נמלולים (משחק וידאו, 1991)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נמלולים
Lemmings
קופסת הפצת גרסת ה-DOS של המשחק בישראל
קופסת הפצת גרסת ה-DOS של המשחק בישראל
כללי
תאריך הוצאה 14 בפברואר 1991 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחקי חשיבה ממוחשבים
פיתוח DMA Design
הוצאה לאור Psygnosis (אנ')
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה נמלולים (סדרת משחקים) עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק מחשב מרובה משתתפים עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות ספקטרום סינקלייר, Sega Master System, SAM Coupé, CDTV, TurboGrafx-16, סגה מגה דרייב, סגה גיים גיר, NEC PC-9800 series, Atari Lynx, Mac OS Classic, Sharp X68000, FM Towns, MSX 2, Amstrad CPC, Super Nintendo Entertainment System, Microsoft Windows, DOS, 3DO, ארכימדס, Apple IIGS, קומודור אמיגה, אטארי ST, Nintendo Entertainment System, Philips CD-i, קומודור 64, Commodore Plus/4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נמלוליםאנגלית: Lemmings) הוא משחק וידאו מהסוגות אסטרטגיה וחשיבה שפותח על ידי החברה הבריטית DMA Design (לימים Rockstar North, שעתידה לפתח את סדרת משחקי Grand Theft Auto) והוא הופץ לראשונה בשנת 1991 על ידי חברת Psygnosis למחשב האמיגה, ובהמשך עבר הסבה לפלטפורמות רבות אחרות. לאורך השנים המשחק מכר מעל ל-15 מיליון עותקים על מגוון גרסאותיו והיסביו למחשבים ולקונסולות השונות[1] (כולל אב טיפוס של מכונת ארקייד אשר פיתוחה בוטל בטענה של חוסר פופולריות, בשל החשש שעיצוב המשחק לא מותאם לארקייד[2][3]).

מטרת המשחק היא להוביל קבוצת למוסיים אנתרופומורפיים המכונים "נמלולים" דרך מספר מכשולים על מנת שהם יגיעו ליעד מסוים. בכל שלב במשחק השחקן חייב לוודא שכמות מסוימת של נמלולים תשרוד על מנת שהשחקן יוכל להתקדם לשלב הבא. כמו כן השחקן צריך לקבוע מי מהנמלולים יקבל מיומנויות מסוימות שיאפשרו להם להוביל את יתר הנמלולים ליעד מסוים בבטחה. המשחק מבוסס על מיתוס ידוע לפיו הלמינגים, מין מכרסם הנפוץ בסמוך לאזור הארקטי, קופצים בהמוניהם אל מותם כאשר אוכלוסייתם גדלה.

המשחק היה אחד ממשחקי הווידאו הפופולריים ביותר בתחילת שנות ה-90. המשחק היה גם לאחד ממשחקי הווידאו שנוצרו להם הכי הרבה היסבים לאורך השנים. בעקבות הפופולריות הרבה לה זכה המשחק נוצרו לאורך השנים מספר משחקי המשך ומשחקי ספין אוף, והמשך היווה גם השראה למשחקים דומים אחרים. למרות ההצלחה הרבה לה זכה במקור המשחק, עד סוף שנות ה-90 הפופולריות של המשחק דעכה באופן ניכר בין היתר בשל קצב המשך האיטי בהשוואה למשחקי הווידאו האחרים שהפכו פופולריים בשנים המאוחרות יותר.[4][5]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שלבים שונים במשחק המחולקים לרמות קושי שונות. בתחילת כל שלב דלת נפתחת בחלק העליון של המסך ומתוכה יוצאים בהדרגה נמלולים רבים אשר הולכים כולם זה בעקבות זה. בכל שלב ישנם מכשולים שונים המונעים מהנמלולים להגיע לדלת היציאה אשר כוללות בין היתר מלכודות מתפוצצות, ובריכות לבה.

המטרה של השחקן בכל שלב היא להוביל לפחות חלק מהנמלולים ירוקי השיער מדלת הכניסה עד לדלת היציאה על ידי יצירת מסלול הליכה בטוח עבורם. כל הנמלולים הולכים תמיד באותו הכיוון זה אחר זה, אלא אם השחקן מקצה לנמלולים מסוימים משימות מסוימות, וכולם אפילו ייפלו למותם מהקצה של פלטפורמות אלא אם כן השחקן מציב להם מחסומים. הנמלולים יכולים למות במספר דרכים - נפילה מגובה רב מדי, טביעה, נפילה ללבה, נפילה אל תוך הקצה התחתון של המסך, לדרוך על מלכודת נפיצה, להישרף, או כאשר השחקן קובע שלמינג מסוים יתפוצץ לאחר זמן מסוים. ישנה גם מגבלת זמן להשלמת כל שלב. כאשר הזמן להשלמת השלב פג, השלב מסתיים, והשחקן מקבל ניקוד לפי מספר הנמלולים ששרדו.

כדי להשלים את השלב בהצלחה, על השחקן להקצות מיומנויות ספציפיות לנמלולים מסוימים. המיומנויות עצמן וכמות המיומנויות הזמינות משתנות משלב לשלב, והשחקן חייב להקצות את המיומנויות באופן זהיר על מנת לסיים כל שלב בהצלחה. ישנן שמונה מיומנויות שניתן להקצות לנמלולים - ניתן לקבוע שנמלולים מסוימים יטפסו במעלה קירות, ניתן לקבוע שנמלולים מסוימים ישתמשו במצנח כאשר הם נופלים מגובה רב, ניתן לקבוע שנמלולים מסוימים יתפוצצו לאחר חמש שניות כאשר הם משמידים באופן זה את עצמם ורדיוס מסוים סביבם, ניתן לקבוע שנמלולים מסוימים יעמדו במקום וימנעו מיתר הנמלולים לחלוף על פניהם (כל יתר הנמלולים שמגיעים לאותו הנמלולים משנים כיוון לאחר שהם מגיעים אליו), ניתן לגרום לנמלולים מסוימים לבנות גרם מדרגות, וניתן לגרום לנמלולים מסוימים לחפור מנהרות. למרות שניתן להשהות את המשחק, את המימנויות השונות ניתן להקצות לנמלולים רק בזמן אמת.

המשחק הכיל גם 20 שלבים המיועדים לשני שחקנים. אפשרות זו ניצלה את היכולת של מחשבי האמיגה להשתמש בשני עכברי מחשב בו זמנית, ואת היכולת של מחשבי האטארי להשתמש בעכבר מחשב ובג'ויסטיק בו זמנית. במשחקים מהסוג הזה המסך מופצל וכל שחקן שולט על הנמלולים בצד שלו. לכל אחת משתי קבוצות הנמלולים ביגוד בצבעים שונים - כחול וירוק. כל שחקן צריך להוביל את הנמלולים ליעד שונה, והכמות הסופית שכל שחקן מצליח להוביל ליעד של הקבוצה שלו קובעת מי מהשחקנים ניצח באותו השלב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נמלולים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dailly, Mike (2006). The Complete History of DMA Design
  2. ^ Hardcore Gaming 101: Lemmings, hg101.kontek.net
  3. ^ "Lemmings [Arcade - Prototype] - Unseen64". Unseen64: Beta, Cancelled & Unseen Videogames! (באנגלית אמריקאית). 2009-04-28. נבדק ב-2017-09-22.
  4. ^ "What Happened to Lemmings?". SUPERJUMP (באנגלית). 2022-04-16. נבדק ב-2024-03-08.
  5. ^ LeJacq, Yannick (2014-07-09). "Now I Know Why Lemmings Died". Kotaku Australia (בAustralian English). נבדק ב-2024-03-08.