פורטל:פמיניזם/מבוא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.