ספר הילד של הקרן הקיימת לישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספר הילד כרך א', 1935, צילום מאת אברהם מלבסקי
ילדים מתבוננים בספר הילד, 1936. צילום מאת אברהם מלבסקי

ספר הילד של הקרן הקיימת לישראל הוא ספר כבוד[1] של הקרן הקיימת לישראל, שמתכונתו ומטרתו דומות לאלו של ספר הזהב של הקרן הקיימת לישראל.

מיזם ספר הילד, שהוצג בשנות השלושים של המאה העשרים, הוא אמצעי לגיוס תרומות לקק"ל[2][3][4]. עבור התרומה, נרשמו ילדים ברישום כבוד בספר הילד על ידי הוריהם או קרובים אחרים, לעיתים בצירוף תמונתם, קיבלו תעודה מהודרת וסיכת בגד המעידה על רישומם. ספר הילד נועד לרישום ילדים מלידתם עד גיל בר מצווה, בהזדמנויות חגיגיות כגון לידה, ברית מילה, כניסה לבית הספר, סיום בית הספר, החלמה ממחלה וכדומה[2][5]. בהמשך הוצעו גם רישומים ב"ספר בר המצווה" לילדים בגיל מצוות.

בשנות השלושים עלות התרומה הייתה לירה ארץ ישראלית אחת לפחות. נשות ארגוני ויצו והסתדרות נשים עבריות גויסו לפעול לקידום הרישום בספר הילד[6][7], ופרסמו אותו בבתי יולדות ובבתי ספר[8]. לתושבי ארץ ישראל הוצג הרישום בספר הילד כציון לאירועים חשובים בחיי הילד והמשפחה וכתרומתם לגאולת הקרקע[9][10].

הרישום בספר הילד קודם גם בעיתונות היהודית בתפוצות. עבור יהדות התפוצות התרומה הוצגה כמעשה חינוכי, של יצירת קשר בין ילדים יהודים בגולה לבין מולדת העם בארץ ישראל, כמקור נחמה לתורמים שלא זכו לחיות בארץ ישראל, וכמקור לסיפוק רוחני על שותפותם של התורמים בטיפוח דור חדש הגדל בארץ ישראל. ב-1932 עוצב הספר בבית המלאכה של מאיר גור אריה וזאב רבן, בעיטורי כסף בסגנון בצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות[6]. ב-1935 עוצב הספר על ידי האמן איתמר דוד[8].

בשנות החמישים של המאה העשרים הרישום בספר הילד שווק גם כמזכרת וכמתנה נאה; עלות התרומה הייתה אז 5 לירות[11]. נציגות ארגוני נשים בחיפה, ביקרו יולדות בבתי החולים במסגרת אירועי יום האם, והגישו להן תעודת רישום של ילדיהם בספר הילד[12].

חתני ספר הילד, כפי שכונו בפרסומים, הוזמנו לאירועים מיוחדים שנערכו לכבודם. למשל ב-1939 הוזמנו הילדים עם בני משפחותיהם בחול המועד פסח לחגיגה בבית קק"ל בתל אביב, במסגרתה נערך טקס הענקת סיכות שעוצבו עבור הנרשמים בספר הילד, נישאו נאומים על ידי פסיה טייבר (נציגת ויצו) ואברהם קמיני (יושב ראש הוועד הארצי של הקק"ל), הוצגה תוכנית אמנותית של תזמורת הקונסרבטוריון והזמרת אסתר גמליאלית, הוגש כיבוד וחולקו מתנות[13]. ב-1945 הוזמנו עם בני משפחותיהם לקבלת פנים במסגרת תערוכת עם ואדמתו[14].

כרכי ספר הילד נשמרו בלשכה הראשית של הקרן הקיימת בירושלים[1] ובבית הבריאות שטראוס בתל אביב[6].

מיזם ספר הילד נמשך ברצף ומתקיים גם בשנות ה-20 של המאה ה-21[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]