פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שפה נבחרת

לעריכת רשימת המדענים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

JavaScript היא שפת תסריט תכנות מונחה דגמי אב (Prototypes), סגנון מסוים של מונחית עצמים. היא ידועה בעיקר כשפה המוטבעת בדפי HTML על מנת להציג דפים דינמיים, שמשולבת בהם תוכנה. קוד ה-JavaScript שמשולב בדף HTML מבוצע על ידי הדפדפן. JavaScript נוחה מאוד לעבודה עם ה-DOM ולתפעול DHTML.

השפה נוצרה על ידי חברת נטסקייפ בשנת 1995, ויושמה לראשונה בדפדפן נטסקייפ 2.0. הגרסה הייתה JavaScript 1.0. בנוסף לכתיבת תסריטים בצד הלקוח (בדפדפן) מאפשרת JavaScript כתיבת תסריטים גם בצד השרת, לתפעול בשרת אינטרנט. מבחינת שפה, וגם מבחינת התחביר שלה, מזכירה JavaScript את שפת ActionScript שמיוחדת לפלאש. גרסה תקנית של השפה קרויה ECMAScript.

חברת מיקרוסופט יצאה בשפה מתחרה, VBScript, להפעלה בדפדפן, אך לא הצליחה ביעד זה (היא הצליחה יותר בשימושים אחרים של השפה, כולל כתיבת תסריטים בצד השרת – ASP). בנוסף יצאה מיקרוסופט עם גרסה משלה של שפת JavaScript, והיא קרויה JScript. דבר זה גורם עד היום לבעיות רבות בקרב מפתחי האינטרנט, בין אם בגלל מפתחים המעלימים עין מהעובדה שהם מתכנתים ב־JScript בלבד, ומתעלמים מדפדפנים אחרים המפענחים את JavaScript הרגילה – ובין בגלל מפתחי אתרים הסובלים לשווא בהתגברות על חוסר התמיכה של הדפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט בחלקים תקניים מ־JavaScript.

2

HTML (ראשי תיבות של HyperText Markup Language, בעברית: "שְׂפַת סִימָנֵי עֲרִיכָה לְתַמְלִיל-עָל") היא שפת תגיות לתצוגה ועיצוב דפי אינטרנט ותוכן לתצוגה בדפדפן. זו שפה מרכזית בעולם האינטרנט, המהווה שלד למרבית עמודי התוכן באינטרנט. השפה מאפשרת עיצוב תוכן בצורה מהירה, קלה ללימוד באופן יחסי וקלה לכתיבה.

HTML תוכננה לעבוד על כל מחשב, מכל סוג והיא סלחנית מאד לגבי פרטים קטנים. היא מותרת לשימוש על ידי כל מפתח אתרים, ללא צורך ברכישת זכויות יוצרים מחברה כלשהי, והיא ניתנת לקריאה בכל סוגי המערכות. HTML מאפשרת ליצור קישורים למסמכי HTML נוספים או לסוגים שונים של נתונים. כמו כן, היא תומכת במולטימדיה, היא מאפשרת להציג נתונים בעזרת: טקסט, צליל, תמונה, וידאו ועוד. HTML משמשת תקן ברשת האינטרנט וכלליה מוגדרים על ידי ארגון תקינה בינלאומי, W3C. גרסת HTML 5 נמצאת תחת פיתוח ונעשה בחלקים ממנה שימוש כיום בדפדפנים כגון מוזילה פיירפוקס וגוגל כרום.

HTML גם מאפשר הטמעה של תסריטים בדף, למשל JavaScript, ובכך להשפיע על התנהגות הדף במצבים שונים, שילוב שפת תכנות זו מאפשרת יצירת אינטראקטיביות בין האתר למשתמש בו.

קובצי HTML נשמרים בסיומות ".htm" ו-".html".

3

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/3

4

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/4

5

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/5

6

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/6

7

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/7

8

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/8

9

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/9

10

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/10

11

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/11

12

פורטל:תוכנה/שפה נבחרת/12