משחק אסטרטגיה ממוחשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Bos Wars הוא משחק אסטרטגיה בזמן אמת

משחקי אסטרטגיה ממוחשב (באנגלית: Strategy video games) הוא ז'אנר משחקי וידאו בהם מושם דגש על חשיבה אסטרטגית, תכנון וקבלת החלטות. במשחקי האסטרטגיה הממוחשבים השחקנים צריכים לשלוט ביחידות או דמויות מסוימות באופן בו הם יצליחו להשיג מטרות ספציפיות בעולם המשחק.

הז'אנר כולל מגוון רחב של תתי ז'אנרים כולל משחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, משחקי אסטרטגיה בזמן אמת, משחקי 4X, משחקי ארטילריה, משחקי זירות קרב מרובות משתתפים, משחקי אסטרטגיה מקוונים מרובי משתתפים בזמן אמת, משחקי טקטיקה מבוססי תורות, משחקי טקטיקה בזמן אמת, ומשחקי מלחמה.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי האסטרטגיה הממוחשבים השחקן נדרש לקבל החלטות אסטרטגיות הנוגעות להקצאת משאבים, פריסת יחידות, מחקר טכנולוגי ויחסים דיפלומטיים על מנת לנצח את היריבים במשחק ולהשיג יעדים שונים.

שתי תתי הז'אנרים המרכזיים הם משחקי אסטרטגיה בזמן אמת, בהם השחקן נדרש לקבל החלטות בזמן אמת, והם דורשים חשיבה מהירה והיכולת לבצע משימות מרובות ביעילות. במשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, לעומת זאת, כל שחקן יכול לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות ולאחר מכן להעביר את התור ליריב וחוזר חלילה.

משחקי אסטרטגיה גדולים כוללים לעיתים קרובות קמפיינים בקנה מידה עצום אשר יכול להתפרש על פני מאות או אפילו אלפי שנים, ואשר בהם השחקנים שולטים בציוויליזציות או במדינות שלמות ומתמקדים בהיבטים שונים כמו בין היתר דיפלומטיה, לחימה וכלכלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי האסטרטגיה הממוחשבים פותחו במקור בהשראת משחקי האסטרטגיה השולחניים המסורתיים כמו שחמט, דמקה וגו, וכמו גם משחקי לוח ומשחקי מלחמה. משחק המיינפריים מבוסס הטקסט "The Sumerian Game", אשר יצא ב-1964, היה אחד ממשחקי האסטרטגיה הממוחשבים הראשונים.[1]

משחק האסטרטגיה הראשון לקונסולת משחקים היה משחק דמוי Risk בשם "Invasion", שיצא בשנת 1972 למחשבי אודיסיה. המשחק "Computer Bismarck" שיצא ב-1980 היה משחק האסטרטגיה הראשון מסוג מלחמה שפותח. במהלך שנות ה-80 חברות כמו SSI, Avalon Hill, MicroProse ו־Strategic Studies Group פיתחו משחקי אסטרטגיה רבים. המשחק "Reach for the Stars", שיצא לשווקים ב-1983, היה אחד ממשחקי האסטרטגיה הראשונים מסוג 4X ובו הושם לראשונה דגש רב יותר על הקשר שבין צמיחה כלכלית, קידמה טכנולוגית וכיבוש.[2]

המשחק "Herzog Zwei" משנת 1989 נחשב לעיתים רבות למשחק האסטרטגיה בזמן אמת הראשון,[3][4] אם כי ניתן למצוא אלמנטים של אסטרטגיה בזמן אמת גם במספר משחקים שיצאו לשווקים לפני כן.

הז'אנר זכה לפופולריות ניכרת בשנת 1992 כאשר יצא לשווקים משחקי האסטרטגיה בזמן אמת Dune II. ברט ספרי, היוצר של המשחק, טבע באותה העת את המונח "אסטרטגיה בזמן אמת" במטרה לסייע לשווק את הז'אנר החדש. משחקי האסטרטגיה בזמן אמת שינו באופן ניכר את ז'אנר האסטרטגיה על ידי הדגשת החשיבות של ניהול זמן, כאשר אין זמן רב לתכנון המהלכים. משחקי אסטרטגיה בזמן אמת הצליחו בהמשך להיות רווחיים אף יותר ממשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות. המשחק StarCraft, שיצא לשווקים ב-1998, ומכר מעל ל-11 מיליון עותקים ברחבי העולם, הפך באותה העת לאחד ממשחקי המחשב האישי הנמכרים ביותר בכל הזמנים.[5]

המשחק "Warcraft III: Reign of Chaos", אשר יצא לשווקים 2002, היה משחק בולט נוסף בז'אנר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת. המודים שנוצרו למשחק עם ה-World Editor היוו השראה למשחקי אסטרטגיה עתידיים רבים.[6][7] המוד Defense of the Ancients (או בקיצר "DotA"), שהיה המבוסס על המשחק Warcraft III ונוצר על ידי קהילת הגיימרים של המשחק, מיוחס במידה רבה למקור ההשראה הגדול ביותר לפיתוח תת-הסוגה זירת קרב מרובת משתתפים.[8][9] בשנים הבאות מפתחים שונים יצרו משחקים שונים דמויי DotA בהם Heroes of Newerth שיצא ב-2009, League of Legends שיצא ב-2010, ומשחק ההמשך העצמאי של המוד, Dota 2, שיצא ב-2013.[10] Blizzard Entertainment, הבעלים של זיכיון Warcraft, פיתחה בשנת 2015 משחק בהשראת DotA בשם "Heroes of the Storm" אשר כלל גיבורים שונים מהזיכיונות של החברה, כולל גיבורים רבים מהמשחק Warcraft III.‏[11][12]

בנוסף, מאז שנת 2000 אשר במהלכה יצא לשווקים המשחק הראשון בסדרת משחקי האסטרטגיה Total War, נמכרו מעל ל-20 מיליון עותקים של משחקים בזיכיון[13] והיא הפכה לאחת מסדרות משחקי האסטרטגיה המצליחות ביותר בכל הזמנים.

תתי-סוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי צבאות נלחמים זה בזה מתוך משחק האסטרטגיה בזמן אמת "Cossacks: European Wars"
הקרב על ווסנות' הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות

משחקי אסטרטגיה כוללים מגוון תתי-סוגות. חלק מתתי הסוגות הפופולריים ביותר הם:

  • משחקי אסטרטגיה בזמן אמת - משחקים בהם השחקן נדרש לפעול ברצף, והם מתאפיינים במשחקיות קצבית ואינטנסיבית יותר. במשחקים הללו השחקן שולח פקודות ומבקר את ביצוען בעת ובעונה אחת בעודו מפקד על צבאות בקרבות בזמן אמת.
  • הגנת מגדלים - משחקים בהם השחקן צריך להגן על מיקום מסוים מפני גלים של אויבים על ידי בניית מגדלים לאורך המסלול שמוביל ליעד עליו האויבים מנסים להשתלט.
  • משחקי אסטרטגיה מבוססי תורות - משחקים בהם מושם דגש על חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות טקטיות, וניהול משאבים, בעוד שכל שחקן במשחקים הללו צריך לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות.
  • משחקי 4X - משחקים בהם השחקן שולט באימפריה וצריך לחקור טריטוריות חדשות, להרחיב את האימפריות שנמצאת תחת שליטתו, לנצל את המשאבים שעומדים לרשותו, ולהכחיד את הציוויליזציות היריבות על מנת לנצח במשחק.
  • משחקי זירות קרב מרובות משתתפים (MOBA) - משחקים בהם שתי קבוצות של שחקנים מתחרות זו בזו בשדה הקרב כאשר כל שחקן שולט בדמות אחת עם סט של יכולות ייחודיות המשתפרות במהלך המשחק ותורמות לאסטרטגיה הכוללת של הקבוצה. לרוב המטרה של כל אחת מהקבוצות במשחק היא להשמיד את המבנה הראשי של הקבוצה היריבה, הממוקם בקצה השני של שדה הקרב.
  • משחקי אסטרטגיה מקוונים מרובי משתתפים בזמן אמת (MMORTS) - משחקים המשלבים אלמנטים מז'אנר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת עם הז'אנר של משחקי רשת מרובי משתתפים באופן בו מספר גדול מאוד של שחקנים מקיימים אינטראקציה זה עם זה בתוך עולם וירטואלי. במשחקים הללו כל השחקנים המשתתפים שולטים בצבאות שונים וכל שחקן צריך לעסוק בלוחמה אסטרטגית בזמן אמת נגד השחקנים האחרים בעולם המשחק. עולם המשחק הוא בדרך כלל עתידני או שהוא עולם פנטזיה.
  • משחקי טקטיקה בזמן אמת (RTT) - משחקים המתמקדים בלוחמה טקטית וקבלת החלטות בזמן אמת. בניגוד למשחקי אסטרטגיה בזמן אמת אשר מתמקדים לרוב בבניית בסיסים צבאיים וניהול משאבים, משחקי טקטיקה בזמן אמת מתמקדים לרוב בשליטה ביחידות קטנות ובטקטיקות מורכבות בשדה הקרב.
  • משחקי טקטיקה מבוססי תורות (TBT) - משחקים בהם השחקן שולט לרוב ביחידות צבא קטנות או במספר דמויות ומושם דגש על קבלת החלטות טקטיות בשדה הקרב, בעוד שכל שחקן במשחקים הללו צריך לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות. בניגוד למשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, בהם המשחק מבוסס לרוב בניהול אימפריות גדולות ובפרט בניהול המשאבים שלהן, במשחקי טקטיקה מבוססי תורות העימותים לרוב ממוקדים רק בשליטה ביחידות צבא קטנות.
  • משחקי ארטילריה - משחקים המדמים לחימה בין שני שחקנים או יותר באמצעות נשק ארטילרי. את המשחק משחקים בתורות, ולרוב השחקנים הם טנקים כאשר כל שחקן בתורו צריך לבצע שינויים בזווית הירי ובעוצמה של הירי על מנת להצליח להשמיד את היריב/ים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Henley, Stacey (8 במרץ 2020). "Remembering Mabel Addis, the first video game writer, on International Women's Day". GamesRadar. נבדק ב-25 באפריל 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Bruce Geryk (2001-08-08). "History of Space Empire Games - The Early Years 1980-1992". GameSpot. נבדק ב-2008-07-26.
  3. ^ Zzap! Issue 68, December 1990, p.45 - "Amiga Reviews: Battlemaster". אורכב מ-המקור ב-11 בפברואר 2006. נבדק ב-17 בדצמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Are Real Time Strategy Games At Their Peak?". אורכב מ-המקור ב-15 בנובמבר 2010. נבדק ב-2 בספטמבר 2006. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Kris Graft (11 בפברואר 2009). "Blizzard Confirms One "Frontline Release" for '09". Edge. אורכב מ-המקור ב-25 באוגוסט 2010. נבדק ב-12 במאי 2009. {{cite journal}}: (עזרה)
  6. ^ "How Warcraft 3's modding community paved the way for League of Legends and Dota 2". PCGamesN (באנגלית בריטית). 27 במרץ 2018. נבדק ב-2020-09-15. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Staff, Ars (2020-01-27). "How Warcraft III birthed a genre, changed a franchise, and earned a Reforge-ing". Ars Technica (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2020-10-05.
  8. ^ Walbridge, Michael (12 ביוני 2008). "Analysis: Defense of the Ancients - An Underground Revolution". www.gamasutra.com (באנגלית). נבדק ב-2020-09-07. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Funk, John (2013-09-02). "MOBA, DOTA, ARTS: A brief introduction to gaming's biggest, most impenetrable genre". Polygon (באנגלית). נבדק ב-2020-09-15.
  10. ^ Nemikan (21 ספטמבר 2009). "DOTA reborn: Three games inspired by the legendary WC3 mod". Icrontic.com. אורכב מ-המקור ב-26 אוגוסט 2012. נבדק ב-17 נובמבר 2010.
  11. ^ "From Warcraft III to Heroes of the Storm, Talking Art and Blizzard's Long History with Samwise Didier - AusGamers.com". www.ausgamers.com. נבדק ב-2020-01-08.
  12. ^ "Heroes Of The Storm Proves That A New Warcraft Strategy Game Could Work". Kotaku (באנגלית אמריקאית). 30 ביוני 2015. נבדק ב-2020-09-09. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Yin-Poole, Wesley (4 באוגוסט 2016). "Sega has quietly become one of the world's best PC strategy game companies". Eurogamer. Gamer Network. נבדק ב-4 באוגוסט 2016. {{cite web}}: (עזרה)