עובדיה לחמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עובדיה לחמן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1853
ברלין, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1913 (בגיל 60 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עובדיה אמיל לחמן (ה'תרי"ג, 1853 – שבט ה'תרע"ג, 1913) היה נדבן, שתרם להקמת ישיבות תנועת המוסר בליטא, ולהקמת המושבה פתח תקווה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עובדיה נולד בברלין שבגרמניה לצבי לחמן, משפחה עשירה ועתירת נכסים.

בהשפעת הרב אליעזר יעקב חווס שהגה את הקמתו של כולל קובנא, יסד עובדיה את 'קרן לחמן' שמכספה הוקם הכולל. חווס הלך מיאנישוק לברלין שם התגורר אחיו רבי יוסף חיים חווס, שהיה מקורב לפרופסור עובדיה לחמן, שהתקרב ליהדות הודות לרבי ישראל סלנטר שקרבו. לחמן היה יהודי אמיד, וחווס קיווה שיאות לקחת על עצמו את החזקת הכולל או חלקו.

חווס ניפגש עם לחמן ושכנעו בדבר נחיצותו של מוסד לימודים זה, ואכן לחמן נענע לבקשתו ותרם עשרת אלפים רובל, סכום גדול באותם הימים. כמו כן הבטיח לתת תרומה שנתית של אלף רובל. את התרומות התנה לחמן בכך שאיש לא ידע על כך. לאחר שהיה בידו סכום כסף זה, שהיה בו די על מנת להתחיל בהקמתו של הכולל, נסע אליעזר יעקב לרבי ישראל סלנטר, ששהה באותה העת בעיר ממל, והפקיד בידו את כל הסכום, על מנת שיעשה בו כראות עיניו.

כמו כן הקים לחמן מכספי הקרן את ישיבת כנסת ישראל בסלובודקה וישיבות אחרות בליטא.

אחוזת לחמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מראה אחוזת לחמן (2012)
שלט במתחם אחוזת לחמן המספר על המקום
ערך מורחב – אחוזת לחמן והיקב

בשנת תרמ"ד 1884 רכש באמצעות הרב אריה ליב פרומקין כ-900 דונם במושבה פתח תקווה, עליהן הוקם בית האבן הראשון במושבה בשם 'אחוזת לחמן' שבה הוקם בהמשך משק ותלמוד תורה. כיום המקום השתמר בחלקו, ונחשב כאתר מורשת לאומית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]