פורטל:אשדוד/מאמר נבחר/25

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
החוזה שנחתם ב-15 במאי 1956 בין מדינת ישראל לעובד בן-עמי ופיליפ קלוצניק באשר להקמת עיר חדשה בדרום – לימים, אשדוד.

העיר אשדוד בעלת סיפור הקמה ייחודי – המהווה שילוב בין יוזמה ממשלתית ליוזמה פרטית, של יהדות התפוצות, ובפרט יהדות ארצות הברית. דוד בן-גוריון קרא לאיש העסקים עובד בן עמי לסייע בהקמת עיר חדשה בדרום הארץ, אך הייתה לממשלת ישראל בעיה פיננסית לעשות כן – כשבא בן-גוריון לשר האוצר לוי אשכול עם ההצעה, אשכול טען כי אין בידיו את המימון הדרוש להקמת הנמל, אך ”אם בן עמי יצליח לגייס 30 מיליון דולר, התוכנית תוכל לצאת אל הפועל”.

בן עמי חבר למיליונר היהודי-אמריקאי פיליפ קלוצניק, שכיהן כנשיא ארגון בני ברית, ואלו הצליחו בעסקה סיבובית להבטיח מימון להקמת הנמל על ידי הבנק העולמי. בשנים הראשונות להקמת המדינה, ישראל הייתה זקוקה לאדמות חקלאיות, ולכן נשללה האפשרות להשתמש באדמות אלה לבניית העיר. כתוצאה מכך, הוחלט לנצל את שטחי החולות שלחוף הים התיכון, בסמוך לתחנת הכוח ולנמל העתידיים, ובהם להקים את העיר החדשה. ב-1 במאי 1956 נתן אשכול אישור לתוכנית הקמת העיר אשדוד. לקראת סוף אותה השנה הוקמה חברת אשדוד בע"מ – חברת בת של קבוצת בוני ערים בע"מ – על ידי בן עמי וקלוצניק. בתמורה למימון הנמל קיבלה חברת אשדוד הבטחה לשטח של כ-42 אלף דונם, כ-32 ק"מ בקו אווירי מתל אביב, והוטלה עליה האחריות לתכנון העיר ובנייתה.

העורק התחבורתי החוצה את אשדוד מצפון לדרום ומחבר אותה לשאר הארץ, היה אמור להיקרא על שמו של קלוצניק, אך הוא הצטנע וביקש שלא לעשות כן – וביקש שייקרא על שם ארגון הצדקה שעמד בראשו. על כן נקראו שדרות בני ברית.