סל-סור-שר (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סל-סור-שר
Selles-sur-Cher
מאכלים
סוג גבינה צרפתייה, גבינה תעשייתית, גבינת חווה, גבינה מחלב נא, גבינת עיזים, גבינה רכה עם קליפה טבעית, גבינה חלבית עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Selles-sur-Cher עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא לואר ושר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב עיזים עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
צורה גליל עריכת הנתון בוויקינתונים
ייצור כולל 1,033 טונה (נכון ל־2017) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינת סל-סור-שרצרפתית: Selles-sur-Cher; מאוית גם selles-sur-cher באותיות קטנות בצרפתית) היא גבינה צרפתית מחלב עיזים המיוצרת בסאנטר-עמק הלואר, צרפת. שמה נגזר מהקומונה סל-סור-שר, לואר-אט-שר, שם היא נוצרה לראשונה במאה ה-19.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגבינה נמכרת ביחידות גליליות קטנות, בסביבות 8 ס"מ קוטר והבסיס (מופחת לסביבות 7 ס"מ בחלק העליון) ו-2–3 ס"מ גובה, ומשקל סביב 150 גרם.[1] הפטה המרכזי (תוך הגבינה) אופייני לגבינת עיזים, נוקשה וכבד בהתחלה, אך לח ומתרכך כשהוא נמס בפה. טעם הגבינה מלוח קלות עם טעם לוואי מתמשך. החלק החיצוני, הקליפה, יבשה עם תבנית אפורה-כחולה המכסה את כל פני הגבינה ויש לה ריח מעופש. התבנית הזו נאכלת לעיתים קרובות ויש לה טעם חזק בהרבה.

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסביבות ה-1.3 ליטר של חלב לא מפוסטר משמשים להכנת 150 גרם גבינה. לאחר החמצת החלב באמצעות התסיסה, הוא מחומם לסביבות 20 מעלות צלזיוס. מוסיפים כמות קטנה של אנזים הגבנה ומשאירים אותו למשך 24 שעות. שלא כמו רוב סוגי הגבינה האחרים, הגבן נמזג ישירות לתוך התבנית שלו, המכילה חורים זעירים כדי שמי הגבינה יזלגו החוצה באופן טבעי. לאחר מכן משאירים את הגבינה בחדר מאוורר קריר, ב-80% לחות (יבש בהשוואה למרתף טיפוסי של 100-90% לחות) למשך בין 10 לבין 30 ימים, שבמהלכם היא מתייבשת עם היווצרות העובש בחלקו החיצוני. ציפוי ראשוני של פחם עץ מעודד את היווצרות העובש האופייני לה.

סל-סור-שר מיוצרת בייצור פרמייר (על ידי החקלאי בחווה) (36%), בייצור קואופרטיבי וגם בתעשייתי, עם 747 טון שיוצרו בשנת 2005.[2] על אף שהייצור התעשייתי הוא כיום במהלך כל השנה, הגבינה במיטבה בין האביב לבין הסתיו. הגבינה זכתה למעמד AOC (כינוי מקור מבוקר) בשנת 1975.[3] על פי תקנות ה-AOC שלה, הגבינה חייבת להיעשות באזורים מסוימים במחוזות או נפות שר, אנדר ולואר-אט-שר.

הגבינה משתלבת היטב עם יינות לבנים, כמו רוב גבינות העיזים בדרך כלל, והיא מושלמת לסוף ארוחה, מוגשת בסלטים או עם פירות פרוסים כמו תפוחים או אגסים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סל-סור-שר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Masui, Kazuko; Tomoko Yamada (1996). French Cheeses. Dorling Kindersley. p. 83. ISBN 0-7513-0896-X.
  2. ^ "Selles-sur-Cher". Maison du Lait. אורכב מ-המקור ב-2007-07-05.
  3. ^ "AOC Selles-sur-Cher". INAO. אורכב מ-המקור ב-4 בספטמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)