תאטרון מחול ענבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ענבל (להקה))
חברות להקת ענבל, 1956
להקת ענבל עם מקימת הלהקה, שרה לוי תנאי, ועם נשיא המדינה דאז, זלמן שזר, 1969

תיאטרון מחול עִנְבָּל הוא להקת מחול שנוסדה בישראל ב-1949 על ידי שרה לוי-תנאי כדי להמשיך את המסורת העשירה של תרבות יהודי תימן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוי-תנאי החלה אז לעבוד עם קבוצה של נערים ונערות בני העדה התימנית. המפגשים נערכו במבנה בית הספר "כרמל". הנערים התנסו בקבוצה במשחק, תנועה וכדומה. מתוך קבוצה זו צמח דור הרקדנים הראשון של להקת ענבל, אשר מנה כשבעה נערים. הלהקה החלה לעבוד באופן מסודר בשנת 1950, וכונתה "הלהקה המזרחית של שרה לוי". הלהקה שנקראה תאטרון מחול ענבל הופיעה במושבים, קיבוצים ובישובים אחרים בארגונה של המרכז לתרבות של ההסתדרות. לאחר הופעה בכנס מחולות העם בדליה בשנת 1954, זכתה הלהקה לתמיכה כספית וארגונית של "קרן נורמן" (בעתיד קרן התרבות אמריקה-ישראל), שאיפשרה לה ליצור בתנאים טובים ואף להרחיב את מספר חברי הלהקה ל-12. את תלבושות הלהקה עיצבה המעצבת הראשית של חברת "משכית", פיני לייטרסדורף. את התפאורה עיצב ,במרבית ההפקות, הצייר ומעצב הבמה אנטול גורביץ'.

התגובות לעבודתה של לוי-תנאי היו מעורבות. עם זאת, נבחרה להקת ענבל לייצג את ישראל בעולם. בשנים 19571959 יצאה הלהקה לסיבובי הופעות בצפון אמריקה ובאירופה.

להקת ענבל, בניהולה האמנותי של לוי-תנאי, זכתה במשך כארבעים שנה להצלחה רבה, הן בארץ והן בסיבובי ההופעות בעולם. הלהקה החלה להופיע בחו"ל עוד בשנות החמישים והשישים, לפני הקמת הלהקות הגדולות כגון בת דור, בת-שבע ועוד[1]. בשנים שלאחר מכן ירדה קרנה של הלהקה[2].

בפסטיבל "גוונים במחול" הראשון באוגוסט 1984, רקדני הלהקה הופיעו עם ריקוד לפי כוריאוגרפיה של רונית לוי וייס וזכו במקום הראשון.

הרקדנית והכוריאוגרפית אילנה כהן מונתה בשנת 1996 כמנהלת אמנותית עמית בלהקה. כהן נחשבת כממשיכת דרכה של לוי-תנאי, עבודתה כללה שני צירים - חידוש יצירותיה של לוי תנאי והעמדתן על הבמה למען ועם דור צעיר וחדש שלא ידע את תרבות ענבל ותרבות תימן. ובמקביל יצרה יצירות חדשות ללהקה[3]

מרכזה של הלהקה ב"מרכז האתני הרב תחומי ענבל" בנווה צדק. בשנת 2015 היה ברק מרשל המנהל האמנותי של הלהקה,[4] והלהקה העלתה את יצירתו "וונדערלאנד".[5] בשנת 2016 העלתה הלהקה את המופע "ריקוד פשוט" שיצר הכוריאוגרף מור שני[6]. ב-2021 העלו את המופע "לכת", אף הוא של מור שני[7].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גילה טולידאנו, סיפורה של להקה - שרה לוי-תנאי ותיאטרון-מחול ענבל, הוצאת רסלינג, תל אביב, 2005

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תאטרון מחול ענבל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיורים בחו"ל - תיאטרון מחול ענבל, ארכיון תיאטרון מחול ענבל, הספרייה הלאומית
  2. ^ רוני דורי, עכבר העיר אונליין, ההיסטוריה המפוארת של להקת ענבל, באתר הארץ, 9 ביולי 2009
  3. ^ מינהל התרבות, שר התרבות והספורט מיקי זוהר הכריז על זכייתם של 21 אמנים ותיקים בפרס איינשטיין, באתר משרד התרבות והספורט, ‏ינואר 2022
  4. ^ מרב יודילוביץ', ברק מרשל התפטר מלהקת ענבל, באתר ynet, 31 בדצמבר 2015
  5. ^ וונדערלאנד, באתר של היכל התרבות כרמיאל
  6. ^ אתר למנויים בלבד יאיר אשכנזי, במופע של להקת "ענבל" צונזרו קטעים עם רקדניות חשופות חזה, באתר הארץ, 9 בספטמבר 2016
  7. ^ אתר למנויים בלבד רן בראון, דינמי, נזיל ופוטוריסטי: המופע החדש של להקת ענבל מסעיר, באתר הארץ, 19 במאי 2021