סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'
סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ
מידע כללי
מאת אשר קרביץ
שפת המקור עברית
הוצאה
הוצאה ידיעות אחרונות - ספרי חמד
תאריך הוצאה 2005 | 2008
מספר עמודים 253
קישורים חיצוניים
מסת"במסת"ב 978-965-482-714-7
הספרייה הלאומית 990026247180205171

סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ' הוא ספר מאת אשר קרביץ אשר מתאר את חייו של לוחם ביחידת המסתערבים "דובדבן" בימי האינתיפאדה השנייה. הספר יצא לאור לראשונה בשנת 2005 בשם "אני מוסטפא רבינוביץ'", ומאוחר יותר נערך מחדש ויצא לאור בשנת 2008 תחת השם "סמל ראשון מוסטפא רבינוביץ'", בהוצאת ידיעות ספרים.[1]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הספר הוא חייל צה"ל בשם יאיר רבינוביץ', כבן 20, אשר משרת כצלף ביחידת המסתערבים "דובדבן", בה הוצמד לו הכינוי מוסטפא. לאורך הספר מנסה רבינוביץ' לשמור על שפיות יחסית ומוסר גבוה נוכח המשימות אליהן הוא נשלח, התנהגות גורמי הפיקוד, ההנחיות שהוא מקבל מהממונים ומערכת יחסים חדשה שנכנסת לחייו.

רבינוביץ' נדר נדר שלא להרוג אף אדם בחייו - נדר שלא עולה בקנה אחד עם היותו צלף בדובדבן, שתפקידו להוציא לפועל משימות חיסול טרוריסטים.

הספר נפתח בתיאור מארב לפעיל חמאס בכפר ערבי, שמטרתו לנטרל אותו מפעילות ולמנוע ממנו לגייס נערים פלסטינים לפיגועי התאבדות. המשימה מוכתרת בהצלחה. לאורך הפרקים הראשונים הקורא נחשף יותר ויותר לאופיו המוסרי והאחראי של רבינוביץ'.

רבינוביץ' ממשיך ומתאר בפני הקורא משימות נטרול ומשימות חיסול שהוא נקרא אליהן, חלקן מוכתרות בהצלחה וחלקן מסתיימות בכישלון.

תפנית בעלילה מתרחשת כאשר לאחר מעצר מבוקש, רבינוביץ' נפצע באצבעו באורח קשה ומפונה לבית חולים. שם הוא מתחיל להרהר בחייו הרומנטיים ובהשפעות הפסיכולוגיות שיש לשירות ביחידה על רגשותיו ועל תפקודו התקין. הוא מתחיל לפתח שיחות עומק עם חולה נוסף בבית החולים בשם עמנואל, שמצליח לשנות את זווית ראייתו על שירותו הצבאי.

במקביל, הוא מפתח קשר רומנטי עם בחורה יפה שפגש באוטובוס בשם הדס. הוא אף נוסע ליישוב המרוחק בו היא גרה ומבלה אצלה יומיים שלמים.

בוקר אחד הוא מחליט, בניגוד לכל היגיון, לנסוע לשכם ולהתחזות לפועל בניין פלסטיני. הוא מסתבך עם אנשים שמתחילים לחשוד בו ונקלע לסכנת חיים, אך לבסוף מצליח לשוב לשטח ישראל בשלום.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סמ"ר יאיר "מוסטפא" רבינוביץ': צלף ב"דובדבן", גיבור הספר. מתאר את הקורה לו בגוף ראשון. חכם, שנון, מוסרי ובעל חוצפה.
  • סמ"ר ירמי "מג'די": חברו הטוב ביותר של יאיר מהיחידה. מתגורר ברמת הגולן ובקשר לא טוב עם הוריו. נהרג במהלך תרגיל הכנה לפעילות מבצעית לקראת סוף הספר.
  • סרן אבישי: מפקדם הישיר של יאיר וירמי. חכם ופרקטי. בעל ידע רב בכל הקשור לנחשים.
  • הדס: בחורה שיאיר פוגש באוטובוס ומתאהב בה. נרקם בין השניים קשר רומנטי.
  • עמנואל: ניצול פיגוע שיאיר פוגש בבית החולים ומפתח איתו שיח פוליטי עמוק. מצליח לשנות את תפיסת עולמו של יאיר.
  • אביגיל: אחות בבית החולים שמטפלת ביאיר.
  • בוקי: כלבו הנאמן של יאיר, אותו יאיר אוהב מאוד ומתואר בהרחבה בסיפור.

פרשת הגניבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר שנים לאחר צאת הספר רכש המפיק יואב הלוי מקרביץ את הזכויות לעלילת הסיפור במטרה ליצור סרט קולנוע על בסיסה. הלוי פנה לבמאי אסף ברנשטיין במטרה לשתף איתו פעולה ביצירת הסרט.

בסופו של דבר, הסרט לא הופק, וברנשטיין לוהק להיות הבמאי של עונתה הראשונה של הסדרה "פאודה", שבין עלילתה ועלילת הספר ישנן נקודות דמיון רבות. הלוי פתח בהליכים משפטיים נגד ברנשטיין, אך התיק נסגר ללא פיצוי.[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]