טנדור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טנדור
तंदूर
Tandoor
מאכלים
סוג תנור אפייה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טנדורים מודרניים מעץ וקרמיקה
טנדורים מחימר בהודו

טנדורהינדי: तंदूर; באנגלית: Tandoor) הוא תנור גדול בצורת כד, העשוי בדרך כלל מחימר. מאז ימי קדם, טנדורים שימשו לאפיית לחמים שטוחים ללא שמרים, כמו רוטי ונאן, כמו גם לצליית בשר. הטנדור משמש בעיקר במטבחים של דרום-מערב אסיה, מרכז אסיה, דרום אסיה וקרן אפריקה.

ניתן לעקוב אחר שורשי הטנדור במשך למעלה מ-5,000 שנים עד תרבות עמק האינדוס העתיקה, אחת התרבויות הידועות ביותר. גוף החימום הסטנדרטי של טנדור הוא מדורה פנימית של פחמי עץ או עצים, המבשלים אוכל בחום ישיר ובעשן. טנדור יכול להיות לגמרי מעל הקרקע, או קבור חלקית מתחת לפני הקרקע, ולעיתים קרובות להגיע לגובה/עומק של יותר ממטר. הטמפרטורות בטנדורים יכולות להגיע ל-480 מעלות צלזיוס והם נשמרים דלוקים באופן שגרתי לתקופות ממושכות. לכן, טנדורים מסורתיים נמצאים בדרך כלל במטבחי מסעדות. טנדורים מודרניים עשויים לעיתים קרובות ממתכת. וריאציות, כגון טנדורים עם גופי חימום בגז או חשמלי, שכיחות יותר לשימוש בבית.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדור פחם עם תוף פלדת פחמן

המילה האנגלית tandoor באה מהמילה ההינדוסטנית tandūr שבאה מהמילה הפרסית tanūr (تَنور) ובסופו של דבר מהמילה האכדית tinūru (𒋾𒂟), המורכבת מהחלקים 'tin' (פירושו "בוץ") ו-'nuro/nura' (שפירושו "אש") ומוזכר כבר באפוס האכדי של עלילות גילגמש. כמו כן קיימת המילה tanûra באווסטית, בפרסית tanûr. בסנסקריט הטנדור כונה kandu.

מילים הקשורות ודומות לטנדור משמשות בשפות שונות, למשל המילים:

וכך הלאה עוד בשפות רבות נוספות המילים דומות.

תפעול[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדור נירוסטה על פחם, עם מגש אפר ומדחום

בפעם הראשונה שמשתמשים בטנדור חדש, יש להעלות את הטמפרטורה בהדרגה כדי להתאים את פנים התנור לתנאים. שלב זה חיוני להבטחת אורך החיים של הטנדור. ההתאמה יכולה להתבצע על ידי הדלקת אש קטנה מאוד בתנור והוספת חומרי בערה לאט, כדי להגדיל בהדרגה את כמות החום בתוך הטנדור. סדקים נימיים עלולים להיווצר במהלך ההתאמה. זה נורמלי ולא יפריע לביצועי תנור הטנדור. כשהתנור מתקרר, הסדקים הנימיים בקושי יורגשו. הם חיוניים לאפשר לגוף החימר של הטנדור לנשום (התפשטות והתכווצות תרמית). ככל שהטמפרטורה בתוך הטנדור תגדל לאט יותר במהלך השימוש הראשון בו, כך יתפתחו פחות סדקים נימיים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדור אפגני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטנדור האפגני יושב מעל הקרקע ועשוי מלבנים.

טנדור פנג'בי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדור פקיסטני

הטנדור הפנג'בי מדרום אסיה עשוי באופן מסורתי מחימר והוא תנור בצורת פעמון, שניתן להכניס לאדמה או להניח מעל האדמה ולהזין בעץ או בפחמי עץ. הוא מגיע לטמפרטורות של כ-480 מעלות צלזיוס כאמור. בישול בטנדור הוא היבט מסורתי של המטבח הפנג'בי בכל חבל פנג'אב גם בהודו וגם בפקיסטן.

טוניר ארמני[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימי קדם סגדו הארמנים לטוניר כסמל לשמש על האדמה. הארמנים יצרו טונירים הדומים לשמש השוקעת "נכנסת לאדמה" (השמש הייתה האלוהות העיקרית). הטוניר התת-קרקעי, העשוי מחימר, הוא אחד הכלים הראשונים במטבח הארמני כתנור וכלי טיפול תרמי.

טנדיר אזרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדיר אזרי

בימי קדם, אנשים השתמשו בו כדי לאפות לחם ולבשל מאכלים שונים. לחם טנדיר (təndir çörəyi, לחם טנדורי) הוא סוג לחם נפוץ באזרבייג'ן. לחם טנדיר נאפה מחום דפנות הטנדיר, מה שמבטיח אפייה מהירה מאוד.

אחד הטנדורים הגדולים בעולם נבנה בעיר אסטרה שבדרום אזרבייג'ן ב-2015. גובה הטנדור הוא 6.5 מטר וקוטרו הוא 12 מטר. הטנדור הזה מורכב מ-3 חלקים.

טמדיר טורקמני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפייה çörek ו-somsa בטמדיר הטורקמני

אפיית לחם לבן מסורתי בשם çörek בטורקמנית הוא פולחן קולינרי עתיק ומכובד בטורקמניסטן. הוא נאפה בתנור החימר המסורתי, המכונה tamdyr בטורקמניסטן.[1]

מנות מאכלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנדור (תנור) מודרני תימני המשמש להכנת לחם שטוח המכונה מלאווח
כנפי עוף, בצל ופרוסות תפוחי אדמה עם שומן חזיר ביניהן, נצלות בטוניר (טנדור) בארמניה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טנדור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nuriev, Ahmetjan (2005). "Bread baking is an ancient ritual in Turkmenistan". Turkmenistan, the Analytic Illustrated Magazine: 80–83.