פורטל:אשדוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפורטל נמצא בבנייה
מכיוון שהפורטל בנוי ממספר דפים, אין מניעה לערוך את דפי המשנה שלו, אך רצוי להתייעץ קודם בדף השיחה עם העוסקים בבנייתו.
הפורטל נמצא בבנייה
מכיוון שהפורטל בנוי ממספר דפים, אין מניעה לערוך את דפי המשנה שלו, אך רצוי להתייעץ קודם בדף השיחה עם העוסקים בבנייתו.

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

סמל העיר אשדוד

אַשְׁדּוֹד היא העיר הגדולה במחוז הדרום והשביעית בגודלה במדינת ישראל. נוסדה ב-1956 והוכרזה כעיר ב-1968. העיר שוכנת לחופו של הים התיכון במישור החוף הדרומי, מדרום ליבנה, מצפון לאשקלון וממערב לגן יבנה, בקצה הדרומי של מטרופולין גוש דן. בשטחה זורם נחל לכיש.

אשדוד היא אחת הערים העתיקות בארץ ישראל, ומיושבת כ-3,700 שנים, בין היתר כאחת מחמש ערי פלשתים החשובות ששכנו באזור. שמה נשמר מאוחר יותר גם בשם העיירה הערבית איסדוּד. בראשית ימיה התהוותה כמרכז מסחר ימי פעיל, עם נמליה המזוהים בתל מור ובאשדוד ים, ובעת המודרנית הפכה לעיר נמל בזכות אחד מסמליה המובהקים – נמל אשדוד, הגדול בנמלי ישראל. יחד עם הנמל פועלות בעיר תשתיות לאומיות נוספות, אשר הופכות אותה למרכז תעשייתי חשוב.

מאז הקמתה, אשדוד קולטת עלייה יהודית נרחבת מרחבי העולם, ואחוז העולים החדשים בה הוא מהגבוהים בישראל. העולים יצרו בעיר אינטגרציה חברתית, מבלי לאבד את הזהות המיוחדת של הקהילות מהן באו. אשדוד היא גם אחת הערים היחידות בישראל שנוסדו בתכנון מוקדם, מה שתרם רבות להתפתחותה לאחת הערים הגדולות במדינה. אשדוד חברה בפורום ה-15.


אוניית מלט טורקית תקועה בחוף מי עמי, ינואר 2020
ב-25 בדצמבר 2019, ה"זלק סטאר" (אנ') הטורקית הפליגה מנמל אשדוד כשהיא נושאת מלט ושאר תוצרת יוונית. באותו ליל, עקב רוח חזקה ולאחר שרב-החובל סירב להיענות להמלצת הנמל שלא להפליג, הספינה נאלצה להוריד עוגן – והיא נסחפה לחוף מי עמי ונתקעה שם. זלק סטאר נשארה בחוף עד חילוצה במרץ.

איפה כדאי לי לבקר?

רחוב רוגוזין, 2023

רחוב רוגוזין הוא אחד מהרחובות הוותיקים והמרכזיים בעיר אשדוד. הרחוב שוכן בלב רובע א' בעיר ונקרא על שם התעשיין והנדבן היהודי-אמריקאי ישראל רוגוזין, שבתור אחד מחלוצי התעשיינים בעיר, הקים בה מפעלים גדולים ותרם להקמת בתי הספר התיכוניים המקיפים א' ו-ג'.

זהו הרחוב הראשי לשעבר של אשדוד, ומאז שנחנך באמצע שנות ה-60 של המאה ה-20, הוא מהווה מקום בילוי עיקרי בה. מדי ימי חמישי בקיצים נערך בו פסטיבל "מדרחוב רוגוזין" על ידי עיריית אשדוד – ובו מופעי רחוב, אירועי מוזיקה ופעילויות לכל המשפחה.

הרחוב נמתח מדרום לצפון – כאשר בדרומו הוא נכנס לרובע ד' במפגש עם שדרות יצחק הנשיא (בואכה כיכר הפועלים) ומסתיים בפינת מסעדות בצומת עם שדרות משה דיין, בירידה לחוף הקשתות. מנקודת כיכר הפועלים, מתחילה שדרת חנויות המיתארכת צפונה עד רחוב שבי ציון – החולק את מרכזון הרובע עם רוגוזין – ושם שוכנים שאר המוסדות המרכזים ברובע, הם מרכז קליטה בית קנדה וסניף ההסתדרות הכללית.

הערה עודכן במרץ 2024.

ובכן, לעזה ולאשקלון תהיה בקרוב אחות

מצודת אשדוד ים (בערבית: قلعة الميناء, קָלעת אל-מינָא; בתרגום לעברית: מבצר הנמל) היא מצודה ערבית באשדוד ים (אשדוד העתיקה) שנבנתה על ידי ח'ליף בית אומיה עבד אל-מלכ במאה ה-7, ומהווה כיום אתר ארכאולוגי-תיירותי בעיר המודרנית אשדוד.

המצודה שימשה חלק ממערכת איתות לבירה רמלה מפלישת אוניות ביזנטיות לצד מגדל איתות הממוקם ברובע ט"ו באשדוד המודרנית, הוא המצדית.

המצודה נבנתה כחלק ממערכת של ביצורי הגנה לאורך מישור החוף הדרומי שנבנתה על ידי הערבים (כמו באשקלון וביבנה-ים), והורכבה מריבאטים (מצודות ומצדים) ומחראס'ים (מגדלים) כדי לאותת לבירת המחוז רמלה ולהזהיר מפני פלישה של אוניות ביזנטיות. במהלך המאה ה-10, בתקופת השושלת הפאטמית, בוצרה והורחבה המצודה, וכונתה "קָלעת אל-מינָא".

לשם ”אַשְׁדּוֹד” ישנן כמה משמעויות משוערות:

  1. גיזרון השורש א־ש־ד, מתחום הנחלים והים, בשל דמיון המילים והיות אשדוד עיר יורדי ים, בה עובר גם נחל לכיש הנשפך לים התיכון.
  2. לפי האקדמיה ללשון העברית, ישנה סברה נוספת – לפיה שם העיר מבוסס על השורש האכדי ת־ד־ד הקשור במדידה. לפי אותה סברה, שם העיר אשקלון (המשתייכת יחד איתה לחמש סרני הפלשתים, עם עזה, עקרון וגת), נגזר מהשורש ת־ק־ל (או ש־ק־ל). ומכאן, שתי הערים הדרומיות בארץ ישראל נקראו על שם פעולות מסחר – מדידה ושקילה.

לקריאה נוספת:

מומלצי ויקיפדיה: אשדוד

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

דרום העיר אשדוד, במבט מן הים
דרום העיר אשדוד, במבט מן הים

תודה רבה כל התורמים לבניית הפורטל!
אתם מוזמנים לציין את שם המשתמש שלכם כאן מטה

כובש המלפפוניםארז האורזIdoc07יודוקוליסהאשדודימיכאליOvedcNizzan CohenSaifunny

פורטל אשדוד הוקם על ידי מקף־עברי במרץ 2024 בעקבות זיהוי הצורך לכתוב ולהרחיב את הידע בנושא אשדוד באינטרנט. לפורטל קדם מיזם אשדוד שהוקם בנובמבר 2023.