שדרות בני ברית

שד' בני ברית
B'nai B'rithBlvd.
שדרות בני ברית, 2024
שדרות בני ברית, 2024
מידע כללי
על שם בני ברית, ארגון צדקה יהודי בינלאומי
הקמה
חברת בנייה חריש, חברת אשדוד (חפ"א)
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר אשדוד
שכונה מדרום לצפון: רבעים ט"ו, ט"ז, י"ג, י"ב, י', הקריה ("הסיטי"), ח', ה', ו', ב', ג', קריית חלוצים (אזור התעשייה הקלה), אזור התעשייה הצפוני
מפגשים עיקריים
קואורדינטות 31°47′48″N 34°39′11″E / 31.796766406959°N 34.653108177676°E / 31.796766406959; 34.653108177676
(למפת אשדוד רגילה)
 
שדרות בני ברית
שדרות בני ברית
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שדרות בני ברית היא שדרה ראשית החוצה את אשדוד מדרום לצפון הקרויה על שם ארגון הצדקה היהודי הבינלאומי, בני ברית. השדרה מהווה דרך הכניסה הצפונית של העיר, והיא הארוכה ביותר בה. השדרה אינה מעורבת שימושים, ומהווה, כשדרות רבות בעיר – כעורק תחבורתי בלבד.

השדרה מקבילה לשדרות הרצל, המרכזית יותר, ונמתחת מהקצה הדרומי ביותר של העיר ברובע ט"ו, ועד כביש 41, היציאה הצפונית של העיר.

במפגש עם רחוב מורדי הגטאות ברובע ב', ממוקם בשדרה מסוף בני ברית, שהוקם במסגרת מיזם מערכת האוטובוסים המהירה (BRT) של אשדוד, Ashdod Metro Bus (מוכר גם בשם Reway), ונפתח לציבור ב-2022.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכביש נסלל על ידי "חריש" וחברת אשדוד, כשאורכו היה אז 6 קילומטרים, ורוחבו 6 מטרים.[2] גשר בני ברית, המתנשא מעל נחל לכיש, נבנה בעלות של 220 אלף ל"י על ידי מחלקת עבודות ציבוריות (נתיבי ישראל), בהזמנת אגף השיכון של משרד העבודה.[2][3] העבודות נמשכו כ-10 חודשים.[4] עד שנחנך הכביש – שחיבר אותה לרשת הכבישים הארצית[3] – תושבי העיירה היו בסכנת ניתוק תחבורתי מהעיר כאשר פקדו אותה שיטפונות גשמים.[4] זהו היה הכביש הראשון שסללה החברה.[2]

טקס הפתיחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השדרה נחנכה ב-27 בנובמבר 1958 בטקס בהסתעפות הכביש מהעיירה, בהשתתפות ישראל רוגוזין, שר העבודה מרדכי נמיר, נשיא בני ברית בישראל יוסף יואל ריבלין, יו"ר חברת אשדוד עובד בן עמי וראש מועצת חבל יבנה שלמה אפרתי, תלמידים ותושבי העיירה.[2] כמו כן, השתתפו בכירים ממשרד העבודה ונציגי חברת אשדוד. נמיר גזר את הסרט, וריבלין הסיר את הלוט מעל השלט הנושא את השם "שדרות בני ברית".[2] המשתתפים בטקס נסעו בכביש עם חניכתו.[2]

נמיר, הסביר בנאומו, כי גשר בני ברית, בן ה-50 המטרים, הוא בעל עליונות טכנית על גשר הירקון בתל אביב. היה זה מקרה השימוש הראשון של בטון דרוך בבניית גשרים בישראל. כמו כן, תיאר את העיירה המוקמת באשדוד, שהייתה אך בשלביה המוקדמים, כקיבוץ גלויות. באותו יום, נחנך גם רחוב רוגוזין ברובע א'.[5]

חניכת רחוב רוגוזין

בניין אשדוד מסמל דרך חדשה של שותפות בין יהדות התפוצות לבין המאמצים של ממשלת ישראל ושריה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1982, הורחבה השדרה ל-2 נתיבים.[6]

הנצחת בני ברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ קלוצניק אשר עמד בראש ארגון בני ברית, הקים בשנות ה-50 ביחד עם עובד בן עמי את "החברה לפיתוח אשדוד" (חפ"א) על מנת לבנות תוכנית להקמת עיר חדשה בשם אשדוד.

החברה קיבלה את קרקעות העיר אשדוד ללא תמורה כספית אלא תמורת התחייבות החברה להשקיע בפיתוח העיר ולבנות בה מפעלים, בתי חולים, בתי מלון, בתי ספר ועוד.[דרוש מקור] בשנת 1956 שר האוצר לוי אשכול נתן אישור לתוכנית הקמת העיר אשדוד. בסוף אותה שנה הקים נשיא הארגון, קלוצניק, יחד עם עובד בן עמי את "חברת אשדוד", שהיא חברת בת של "קבוצת בוני ערים". בתוך הסכום הנ"ל הבטיחה חברת אשדוד כמיליארד לירות לבניית 60–65 אלף יחידות דיור, 150 מיליון לירות בבניית כבישים, תשתית מים חשמל ונטיעות ועוד וכ-80 מיליון למרכזי בידור ותיירות.[דרוש מקור]

פיליפ קלוצניק – יזם את קריאת השדרה על שם בני ברית

בפועל היו תלונות רבות שההבטחות בכתב של החברה לפיתוח אשדוד להשקעות בעיר לא קוימו - החברה השקיעה פחות משני מיליון לירות בכבישים.[דרוש מקור] השדרות הראשיות בעיר אשדוד נקראו על שם הארגון לבקשת קלוצניק, שלימים הוענקה לו תואר אזרחות כבוד של העיר.[7]

הניסיון להחלפת שם השדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2010, פרסמה עיריית אשדוד בעיתונות הארצית כי בכוונתה לשנות את שם השדרה, ולקרוא לה על שמו של הנשיא שמעון פרס – שהוכרז אזרח כבוד של העיר עוד ב-1986[8] – והזמינה את המתנגדים למהלך להביע בפניה את דעתם בנושא.[9] יורם קציר, שהיה מנכ"ל חברת בוני ערים (חברת אשדוד) אותה הקים בן עמי, הביע את התנגדותו למהלך מכתב שכתב לראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי.[10] קציר הסביר, כי השם ניתן בהסכמה ציבורית, והשתרש במשך כיובל, עוד טרם הוקמה העיר. כמו כן, נימק קציר, כי היה זה ארגון בני ברית שפעל יחד עם בן עמי ב-1954 להקמת העיר כשילוב של יוזמה פרטית (של יהדות ארצות הברית) ויוזמה ממשלתית.[9]

קציר הציע ללסרי, לקרוא לאחד השטחים שיפותחו בעתיד בעיר, בשם "קריית שמעון פרס", והציע את השטח שממזרח לנחל לכיש, (כיום, שטחו של רובע פארק לכיש). ההצעה להחלפת השם שהציע ראש העירייה לסרי אושרה בוועדת השמות העירונית אך נפלה בהצבעה במועצת העירייה. לסרי החליט לשנות את ההצעה, ”מפאת כבודו של ארגון בני ברית”, כך שתותנה בהסכמת הארגון, שלא ניתנה.[11] חברי האופוזיציה במועצה טענו כי אינם מתנגדים להנצחת פרס, אלא להחלפת השם.[12]

באוקטובר 2016, זמן קצר לאחר הלוויית שמעון פרס, הודיע ראש העירייה לסרי שוב כי הוא מתכוון לקרוא לשדרה על שמו של פרס.[11][13] נשיא בני ברית, מיכה נתן, השיב כי הארגון מתנגד בתוקף, וטען כי הדבר יהווה פגיעה במורשת שלו.[11][14] לסרי פרסם עם לכתו של פרס, כי כשהצעתו הקודמת נפלה בהצבעה במועצה, פנה לפרס בעצמו בנושא.[11] לסרי טען, כי פרס ביקש ממנו ”להמתין עם היוזמה לעת מתאימה יותר”, ולאחר מותו ראה כי יש להשלים אותה כחלק מצוואתו.[11]

בניית הרובע המיוחד (קריית פרס), 2023

ב-2021 החליטה עיריית אשדוד לקרוא לרובע המיוחד, רובע מעורב שימושים בדרום-מזרח העיר בסמוך לתחנת הרכבת אשדוד – עד הלום, בשם קריית פרס.

תוואי השדרה ואתריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדרות בני ברית נצמתות עם מספר שדרות בעלות חשיבות בעיר, ומהווה מוקד למסחר ותנועה רבים. השדרות עמן היא נפגשת, מדרום לצפון, הן:

לאורך כל השדרה, בנייני מגורים אינם מפנים את כניסתם אליה, וכך נכון גם לגבי מסחר. השדרה חסרת עירוב שימושים, ולכן משמשת באופן בלעדי כעורק תחבורתי עירוני. השדרה מחברת את הכניסה הצפונית של העיר, אל הדרומית במחלף עד הלום.

לאורך כל השדרה, ניצבים זה מול זה על כל אורכם צמדי הרבעים י"ב-י"ג, ה'-ו', ו-ב'-ג'.

דרום[עריכת קוד מקור | עריכה]

צומת תל חי – צומת יצחק רבין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרום השדרה, היא מתפצלת תחילה לשתי שדרות קצרות; בקצהה הדרומי, היא נפגשת עם שדרות תל חי, התוחמת מדרום את רובע ט"ו, הדרומי ביותר בעיר. בסמוך לצומת, ישנו מרכז מסחרי מקומי של הרובע. צפונית יותר, היא נפגשת עם שדרות רוטשילד המחברת את רובע ט"ו, מקצהו המזרחי אל רובע ט"ז. מערבה, נמצא פארק ט"ו, שבהמשך שדרות רוטשילד מתרחב צפונה – ומתחבר ליער המאכל.

בהמשך, השדרה נצמתת עם שדרות יצחק רבין בכיכר רחמים חדד. רבין היא שדרה ארוכה הנמתחת משדרות אלטלנה ברובע י"ג ממזרח, דרך גן דוד המלך וגן קק"ל אשדוד, ועד כיכר השלום, בואכה מצודת אשדוד ים במערב.

צומת יצחק רבין – צומת עובד בן עמי[עריכת קוד מקור | עריכה]
קאנטרי קלאב אשדוד

צפונית מהמפגש עם שדרות יצחק רבין, נמצאים ממזרח קאנטרי קלאב אשדוד, ובית הספר התיכון מקיף ח'. השדרה ממשיכה צפונה, כאשר בין שדרות יצחק רבין לשדרות עובד בן עמי, הרבעים י"ב ממערב ו-י"ג ממזרח ניצבות זו מול זו לכל אורכן. במרכז המקטע, השדרה מתפצלת לרבעים אלו, ומובילה אל פארקים עירוניים גדולים – פארק אדמונד ספרא ב-י"ב ופארק יעקב חזן, וכן אל המרכזים המסחריים של י"ב (מג'יק סנטר) ומרכזון י"ג.

מרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

צומת עובד בן עמי – צומת מנחם בגין[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקטע הנמתח בין שדרות עובד בן עמי לשדרות מנחם בגין, נמצא ממערב רובע הקריה ("הסיטי") וממזרח, רובע י'. בקרבת המפגש עם שדרות בן עמי, נמצאת ממערב כיכר אמי"א ובה אנדרטה לזכר הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה. מתוך הכיכר, יוצאת סמטה החוצה את הרובע אלכסונית, המובילה אל פארק הסיטי הדרומי, דרך מרכז הצעירים "כיוונים". ממזרח נמצאת גינת אסירי ציון.

בצומת מנחם בגין, בחלק המערבי נמצא מרכז צימר – הנחשב לאחד מאזורי המסחר הפתוחים ההומים בעיר. לאורך כל השדרה הבנויה בציפוף ולגובה, נמצאות מסעדות, ברים, בתי קפה, חנויות ומשרדים. בצד הדרומי של השדרה, בחלק שממערב לכיכר אילן רמון, נמצאים משרדי הממשלה של העיר. עוד מערבה, הדרך מובילה לחוף הים.

מדרחוב הנביאים, במבט ממדרחוב בן-צרויה

בחלק המזרחי של הצומת, ממוקמת סמטה – מדרחוב בן צרויה, המובילה למדרחוב הנביאים, המתפקד כמרכז המסחרי של רובע י'. המדרחוב, שתוכנן על ידי דן ואילנה אלרוד, וכולל מבנים בעיצוב חיים דותן ודוד נופר, הוא מהרחובות האלכסוניים היחידים בעיר, שהרי שאר הרבעים בנויים במתווה שתי וערב. עוד מזרחה, הדרך על שדרות מנחם בגין מובילה למחלף עד הלום ולתחנת הרכבת אשדוד – עד הלום.

צומת מנחם בגין – צומת ירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקטע הנמתח בין שדרות מנחם בגין לשדרות ירושלים, נמצא ממערב רובע הקריה, ממזרח, רובע ח'.

ציור קיר על תחנת השאיבה מאת דודי שובל (ONE LOVE) לזכר קורבנות מתקפת הפתע על ישראל (2023) עם הכיתוב "לא נשכח ולא נסלח"

רובע ח', במחציתו הדרומית של המקטע – מציג לשדרה פארק ארוך הצמוד אליה, ובו תחנת שאיבת מים המוטמעת מאחורי קירות המקושטים בגרפיטי של אמני העיר. רובע הקריה אינו מציג אתרים ציבוריים הפונים לשדרה במקטע זה, והוא חסום ברובו למעבר אליו.

בקצהו הצפוני של המקטע, בואכה שדרות ירושלים, נמצאים ממערב גן ספורט, והאנדרטה לזכר קורבנות האלימות במשפחה, שהוקמה ביוזמת אתי אטיאס, יו"ר ויצו אשדוד ויקירת העיר.[15]

צומת ירושלים – צומת יצחק הנשיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגש עם שדרות ירושלים

במקטע שבין שדרות ירושלים לשדרות יצחק הנשיא, ניצבים זה מול זה על כל אורכם רובע ה' ממערב ורובע ו' ממזרח. לאורכו רצף פארקים מהצד המערבי – גן הפסלים ופארק יגאל אלון – הממשיך גם לאחר שדרות יצחק הנשיא לפארק בן-גוריון ("המשטרה") ברובע ב'.

צומת ירושלים – צומת יהודה הלוי–דב גור[עריכת קוד מקור | עריכה]
גן הפסלים, רובע ה'

במקטע הקצר שבין שדרות ירושלים לצומת הרחובות יהודה הלוי ודב גור, פונים לרחוב שני פארקים; גן הפסלים ברובע ה' המציג יצירות של פַסָלים ישראלים בולטים, וגן משחקים – פארק הדואר, ברובע ו'. יהודה הלוי ודב גור, שניהם מהווים רחובות מרכזיים ברבעים ה' ו-ו' בהתאמה.

מערבה, בקרבת הצומת הדרך על יהודה הלוי מובילה למרכז המסחרי של הרובע ולקניון לב אשדוד, שהיה הקניון הראשון בעיר, שנסגר ב-2023 ונמצא בהליכי פינוי בינוי. מזרחה, הדרך על רחוב דב גור מובילה דרך כיכר רוטרי לשוק רובע ו' המקורה, המשמש גם כמרכז המסחרי הראשי של הרובע. בסמוך אליו נמצאים גם קאנטרי בית לברון ומרכז הצעירים כיוונים בשכונה.

צומת יהודה הלוי–דב גור – צומת יצחק הנשיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק יגאל אלון, במבט מהמפגש עם שדרות יצחק הנשיא

לאורך מקטע זה אין אתרים ציבוריים רבים הפונים לשדרה, מלבד פארק יגאל אלון ברובע ה' ממערב, והוא משמש בו בעיקר עורק תחבורתי.

ממערב למפגש עם שדרות יצחק הנשיא, שוכנים מספר אתרים: מרכז הדרכה לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בית האבות המרכזי של העיר, ע"ש שאול בן שמחון, ובעבר בסמוך להם פעלה גם תחנת המשטרה העירונית, אשר עברה לרובע י' ב-2014. ממזרח, השדרה מובילה לרובע ג', ומגיעה עד כיכר אלתא.

צפון[עריכת קוד מקור | עריכה]

צומת יצחק הנשיא – צומת משה סנה–בן-גוריון[עריכת קוד מקור | עריכה]
נערים משחקים כדורגל בפארק בן-גוריון, רובע ב'
בית משפט השלום, בתכנונו של דרור סופר[16]
המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון

לאורך המקטע שבין שדרות יצחק הנשיא לשדרות משה סנה ושדרות בן-גוריון, פונה לשדרה ממערב פארק בן-גוריון, כשבקרבת הצומת עם יצחק הנשיא, נמצאת אנדרטה לנופלים על שחרור אשדוד במלחמת העצמאות, ובחלקה המרכזי – אצטדיון הסינתטיקו (הרב-תכליתי). כמו כן, שוכן בפארק מצפון בית משפט השלום של אשדוד, ומסביבו מתוכננת לקום שכונת מגורים במסגרת התחדשות עירונית.[17] זהו המקטע האחרון שבו השדרה עוברת ברובעי המגורים בעיר.

מסוף בני ברית – הוקם במסגרת Reway

מצפון לפארק, השדרה נצמתת עם שדרות הפלמ"ח ממזרח ורחוב מורדי הגטאות ממערב, כאשר אלו מובילים לרבעים ג' ו-ב' בהתאמה. ברחוב מורדי הגטאות שוכנים בתי ספר רבים – שלוחת מדרשת באר, מקיף אמי"ת ב' ומקיף א'. שדרות הפלמ"ח היא עורק תחבורתי החוצה את חלקו הצפוני של רובע ג' ומוביל לכיכר אלתא. בחלק המערבי, בואכה מורדי הגטאות, נמצא מסוף בני ברית (או "המסוף הצפוני") – מסוף אוטובוסים המשמש את קווי ה-BRT של Ashdod Metro Bus.

עוד צפונה, לפני הצומת עם שדרות משה סנה, מתפצלת משדרות בני ברית שדרות ז'בוטינסקי, המתחילה את דרכה בנקודה זו ממזרח ומובילה למרכז המסחרי סטאר סנטר. בקרבת הצומת נמצאים מבנים של המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון (SCE), תחנת כיבוי האש העירונית וסניף של אשכול פיס.

בסוף הקטע ממזרח – שדרות משה סנה וממערב, בן-גוריון, המובילות לרבעים ג' ו-ב'. שדרות משה סנה עוטפות את העיר ממזרח ומובילות משם עד למחלף עד הלום, ובן-גוריון אל דרך לסקוב, המביאות לנמל אשדוד.

צומת משה סנה–בן-גוריון – כביש 41[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר בני ברית, ומתחתיו נחל לכיש

לאורך מקטע זה, השדרה אינה עוברת ברבעי המגורים, אלא רק באזור התעשייה הקלה, קריית חלוצים. משני צידי השדרה מצויים מתחמים של חנויות סיטונאות לסחורות, מוסכים ומפעלים ומספר ברים. בצד המערבי מצויים גם מרכולים ומתחמי משרדים. על אי התנועה ועל שטח המדרכה בחלק זה של השדרה, ניצבים פסלים סביבתיים רבים.

השדרה מתפצלת בכביש 41, המוביל ממזרח לדרך היציאה הצפונית של אשדוד, וממערב לצומת נמל אשדוד. צפונה, השדרה מומשכת על ידי רחוב המדע, שהוא רחוב פנימי באזור התעשייה הצפוני של העיר.

פיתוח עתידי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תחבורה ציבורית באשדוד#פיתוח עתידי

במסגרת "התוכנית האסטרטגית 2040 לתחבורה ציבורית בנפת אשקלון"[18] של משרד התחבורה ונתיבי איילון, מתוכננים לעבור בעיר קווי מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) אזוריים. לפי טיוטת התוכנית מאוגוסט 2020, בשדרה מתוכנן לעבור "הקו האדום" (אשדוד–אשקלון), שיאפשר לחיבור מתחנת הרכבת בני דרום עד תחנת הרכבת אשקלון.[18]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות העיר הגדולה במחוז הדרום בישראל.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדרות בני ברית בוויקישיתוף

עיתונות היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלי לוי, הפתרון של נהגי האוטובוסים הבינעירוניים: מסלול עוקף לפקקים בשדרות בני ברית (עמ' 7), באתר ידיעות אשדוד, ‏25 בפברואר 2022
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 סופר "דבר" בדרום, הכביש לאשדוד נחנך היום: מרכז מסחרי־חברתי הולך ומוקם בעיירה, דבר, 28 בנובמבר 1958
  3. ^ 1 2 נחנך כביש אשדוד, הצופה, 28 בנובמבר 1958
  4. ^ 1 2 נחנך הכביש החדש באשדוד, הארץ, 28 בנובמבר 1958
  5. ^ סופר "הבוקר" בדרום, נחנך כביש אשדוד: נקרא ע"ש "בני ברית". – רחוב ע"ש רוגוזין באשדוד, הַבֹּקֶר, 28 בנובמבר 1958
  6. ^ משה דרור, אריאלה ברמכר (ע), הקדנציה השלישית, צילקר – אשדוד שאהב, אשדוד: אבי אלעד, 2022, עמ' 154-155
  7. ^ אזרחות־כבוד של אשדוד לפיליפ קלוצניק, מעריב, 13 באפריל 1964
  8. ^ שמואל סרדינס, הלוט הוסר – הקריה על שם נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס נחנכה באשדוד, באתר אשדוד נט, ‏28 באפריל 2021
  9. ^ 1 2 עופר אשטוקר, שד' בני ברית או שד' שמעון פרס? יש כבר מתנגדים ליוזמה, באתר אשדוד נט, ‏11 בספטמבר 2010
  10. ^ מכתב שכתב יורם קציר לד"ר יחיאל לסרי בנוגע לשדרות בני ברית, 5 בספטמבר 2010, מתוך הארכיון העירוני לתולדות אשדוד
  11. ^ 1 2 3 4 5 יעקב גרודקה, מאבק באשדוד: שדרות בני ברית או שמעון פרס?, באתר בחדרי חרדים
  12. ^ עופר אשטוקר, מהיום ייקרא שמו שדרות שמעון פרס – או שלא..., באתר אשדוד נט, ‏20 באוקטובר 2010
  13. ^ שדרות שמעון פרס באשדוד, בעמוד הפייסבוק של יחיאל לסרי, 30 בספטמבר 2016
  14. ^ תמיר סטיינמן, ‏קרב הנצחה: הרחוב הראשי על שם פרס?, באתר ‏מאקו‏, 15 באוקטובר 2016
  15. ^ תמי אברהמי, ביוזמת מהות: תהלוכה וטקס מרגש כנגד אלימות במשפחה, באתר אשדוד היום, ‏24 בנובמבר 2022
  16. ^ נעמה ריבה, בתי המשפט החדשים לשיפוטנו: לוד, אשדוד, אשקלון וקרית שמונה, באתר Xnet‏, 3 בספטמבר 2012
  17. ^ התחדשות עירונית ברובע ב', מתחם בית המשפט – אשדוד, מתוך אתר "מעירים"
  18. ^ 1 2 תוכנית אסטרטגית 2040 להסעת המונים ולתחבורה ציבורית בנפת אשקלון, באתר משרד התחבורה, ‏אוגוסט 2020