פורטל:תוניסיה/אישים נבחרים/5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תווחידה בן א-שייח'ערבית: توحيدة بن الشيخ; 2 בינואר 19096 בדצמבר 2010) הייתה רופאה תוניסאית, רופאת הנשים ורופאת ילדים, הרופאה המוסמכת הראשונה בקרב האוכלוסייה המוסלמית בעולם הערבי.

תווחידה בן א-שייח' נולדה למשפחה מהמעמד הבינוני, אמה הייתה בת למשפחה אמידה שנחשבה מהמשפחות העשירות בבירת תוניסיה. אביה נפטר בהיותה ילדה, אמה של תוחידה גידלה את ילדיה לבד, כשהיא מאפשרת להם ללמוד לימודים אקדמיים. תוחידה לא נישאה ונשארה רווקה כל חייה. השקעתה הרבה בחייה המקצועיים, שנעו בין צרפת לבין תוניסיה, התנגשה במידה רבה עם כל ניסיון שלה להינשא ולהקים משפחה יציבה.

בן א-שייח' ייחסה את החלטתה להתמחות בגינקולוגיה למעמד האישה בעולם הערבי בתקופה ההיא. חלק גדול מהנשים היו שמרניות ואמהות חד-הוריות, והן סירבו להיבדק על ידי גברים, ובמיוחד נשים חד-הוריות, בגלל הפחד משערורייה ורצח בטענת חילול כבוד המשפחה, לכן היה חשוב שתהיה רופאת נשים שתנגיש את כל הטיפולים והבדיקות הדרושים לנשים ברמה מקצועית, והרחקת נשים אלה ככל האפשר מהמיילדות המסורתיות שסיכנו את היולדת ותינוקה. למרות הקושי שהיה לנשים באותה עת ללמוד, מצבן המסוכן של הנשים שנעזרו במיילדות חסרות השכלה ובלי הכשרה מתאימה, איתגר אותה להתמחות בגינקולוגיה. לכן היא לקחה על עצמה את האחריות להרחיק נשים אלה מסכנה זו.

היא נפטרה בשנת 2010 בתוניסיה. בשנת 2020 הנפיקה ממשלת תוניסיה שטר כסף הנושא את דיוקנה של תווחידה בן א-שייח'.

לערך המלא