Grand Theft Auto

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך נראה כמו אוסף של פסקאות שלכאורה אינן נראות קשורות אחת לשנייה ואף אינן קשורות לנושא הערך. פרט לכך: שגיאות בעברית, כתיבה לא אנציקלופדית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך נראה כמו אוסף של פסקאות שלכאורה אינן נראות קשורות אחת לשנייה ואף אינן קשורות לנושא הערך. פרט לכך: שגיאות בעברית, כתיבה לא אנציקלופדית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
גניבת מכוניות מקצועית
Grand Theft Auto
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
כללי
סוגה פעולה
פיתוח Rockstar Games
Rockstar North
Rockstar Leeds (אנ')
Rockstar Toronto (אנ')
Rockstar Lincoln (אנ')
הוצאה לאור Rockstar Games
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה הראשון:
Grand Theft Auto

האחרון:
Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition
דרישות תוכנה
פלטפורמות פלייסטיישן, PlayStation Portable, iOS, Game Boy Advance, Game Boy Color, Nintendo DS, Xbox One, פלייסטיישן 4, פלייסטיישן 5, Xbox Series X ו-Series S, דרימקאסט, macOS, פלייסטיישן 3, פלייסטיישן 2, אנדרואיד, Xbox, Microsoft Windows, Xbox 360, MS-DOS, נינטנדו סוויץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Grand Theft Autoתרגום חופשי לעברית: "גניבת מכוניות מקצועית", מוכרת גם בראשי התיבות GTA) היא סדרת משחקי מחשב מסוגת פעולה והרפתקה שמפותחת על ידי חברת "Rockstar Games".

במקור, המשחק היה משחק מרוצי מכוניות בשם Race 'n Chase All Dem Hoes. היוצרים הבחינו כי המשטרה מתנגשת במכוניות, ומשם נלקחה ההשראה לסדרת המשחקים כפי שהיא מוכרת כיום. המשחק הראשון בסדרה פותח בשנת 1997 על ידי חברת DMA Design (במהלך השנים שינתה החברה את שמה ל-Rockstar North). מאז, הסדרה צברה תאוצה, משחקיה הפכו במהרה לרבי-מכר, וחלקם זכו בתואר "המשחק הטוב של השנה" בקרב עיתוני משחקים רבים בעולם. שם הסדרה נובע מהמינוח המשטרתי האמריקאי לגניבת כלי רכב. (בחלק ממדינות ארצות הברית זהו גם מונח בדין הפלילי). בהתאם לשמה, משחקי הסדרה מאפשרים לשחקן לבצע שלל עבירות כאשר גנבת מכוניות היא רק אחת מהן. השחקן מקבל חופש מוחלט במספר ערים גדולות, בהן הוא יכול להוציא בכוח נהגים של מכוניות הנוסעים בכבישים, לדרוס הולכי-רגל, להשתמש במגוון כלי נשק כדי לפצוע או להרוג עוברי-אורח ופושעים אחרים ועוד.

סדרה זו היא מבין הראשונות בעולם המשחקים שאפשרה לשחקן חופש פעולה כה משמעותי, ועל כן מהווה נקודת תפנית חשובה שהובילה למספר חיקויים רב. למעט פעולות הפשע שהוזכרו, המשחק כולל גם מספר משחקי צד בהם השחקן יכול "לעבוד" כנהג מונית, פרמדיק, כבאי, סרסור ואף שוטר (האפשרויות הללו כלולות ב-San Andreas, חלק נוסף שיצא למשחק זה הוא San Andreas MultiPlayer שהוסף בשנת 2008, משחק זה לראשונה הביא את האופציה של המשתמש לפתוח עולם משלו וליצור שרת שבו למשתמש יש יכולת מלאה לקבוע מה יהיה בו, שרתים אלו היו הצלחה כי לראשונה מאז ועד היום הם היחידים שנתנו למשתמש חופש כזה גדול ליצור שרתים מלאים משל עצמם, שני הסוגים המרכזיים של שרתים אלה הם Deathmatch שבו יש חופש לגמרי לשחק לעשות מה שהוא רוצה, משוחק בעיקר על ידי אלו שרוצים לשפר את יכולתם במלחמה במשחק והסוג השני והיותר פופולרי הוא ה-Roleplay שמשמעותו מציאות מדומה, ממש מתחילים כבן אדם, מסתובבים, מתקשרים ועובדים עם אנשים אחרים, ניתן להיות שוטר, עבריין ובעצם כל דבר שלא סותר את המציאות, והמשחק מנוהל כולו עד הבסיס על ידי אנשים ולא בוטים. בתור נהג מונית כלולה גם ב-Grand Theft Auto V) אם גנב את המכונית המתאימה. השחקן יכול גם לעקוב אחר מערך עלילתי הכולל הרבה תככים בין פושעים וכנופיות, ומאפשר לשחקן לקחת חלק בשוד בנק, בריחות ממצודים משטרתיים ועוד.

חידוש נוסף של סדרת המשחקים הוא הפסקול. תחום זה, אשר פעמים רבות מוזנח בידי מפתחות משחקים, זכה להשקעה רבה מצד Rockstar. החברה הכניסה להיטים רבים והקליטה שעות ארוכות של שיחות מבדרות אל תוך תחנות הרדיו של המכוניות בהן נוהג השחקן.

כיוון שהסדרה כולה מציבה דגש משמעותי על ביצוע של פשעים רבים ואף מציגה אותם ברמה אמינה מאוד, המשחק זכה להסתייגויות וביקורת שלילית רבה. כמה ממשחקי הסדרה אף נחשדו כהשראה למספר פשעים חמורים בארצות הברית, והחלו להישמע קריאות ברחבי העולם על קביעת איסור מכירת המשחק. הדבר פתח דיון מעמיק באשר להשפעת משחקי ווידאו אלימים על אלימות נוער, כאשר מומחים רבים מאמינים שיש קשר ברור, בעוד מומחים רבים אחרים סבורים כי לדבר אין כל השפעה יוצאת-דופן, וכי אלימות קיימת בכל מקום. על פי דירוגי משחקים בינלאומיים המשחק אינו מתאים לנוער מתחת לגיל 18, אך ברוב ארצות העולם, כולל בישראל, ההגבלה כמעט ואינה נאכפת. בארצות שונות, למשל גרמניה, צונזר המשחק כך שדם אינו מופיע בו ואין יכולת לקחת את כספם של עוברי אורח לאחר שנהרגו.

מיתוסים ואגדות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת משחקי GTA ישנם לא מעט מיתוסים ואגדות, המיתוסים יכולים להיות על ייצור כלשהו, מקום, או בן אדם. המיתוסים במשחקי GTA החלו לראשונה ב-GTA 3 שהוא נחשב למשחק ה-GTA הראשון בתלת־ממד. ישנם מיתוסים מפורסמים בסדרת המשחקים כגון "ביגפוט", חוצנים, "איש העכברוש" ועוד.

מיתוסים מפורסמים:

"ביגפוט" - יצור בעל רגל גדולה (מכאן נובע שמו) דמוי קוף או דוב. לפי דיווחים של שחקנים הייצור קיים במשחקים GTA V ו-GTA San Andreas. המיתוס לא ניתן לאימות לגמרי, אך הדמות חשובה מאוד במשחק.

חוצנים וחייזרים - חוצנים וחייזרים הם מבין המיתוסים המפורסמים ביותר בסדרת משחקי GTA, במשחק GTA V הם אכן ניתנים לאימות מלא, על ידי משימות צדדיות וכדומה.

איש העכברוש - איש העכברוש (Ratman) נחשב לאגדה המפורסמת ביותר במשחק GTA IV, התגלה בשנת 2008, עם יציאת המשחק. איש העכברוש מתואר כיצור גבוה במיוחד עם פרצוף ארוך, דומה לפרצוף עכברוש, וגוף אדם. לפי המיתוס, היצור חי באזורים החשוכים של הרכבת התחתית, רץ מהר ופוגע בכל דבר שזז ללא רחמים. המיתוס לא אומת אך בבדיקה קצרה באתר אינטרנט לחיפוש עבודה במשחק ניתן להבחין בהצעת עבודה מבית חרושת מרוחק אשר נסגר כתוצאה מחומר רדיואקטיבי שדלף וכתוצאה מכך חיים באזור יצורים על טבעיים - כדוגמת איש העכברוש. בנוסף אפשר למצוא במסדרונות ובחדרי מדרגות בבית החרושת ובמבנים באזור ציור של עכבר או עכברוש מדם. המיתוס לא אומת מעולם.

ג'ולין - רוח הרפאים המפורסמת ביותר אשר התגלתה ב-GTA. ניתן למצוא את הרוח בין שעה אחת עשרה בלילה לשעה שתים עשרה בלילה לפי שעון המשחק, הרוח מופיעה בהר גורדו הנמצא באזור הצפון-מזרחי של מפת המשחק, ליד הים. ניתן לפעמים לשמוע קולות אנחה של הרוח. בקונסולות הדור הבא ניתן לשמוע מאתר מחנאות הנמצא על ההר, אחרי השעה עשר בלילה לחישות וצרחות של הרוח. רוח הרפאים אינה זזה או פוגעת בשחקן. כשמתקרבים אל הרוח היא נעלמת ועל האדמה שעליה ריחפה כתוב בדם השם Jock (ג'וק). מיתוס זה אומת.

רקע:

ג'ולין קרנלי אוואנס נולדה בתאריך 24 במרץ 1956 ונישאה בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20 לג'ון (המכונה ג'וק) קרנלי. בשנת 1978 נקלעו לבעיות בנישואים - ג'וק רצה לעבור לעיר הגדולה על מנת להגשים את חלומו להיות שחקן (ולאחר מכן פוליטיקאי), בעוד שג'ולין רצתה להישאר באזור שבה גדלה ובה המשפחה גרה על מנת לדאוג ולטפל בהוריה המבוגרים והחולים ובילדתם הקטנה שזה עתה נולדה. בתאריך 14 במרץ 1978, קצת לפני יום הולדתה ה-22 של ג'ולין, הזוג הלך לטייל בצוקים ובעת התבוננות במגדלור אל גורדו, ג'וק דחף את ג'ולין מהצוק וברח. המשטרה עצרה את ג'וק בחשד לרצח, אך לפי אמירותיו, ג'ולין התקדמה מעט יותר מדי ונפלה מהצוק או שבכוונתה התקדמה על מנת ליפול ולמות ובכך שוחרר. דמותו של ג'וק קרנלי הרוצח הפסיכופת והשחקן היא גם דמותו של ג'וק קרנלי הפוליטיקאי המתחרה על הנשיאות והבעל שבור הלב אשר אשתו נפלה מצוק בסוף שנות ה-70.

המפלצת מאגם לוך נס - המפלצת מלוך נס, או בשמה המוכר "נסי", התגלתה בשנת 2005 במשחק GTA San Andreas. המיתוס הופץ על ידי Rockstar Games, החברה המפתחת את המשחק והמיתוס התגלה כשקר. אפשר לצפות בנסי על ידי קובצי משחק שתוכנתו על ידי שחקנים וניתן להוריד אותם מאתרי הפצת "מודים" באינטרנט.

ליברטי סיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליברטי סיטי כפי שנראתה בקדימון למשחק Grand Theft Auto IV
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

חלק גדול מהמשחקים מתרחשים בעיר הדמיונית ליברטי סיטיאנגלית: Liberty City, בתרגום חופשי לעברית: עיר החירות), המבוססת על העיר האמיתית ניו יורק שבארצות הברית. עיר זו היא מקום ההתרחשות העיקרי במשחקים GTA, GTA 2, GTA III, GTA: Liberty City Stories, GTA IV, GTA: The Lost And Damned ו-GTA: The Ballad of Gay Tony.

כמו כן, העיר מופיעה בסרטונים קצרים או במשימות מסוימות במשחקים שונים בסדרה שהתרחשותם העיקרי לא שם.

על פי המשחק Grand Theft Auto: Liberty City Stories, עיר זו נוסדה בשנת 1798.

במשחקים בהם הגרפיקה היא תלת-ממדית, העיר מחולקת לשני איים: פורטלנד וסטאונטון וביניהם מחברים גשרים, תעלות תחתיות ורכבת תחתית. האזורים מחולקים בין כנופיות רבות: "דיאבלוס" מפוארטו ריקו, "יארדי" הג'מאייקנים, "הודס" האפרו-אמריקנים, הקרטל הקולומביאני, משפחות המאפיה האיטלקית לאון, פורלי וסינדאקו, ה"יאקוזה" היפנית וה"טריאדים" הסינים. מזג האוויר בעיר גשום במרבית הימים וכתוצאה ממנו נוצר ערפל.

במשחק Grand Theft Auto IV, שמשמש כאתחול לסדרה, העיר מוצגת במראה שמזכיר הרבה יותר את ניו יורק האמיתית: ברוקלין נקרא ברוקר, קווינס נקרא דיוקס והרובע מנהטן נקרא אלגונקווין. הרובע סטטן איילנד הוא היחיד שלא קיבל גרסה במשחק בגלל העומס בלוח הזמנים והמרחב בזיכרון הדיסקים עליהם נמצא המשחק ולכן היאקוזה לא חוזרת ב-"עידן" הזה. הרבעים בעיר של ה-"עידן" הרביעי מתחלקים לכנופיות, כמו במשחקים הקודמים: כנופיות הברטווה הרוסיות, פלוגת "היארדיס" הג'מאייקנית, המוב האירי, מועדוני האופנוענים "הלוסט אנד דמנד" (האבודים וארורים), "מלאכי המוות" ו"רוכבי אפטאון", כנופיות הרחוב השחורות "נוכלי נורט'ווד" ו"מ.ו.ב", כנופיות ההיספניות "הלורדים הספרדיים" ו"סוחרי הסמים הדומיניקנים" שעוסקים בקוקאין, הטריאדים הסיניים, המוב הקוריאני, קרטל "טורס", המאפיה היהודית וה-"קומישן", איחוד של משפחות הפשע האיטלקיות.

על פי התיאורים של העיר במשחקים השונים, ליברטי סיטי היא עיר מלאת פשעים בה השלטון המקומי חסר אונים עד שהמילה הלא גסה היחידה בעיר היא 'תקווה'.

GTA V[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2 בנובמבר 2011 יצא הטריילר הראשון של Grand Theft Auto 5 על ידי Rockstar Games. המשחק מתרחש בלוס סנטוס המבוססת על העיר האמיתית לוס אנג'לס, קליפורניה, אותה העיר במדינה הדמיונית במשחק San Andreas אך מחודשת וריאליסטית יותר. במשחק הזה ישנו חידוש שסיכן את Rockstar Games מאוד, ישנם שלושה פרוטגוניסטים (דמויות ראשיות) ביניהם ניתן להחליף בכל רגע ולעיתים אף בזמן משימה וזהו המשחק הראשון בסדרה שהציג את הפורמט. Rockstar Games ציינו בכתבה של Game Informer שהעולם במשחק יהיה יותר גדול מ-San Andreas, ליברטי סיטי של Grand Theft Auto IV והעולם של Red Dead Redemption במאוחד, ולכן חשבה שיהיה מעניין לקבל את האפשרות להיות בין מקום למקום בשניות בעזרת התחלפות בין שלוש הדמויות הראשיות. בנוסף, אחת הסיבות לכך שיש שלוש דמויות ראשיות היא שיש כאלה שאהבו או לא אהבו סיפורים או אישיויות של פרוטגוניסטים שונים בסדרה, ולכן Rockstar מציעה כעת שלושה פרוטגוניסטים שונים אחריהם תעקבו, ואת כולם בעולם אחד, עיר אחת, במשחק אחד. שמם של הפרוטגוניסטים הם: פרנקלין קלינטון, מייקל "דה סנטה" וטרוור פיליפס.

Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 באוקטובר 2021 רוקסטאר הכריזה רשמית על השקת החידושים לטרילוגיית GTA, הכוללים את המשחקים Grand Theft Auto III ,Grand Theft Auto: Vice City ו-Grand Theft Auto: San Andreas. ב-22 באוקטובר 2021 רוקסטאר הוציאה את הטריילר אשר מראה את שלל השינויים בין החידוש למשחקים המקוריים.

המשחקים יצאו לקונסולות ה-Xbox One ,Xbox Series X/S ,Playstation 4 ,Playstation 5, ולראשונה לקונסולת ה־Nintendo Switch. העותקים הדיגיטליים יצאו ב-11 בנובמבר 2021, והעותקים הפיזיים צפויים לצאת ב-7 בדצמבר 2021. החידושים אינם רימייקים – נעשה שיפור בגרפיקה וב־Ui לכל שלושת המשחקים, אך לא מדובר ברימייק של ממש.

משחקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כותר שנת יציאה פלטפורמה הערות
Grand Theft Auto 1997 פלייסטיישן, Windows,‏ Game Boy Color המשחק הראשון בסדרה, מתרחש בשנת 1996.
Grand Theft Auto: London 1969 1999 פלייסטיישן, Windows חבילת הרחבה, דורשת את GTA המקורי. מתרחש בשנת 1969.
Grand Theft Auto: London 1961 1999 Windows חבילת הרחבה, דורשת את GTA 1969 וניתנת להורדה בחינם. מתרחש בשנת 1961.
Grand Theft Auto 2 1999 פלייסטיישן, Windows,‏ Game Boy Color, דרימקאסט מתרחש בשנת 1998.
Grand Theft Auto III 2001 פלייסטיישן 2, אנדרואיד, Windows,‏ Xbox ,IOS‏, iPhone משחק ה-GTA הראשון בתלת-ממד, הראשון בסדרת המשחקים השלישית בסדרה. מתרחש בשנת 2001.
Grand Theft Auto: Vice City 2002 IOS ,אנדרואיד, פלייסטיישן 2, Windows,‏ Xbox, פלייסטיישן 4 מכניס לראשונה את האופנועים לגרסת התלת-ממד. מתרחש בשנת 1986 בעיר Vice City שהיא העתק לעיר מיאמי.
Grand Theft Auto: San Andreas 2004 פלייסטיישן 2, אנדרואיד, Windows,‏ Xbox,IOS,אייפון, נותן לשחקן לראשונה את חוויית האופניים והשחייה במים. מתרחש בשנת 1992.
Grand Theft Auto Advance 2004 Game Boy Advance פותח במיוחד למכשיר הגיים בוי אדוונס.
Grand Theft Auto: Liberty City Stories 2005 פלייסטיישן 2, אנדרואיד, PSP ,IOS ,iPhone מתרחש בשנת 1998.
Grand Theft Auto: Vice City Stories 2006 פלייסטיישן 2, PSP מתרחש בשנת 1984.
Grand Theft Auto IV 2008 פלייסטיישן 3, Windows, Xbox 360 המשחק הראשון בסדרה עם המנוע הגרפי RAGE, פרי פיתוחה של רוקסטאר, והראשון בסדרה הרביעית של המשחקים. מתרחש בשנת 2008.
Grand Theft Auto: Chinatown Wars 2009 IOS ,PSP,‏ אייפון, אנדרואיד, נינטנדו DS ,אייפוד טאץ' מתרחש בשנת 2009 בליברטי סיטי בתור הואנג לי, חבר בכנופיה הסינית של העיר.
GTA IV: The Lost And Damned 2009 פלייסטיישן 3, Windows ,Xbox 360 כלול באריזת משחקי ההרחבה GTA IV: Episodes From Liberty City. במשחק מגלמים את ג'וני קלביץ, מתרחש ב-2009.
GTA IV: The Ballad of Gay Tony 2009 פלייסטיישן 3, Windows ,Xbox 360 כלול באריזת משחקי ההרחבה GTA IV:Episodes From Liberty City. במשחק מגלמים את לואיס לופז, מתרחש ב-2009.
Grand Theft Auto V 2013 פלייסטיישן 3, Xbox 360, פלייסטיישן 4, Microsoft Windows, Xbox One

המשחק הראשון בסדרה עם מנוע גוף ראשון, בנוסף לגוף שלישי.

Grand Theft Auto VI 2025 Xbox Series X/S, ,Playstation 5

המשחק הראשון בסדרה לאחר 12 שנה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]