עוף צלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עוף צלוי
Brathähnchen
Roast chicken
Pollo arrosto
מאכלים
סוג מנת עוף עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים בשר עוף עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עוף צלויאנגלית: Roast chicken, באיטלקית: Pollo arrosto; בגרמנית: Brathähnchen) הוא עוף המוכן כמזון באמצעות צלייה בין אם במטבח ביתי, או על אש גלויה, או ברוטיסרי (גריל סיבובי). בדרך כלל, העוף נצלה עם השומן והמיצים שלו על ידי סיבוב הבשר על השיפוד הגדול במהלך הצלייה, ולכן בדרך כלל צולים אותו חשוף לאש או לחום עם סוג של גריל סיבובי, כך שמחזור השומנים והמיצים הללו יהיה יעיל ככל האפשר. עוף צלוי הוא מאכל המופיע במגוון רחב של מטבחים ברחבי העולם.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוף רוטיסרי ב-Fiestas de San Isidro במדריד בשנת 2007

הנדל[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הנדל" היא המילה האוסטרו-בווארית לעוף, לרוב בצורתו הצלויה (Brathendl). צורה פופולרית נוספת היא Backhendl המטוגן (בצרפתית: poulet frit à la viennoise כלומר עוף מטוגן וינאי), התמחות של המטבח הווינאי. המונח בגרמנית תקנית הוא Hähnchen ("תרנגולת"). במדינות הפדרליות החדשות של גרמניה (בשטח גרמניה המזרחית לשעבר) המאכל נקרא לעיתים קרובות Broiler שפירושו "פטם".

הנדל מוגש באופן מסורתי בגני בירה בוואריים או בפסטיבלים כמו אוקטוברפסט, ובדרך כלל נאכל עם בייגלה ו/או כוס בירה. הוא זמין באופן נרחב גם ממשאיות רוטיסרי ניידות שחונות ליד מקומות מטופחים כמו סופרמרקטים או מגרשי חניה גדולים.

פפריקה הנדל (פפריקש עוף) מוזכרת בספר "דרקולה" של ברם סטוקר, כמנה ממנה נהנה ג'יי הארקר המבקש לקבל את המתכון עבור אשתו לעתיד, מינה.[1]

פולו אסאדו או א לה בראסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"פולו א לה בראסה", הידוע גם כ"פולו אסאדו" או "עוף פרואני" או "עוף מושחר" בארצות הברית ו"עוף פחמי עץ" באוסטרליה. הגרסה המקורית כללה עוף מבושל על פחמי עץ, אך ההכנה התפתחה והבשר המושרה מראש של העוף מסובב על הציר בתנור מיוחד בשם "רוטומבו" ומקבל באופן עקבי חום מהפחמים. ניתן להפעיל את התנור באמצעות פחמי עץ, גז או עץ.

סוגים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוף רוטיסרי (עוף בגריל על שיפוד מתכת מסתובב) הפך לטרנד הולך וגדל בארצות הברית מאז אמצע שנות ה-90.[2] סופרמרקטים אמריקאים נוהגים לצלות תרנגולות רוטיסרי באמצעות רוטיסרי אופקיים או אנכיים. תרנגולות אלו הן אמצעי לשימוש בתרנגולות טריות שלא נמכרו ולעיתים נמכרות במחירים נמוכים יותר מאשר תרנגולות טריות.[3] רשת הסופרמרקטים הענקית קוסטקו אינו ממחזר תרנגולות טריות, אך ידוע בכך שהוא מוכר 60 מיליון תרנגולות הצלויות בשלמות ב-4.99 דולר ארצות הברית בכל שנה.[4][2] רשת המסעדות המהירה של בוסטון מרקט התמחתה במקור בעוף צלוי.

עוף טנדורי

עוף טנדורי הוא מאכל פופולרי בתת-היבשת ההודית המורכב מעוף צלוי בתנור חימר גלילי, טנדור, ומוכן בהשריית יוגורט ותבלינים.

את השווארמה הערבית והישראלית, את הדונר קבב הטורקי והגירוס היווני אפשר להכין ממגוון בשרים, אחד מהם הוא עוף. הגרסה הטייוואנית של שווארמה, shāwēimǎ (בסינית: 沙威瑪), היא כמעט תמיד עוף.

"עוף מתחת ללבנה" הוא אופן הכנה שבו העוף משוטח על ידי לבנה או חפץ כבד אחר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עוף צלוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dracula by Bram Stoker pg 1
  2. ^ 1 2 Bonnie S. Benwick. "The Bird that Goes Around, Stays Around." Washington Post. 30 October 2012. Retrieved 5 December 2014.
  3. ^ Cat Vasko."Grocery Store Economics: Why Are Rotisserie Chickens So Cheap?" KCET. 4 March 2014. Retrieved 5 December 2014.
  4. ^ Rick Aristotle Munarriz. "For Costco, $1.50 Hot Dog Combos and $4.99 Chickens Aren't Enough." Daily Finance. 10 October 2013. Retrieved 5 December 2014.