פורטל:היסטוריה/חדשות המחקר/ארכיון/1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בני האדם שחיו בתקופת האבן הקדומה אכלו לחם בנוסף לבשר צייד[עריכת קוד מקור]

במחקר שפורסם באוקטובר 2010 על ידי האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית (PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES) ומצוטט בעיתון ניו יורק טיימס נחשפו פרטים חדשים בנוגע לדיאטה של בני האדם שהתגוררו באירופה בתקופת האבן הקדומה, על פי ממצאים אלו הוסיפו תושבי האתרים עמילן לארוחות. עד עתה סברו חוקרי הפרהיסטוריה כי בתקופת האבן הייתה התזונה, הידועה בשמות: "התזונה של איש המערות", "פלאודאיט" (paleodiet), "תזונת תקופת האבן", "התזונה הטרום חקלאית" או "תזונת צייד/מלקט", מורכבת מאכילה של צמחים לא מתורבתים ובעלי חיים.

על פי המאמר, באתרים שנחפרו לאחרונה באיטליה, הרפובליקה הצ'כית ורוסיה נחשפו כלי אבן בני 30,000 שנה ששימשו לטחינה של שורשים דמויי תפוחי אדמה. אבנים אלו, שהוחזקו ביד שימשו לטחינת השורשים על ידי מעיכתם וגריסתם. הקמח שהופק עורבב לעיסה. לאחר מכן עוצב הבצק ללחם דמוי חביתית. על פי דברי לאורה לונגו מהמכון האיטלקי לחקר הפרהיסטוריה והיסטוריה קדומה התוצר הסופי בושל על אבנים חמות והיה דומה לפיתה פריכה או מצייה. בנימה אישית יותר ציינה החוקרת כי דבר המאפה לא היה טעים במיוחד. עד כה היו הכלים הידועים קדומים ביותר לייצור קמח בני 20,000 שנה ונמצאו בחפירה ארכאולוגית בישראל.

בשנת 1975 פותחה דיאטת איש המערות על ידי הגסטרואנטרולוג וולטר ווגטלין המתרכזת בבשר דל שומן ירקות ופירות ודוחה שימוש בפחמימות. תומכי גישה זו מאמינים כי התזונה ששימשה הומינידים במשך שני מיליון שנה יצרה התאמה גנטית, בתהליך אבולוציוני, בעוד שתזונה שמקורה בגידולים חקלאיים, לא עברה את אותה התאמה גנטית בזמן כה קצר - יחסית.

למאמר המלא (באנגלית)

כתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית

פורסם:אוקטובר 2010