פדריג קולום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פדראיק קולום)
פדריג קולום
לידה 8 בדצמבר 1881
מחוז לונגפורד, אירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בינואר 1972 (בגיל 90)
מחוז הרטפורד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אירלנד, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, ארצות הברית, מדינת אירלנד החופשית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה St. Fintan's Cemetery, Sutton עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת קולג' בדאבלין עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית, אירית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית רג'ינה (1961)
  • עמית האקדמיה האמריקאית לשירה (1952) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פדריג קולוםאנגלית ובאירית: Padraic Colum;‏ 8 בדצמבר 1881 - 11 בינואר 1972) היה משורר, סופר, סופר ילדים, מחזאי ופולקלוריסט אירי. דמות מרכזית בתחייה האירית.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במחוז לונגפורד בשם Patrick Collumb, בן ראשון מבין שמונה. בין השנים 1889 ל-1892 ניסה אביו את מזלו בארצות הברית במסגרת הבהלה לזהב בקולורדו. עם שובו של אביו לאירלנד עברה המשפחה להתגורר ליד דבלין.

ב-1903 העלה קולום את מחזהו הראשון Broken Soil, בהמשך היה בין מייסדיו של תיאטרון אבי בדבלין שהוקדש למחזאות אירית מקורית. קולום הצטרף לליגה הגאלית (Conradh na Gaeilge) שנועדה להחייאת וטיפוח השפה האירית וחבר לקבוצת הכותבים ויליאם בטלר ייטס, ליידי אוגוסטה גרגורי, ג'ורג' ויליאם ראסל וארתור גריפית'. הוא אף פרסם משיריו בעיתונו של גריפית' The United Irishman. כמבקר קבוע בספרייה הלאומית של אירלנד הכיר מבקר קבוע נוסף במקום באותה עת, את הסופר ג'יימס ג'ויס, ובין השניים נקשרה ידידות ארוכה. כמו ייטס, נדד קולום ברחבי אירלנד ואסף שירי עם ובלדות. הידוע בשירים שכינס הוא She Moved Through the Fair, שקולום אף חיבר מחדש חלק ממילותיו.

ב-1912 נשא לאישה את מגווייר, וב-1914 נסעו בני הזוג לארצות הברית לשהות שתוכננה להיות קצרה והתארכה לשמונה שנים. בארצות הברית עסק קולום בעיקר בכתיבת מעשיות לילדים, המושפעות ממיתולוגיה קלטית. ספרו הראשון לילדים היה The King of Ireland's Son ("בנו של מלך אירלנד"), שראה אור ב-1916. בהמשך כתב עלילות נוספות מהמיתולוגיה הקלטית והנורדית, מהמיתולוגיה של הוואי ומן המיתולוגיה היוונית. ב-1922 זכה ספרו אודות גיזת הזהב ועלילות גיבורים נוספות מהמרחב היווני בציון לשבח מטעם ועדת מדליית ניוברי.

בין 1933 ל-1939 שהו בני הזוג קולום בפריז ובניס. בעת שהותו בצרפת חודשה ידידותו הקרובה של קולום עם ג'ויס. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה שב קולום לניו יורק ולימד באוניברסיטת קולומביה ובסיטי קולג' של ניו יורק. ב-1958 פורסם הספר Our Friend James Joyce ("ידידנו ג'יימס ג'ויס"), אותו חיבר יחד עם רעייתו, שנה לאחר מותה. את המשך חייו חילק בין ביתו שבקונטיקט לאירלנד מולדתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פדריג קולום בוויקישיתוף