-20.
  7. ^ "What Are Dog Ears and How Can I Avoid Them?". TopSurgery.net (באנגלית). נבדק ב-2019-09-20.
  8. ^ Lauren Bruce et al, Long-Term Regret and Satisfaction With Decision Following Gender-Affirming Mastectomy, JAMA Surgery, 2023 doi: 10.1001/jamasurg.2023.3352 (באנגלית)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.