סרז'יפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סרז'יפה (מדינה)
Sergipe
סמל סרז'יפה
סמל סרז'יפה
סמל סרז'יפה
דגל סרז'יפה
דגל סרז'יפה
דגל סרז'יפה
מדינה ברזילברזיל ברזיל
מושל ג'קסון ברטו
רשות מחוקקת Legislative Assembly of Sergipe עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה אראקז'ו
שפה רשמית פורטוגזית
תאריך ייסוד 1889 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 21,994 קמ"ר (דירוג: 26)
גובה 223 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,288,116 (דירוג: 22, 2017)
 ‑ צפיפות 81.3 נפש לקמ"ר
קואורדינטות 10°35′S 37°23′W / 10.59°S 37.38°W / -10.59; -37.38 
אזור זמן UTC -3
http://www.se.gov.br/

לחצו כדי להקטין חזרה

אורוגוואיארגנטינהפרגוואיפרוצ'ילהקולומביהונצואלהגיאנהסורינאםגיאנה הצרפתיתבוליביהאמאפהרוריימהאקריאמזונאספארהרונדוניהמרניאופיאאויסיארהריו גראנדה דו נורטהפאראיבהפרנמבוקואלגואססרז'יפהטוקנטינס (מדינה)מאטו גרוסואספיריטו סאנטוהמחוז הפדרלי של ברזילבאהיהריו דה ז'ניירוגויאסמאטו גרוסו דו סולמינאס ז'ראיססאו פאולופרנהסנטה קטרינהריו גראנדה דו סול
(למפת סרז'יפה רגילה)
 
סאו כריסטובאו
סאו כריסטובאו
אסטנסיה
אסטנסיה
טוביאס בארטו
טוביאס בארטו
פוסו רדונדו
פוסו רדונדו
סרז'יפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סרז'יפהפורטוגזית: Serpige) היא המדינה הקטנה ביותר של ברזיל. סרז'יפה ממוקמת בצפון־מזרח ברזיל בשכנות לבאהיה, הנמצאת ממערב לה ואלגואס הנמצאת בצפונה. דרומית לה נמצא האוקיינוס האטלנטי.

משמעות השם סרז'יפה הוא סרטן בשפת הטופי של הברזילאים הילידים.

כרוב צפון־מזרח ברזיל, פנים המדינה הוא סוואנה, וקו החוף מלא בביצות, עצי מנגרובה וחופים חוליים. רצועה צרה של יער גשם טרופי עוברת לאורך החוף.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודת ההתיישבות הראשונה של אירופאים בסרז'יפה הייתה ביישוב הפורטוגזי סאו קריסטובאו. המקום נכבש מספר פעמים על ידי הולנדים וגם על ידי בקאנירים, שהיו שודדי ים צרפתים.

בשנות השלושים של המאה ה-20 נודעה סרז'יפה בכנופיות הפושעים ששרצו בה, וברגלינו פריירה דה סילבה שנודע כמלך הבנדיטים והפיל חיתתו על האזור עד שנתפס ב-1938 על ידי המשטרה הברזילאית.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת סרז'יפה מבוססת בראש ובראשונה על גידול קנה סוכר המתאים לאדמה הלחה של האזור. שדות קנה הסוכר הענקיים של המדינה מייצרים יותר מ-1.4 מיליון טון של קנה סוכר בכל שנה. בנוסף, מגדלים בסרז'יפה תפוזים וקסאווה בהיקף נרחב. בסרז'יפה יש גם תעשיית עור וטקסטיל והמדינה מפתחת באזור תעשיית נפט וגז טבעי.

דגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוכבים בדגל של סרז'יפה מייצגים את שפכי הנהר של המדינה. הפסים הירוקים והצהובים של הדגל מייצגים את היותה של סרז'יפה חלק מברזיל. הדגל אומץ באופן רשמי ב-19 באוקטובר 1920. ב-1951 הוחלט שבדגל יהיה כוכב לכל מועצה מקומית במדינה. אולם ב-1952 הוחלט לחזור לחמישה כוכבים, כמספר שפכי הנהר במדינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרז'יפה בוויקישיתוף